Edmund Strother Phelps (lahir 26 Julai 1933) ialah seorang ahli ekonomi Amerika dan penerima Hadiah Peringatan Nobel dalam Sains Ekonomi 2006.[1]

Edmund Strother Phelps

Pada awal kerjayanya, beliau terkenal dengan penyelidikannya di Yayasan Cowles Yale pada separuh pertama tahun 1960an mengenai sumber pertumbuhan ekonomi. Demonstrasinya mengenai kadar simpanan emas keemasan, konsep yang berkaitan dengan kerja oleh John von Neumann, memulakan gelombang penyelidikan tentang berapa banyak negara perlu menghabiskan penggunaan sekarang daripada menyimpan dan melabur untuk generasi masa depan.

Phelps berada di Universiti Pennsylvania dari tahun 1966 hingga tahun 1971 dan berpindah ke Universiti Columbia pada tahun 1971. Kerja yang paling seminal beliau memasukkan mikrofoundasi, salah satu yang memaparkan maklumat yang tidak sempurna, pengetahuan yang tidak lengkap dan jangkaan tentang upah dan harga, untuk menyokong teori makroekonomi penentuan pekerjaan dan dinamik harga-upah. Ini membawa kepada perkembangan kadar pengangguran semulajadi: kewujudannya dan mekanisme yang memerintah saiznya. Pada awal 2000-an, beliau beralih kepada kajian inovasi perniagaan.

Beliau ialah pengasas sejak tahun 2001, dari Columbia Center on Capitalism and Society. Beliau telah menjadi Profesor Ekonomi Politik McVickar di Columbia sejak 1982.

Rujukan sunting

  1. ^ Phelps, Edmund S. (1995). "Chapter 5: A Life in Economics". Dalam Arnold Heertje (penyunting). The Makers of Modern Economics. II (ed. First). Aldershot; Brookfield: Edward Elgar Publishing Co. ISBN 1-85898-237-5. Unknown parameter |chapterurl= ignored (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)

Pautan luar sunting

Hadiah Nobel