Edward V dari England

Edward V (2 November 1470 – c. Jun/Julai 1483) ialah Raja de jure England dan Lord of Ireland dari 9 April hingga 26 Jun 1483. Beliau menggantikan bapanya, Edward IV, selepas kematiannya. Edward V tidak pernah dinobatkan, dan pemerintahannya yang singkat dikuasai oleh pengaruh bapa saudaranya dan Lord Protector, Duke of Gloucester, yang menggulingkannya untuk memerintah sebagai Raja Richard III; ini telah disahkan oleh Akta bertajuk Titulus Regius, yang mengecam sebarang tuntutan lanjut melalui waris bapanya.

Edward V dari England
Raja England
Pemerintahan9 April 1483 – 25 Jun 1483
Didahului olehEdward IV dari England
Diikuti olehRichard III dari England
Keputeraan2 November 1470
Westminster,England
KemangkatanJun atau Julai 1483
AyahandaEdward VI
BondaElizabeth Woodville

Edward V dan adik lelakinya Richard dari Shrewsbury, Duke of York, adalah Putera di Menara yang hilang selepas dihantar ke tempat penginapan diraja yang dikawal ketat di Menara London. Tanggungjawab atas kematian mereka banyak dikaitkan dengan Richard III, tetapi kekurangan bukti kukuh dan akaun kontemporari yang bercanggah membenarkan kemungkinan lain.

kehidupan awal sunting

Edward dilahirkan pada 2 November 1470 di Cheyneygates, rumah zaman pertengahan Abbot of Westminster, bersebelahan dengan Biara Westminster. Ibunya, Elizabeth Woodville, telah mencari tempat perlindungan di sana Penyokong Lancastrian yang telah menggulingkan bapanya, raja Yorkist Edward IV, semasa Perang bunga ros. Edward telah diciptakan Putera Wales pada Jun 1471, berikutan pemulihan ayahnya ke takhta, dan pada tahun 1473 telah ditubuhkan di Istana Ludlow pada Perarakan Wales sebagai presiden nominal Majlis Wales dan Perarakan yang baru diwujudkan. Pada tahun 1479, bapanya menganugerahkan kebesaran Pembroke kepadanya; ia menjadi digabungkan ke dalam mahkota pada penggantiannya. Putera Edward diletakkan di bawah pengawasan abang ratu Anthony Woodville, Earl Rivers ke-2, seorang ulama terkenal. Dalam surat kepada Rivers, Edward IV menetapkan syarat-syarat yang tepat untuk didikan anaknya dan pengurusan rumah tangga putera raja. Dia harus "bangun setiap pagi pada waktu yang sesuai, mengikut umurnya". hari dia akan dimulakan dengan matin dan kemudian Misa, yang akan dia terima tanpa gangguan. Selepas sarapan pagi, urusan mendidik putera raja dimulakan dengan "belajar berbudi". Makan malam dihidangkan dari pukul sepuluh pagi, dan kemudian dia akan dibacakan "kisah-kisah mulia ... tentang kebajikan, kehormatan, kelicikan, kebijaksanaan, dan amal ibadat" tetapi "tidak ada apa-apa yang boleh menggerakkan atau menggerakkan dia kepada maksiat" . Mungkin menyedari keburukannya sendiri, raja sangat berminat untuk menjaga akhlak anaknya, dan mengarahkan Rivers untuk memastikan bahawa tiada seorang pun dalam keluarga putera raja yang menjadi kebiasaan "pembuat sumpah serapah, pengacau, pengumpat, pencela, penzina, [atau pengguna] perkataan yang biasa." daripada ribaldry". Selepas belajar lebih lanjut, pada sebelah petang putera itu akan melibatkan diri dalam aktiviti sukan yang sesuai untuk kelasnya, sebelum menyanyi. Makan malam dihidangkan dari empat orang, dan tirai harus ditutup pada pukul lapan. Berikutan itu, atendan putera itu hendaklah "memaksakan diri mereka untuk membuatnya gembira dan gembira ke arah katilnya". Mereka kemudian akan menjaganya semasa dia tidur.

Dominic Mancini melaporkan tentang Edward V muda:

Dalam kata-kata dan perbuatan dia memberikan begitu banyak bukti pendidikan liberalnya, yang bersopan santun malah lebih ilmiah, pencapaian yang jauh melebihi usianya; ... pengetahuan khasnya dalam kesusasteraan ... membolehkannya berdiskusi dengan elegan, memahami sepenuhnya, dan mengisytiharkan dengan sangat baik dari mana-mana karya sama ada dalam ayat atau prosa yang sampai ke tangannya, melainkan ia daripada pengarang yang lebih kabur. Dia mempunyai maruah yang sedemikian dalam keseluruhan dirinya, dan di wajahnya pesona yang sedemikian, bahawa walau sebanyak mana pun mereka memandang, dia tidak pernah menjemukan mata orang yang melihat. Seperti beberapa anak-anaknya yang lain, Edward IV merancang perkahwinan Eropah yang berprestij untuk anak sulungnya, dan pada tahun 1480 menyimpulkan pakatan dengan Francis II, Duke of Brittany, di mana Putera Edward telah ditunangkan dengan pewaris duke berusia empat tahun, Anne. . Kedua-duanya akan berkahwin mengikut majoriti mereka, dengan anak sulung mereka mewarisi England dan anak kedua Brittany. Anne kemudiannya berkahwin dengan Maximilian I, Maharaja Rom Suci.


Raja England
9 April 1483-25 Jun 1483
Didahului oleh
Edward IV
Diikuti oleh:
Richard III