Sejarah sunting

Tangkapan skrin dari masa awal laman web ini.

Ia dicipta oleh Sedat Kapanoglu pada tahun 1999  sebagai sebahagian daripada tapak "sourtimes.org". Motonya adalah "Sumber maklumat suci". [sumber mesti dinyatakan] Kamus kemudian menjadi bahagian teras sourtimes.org dengan popularitinya yang semakin meningkat.  Dalam banyak ucapan, Sedat Kapanoglu menyatakan bahawa panduan hitchhiker ke galaksi memberi inspirasi kepadanya untuk menubuhkan Kamus  Masam. [6] Pada tahun 2017, aplikasi mudah alih Sour Dictionary rasmi  untuk kedua-dua iOS dan Android telah dikeluarkan. [7] Aplikasi iOS telah dikemas kini pada tahun 2020 selepas hiatus yang panjang dan banyak ciri telah ditambah. [8] Pada 7 April 2020, Sour Dictionary  mengumumkan keupayaan untuk memuat naik imej ke entri. Dengan cara ini, penulis boleh menambah sehingga 10 imej pada entri yang mereka masukkan. [9] Saya tidak akan menjadi

Peraturan dan struktur sunting

Manuskrip yang ditulis oleh penulis diaudit dalam peraturan kamus dan artikel yang tidak sesuai  dipadamkan dengan kerjasama moderator dan ahli kamus sukarela yang dipanggil snitches. Walau bagaimanapun, selepas pengambilalihan generasi kesebelas, status snitch diberikan bukan sahaja kepada kumpulan pengarang tertentu, tetapi kepada setiap pengarang. Pada masa ini, setiap penulis dalam kamus juga seorang pengadu. Penulis kamus juga dikecualikan daripada kamus apabila mereka tidak mematuhi peraturan kamus. Maklumat yang dimasukkan  tidak perlu saintifik atau objektif atau tidak adil. Ada kemungkinan bahawa bahasa yang digunakan  mengandungi slanga dari semasa ke semasa. Di bawah beberapa tajuk, perbincangan yang sama diperhatikan dalam bentuk "ayat definisi" kepada mereka yang berada di forum web. Struktur bebas kamus ini kadang-kadang boleh membawa kepada isu-isu undang-undang.

Oleh kerana pembelian pengarang tidak dibuat secara berterusan, pengguna yang memohon untuk menjadi pengarang dalam tempoh masa yang singkat pembelian dibuat dianggap tergolong dalam kumpulan tertentu. Kumpulan-kumpulan ini dipanggil generasi dan boleh dilihat sebagai penunjuk status, walaupun mereka bukan faktor yang mengagumkan dalam struktur hierarki dalam kamus. Pengarang dan pembaca berdaftar diberi hak untuk mengundi mengikut sama ada artikel yang dimasukkan oleh pengarang lain ("kemasukan" dalam jargon kamus) dibaca atau disukai. Pengarang yang memasuki sekurang-kurangnya 1000 penyertaan diberi tajuk "ditentukan". [10] Selepas undi tertentu, skor pengarang itu ("karma" dalam jargon kamus) boleh dilihat oleh pengarang lain. Sehingga Disember 2005, generasi ketujuh penulis juga dimasukkan ke dalam kamus. Sebilangan besar penulis generasi ketujuh adalah pembaca berdaftar dermawan yang telah menyumbang kepada kempen pengumpulan buku. Pada bulan Disember 2007, generasi kelapan dan kesembilan mula memperoleh dan puluhan ribu menjadi pemula (calon penulis).  Pada  21 Disember 2008, sebelum 6 Jun 2008, rookies berdaftar memperoleh gelaran "penulis kesabaran". [11] Kedudukan calon pengarang dalam senarai semak rookie ditentukan oleh ketika mereka mengisi 10 entri teratas dalam kamus dan di kalangan penulis yang log masuk ke akaun mereka setiap hari.

Penulis berkumpul untuk acara yang berbeza di bandar-bandar yang berbeza dalam apa yang mereka panggil organisasi sidang kemuncak. [12] Pengguna Sour Dictionary   dapat menggunakan hampir 500 antara muka yang dibuat oleh pengguna  komuniti dalam reka bentuk laman web lama[13], tetapi laman web lama tidak lagi aktif. Reka bentuk baru tidak mempunyai pilihan tema.

Pendapatan pengiklanan laman web ini adalah sekitar 80.000 -100.000 TL sebulan. [14]

Oleh kerana laman web ini tidak mempunyai tuntutan terhadap ketepatan maklumat yang diterbitkan, ia juga boleh menyebabkan penyebaran salah faham dari semasa ke semasa.

Rookie sunting

Sebagai ahli Kamus Sour, kemasukan boleh dimasukkan, tetapi kemasukan boleh  diakses  di bawah bingkai  bernama "rookies". Ahli Rookie Untuk naik ke pangkat pengarang, kamus masam mesti memenuhi beberapa kriteria yang ditetapkan. Kriteria ini: 10 penyertaan  mesti dibuat dan penyertaan ini mesti dimaklumkan, panjang dan mengikut format kamus.

Penyertaan yang log masuk oleh pemula untuk tidak mendapat  indeks pada enjin carian seperti  Google, jadi mereka tidak muncul, tetapi mereka mula muncul selepas mereka menjadi penulis. Ia  tidak boleh mengandungi pautan ke entri yang rookies log masuk.

Sistem hibrid dan Lencana sunting

Dalam Kamus Sour, ia adalah klasifikasi  yang penulis  tertakluk kepada hasil daripada mengundi entri yang mereka masukkan. Tidak ada penjelasan yang jelas yang dibuat oleh pentadbiran tapak mengenai bagaimana proses klasifikasi dijalankan. Seorang pengarang mesti memasukkan sekurang-kurangnya 500 penyertaan untuk mengira skor  hashnya  . Skor hash dikira dengan mengundi semua entri yang dimasukkan. Tajuk yang sepadan dengan titik cincangan yang dikumpul boleh didapati.