Kanada mempunyai ekonomi terbesar kesembilan di dunia[5] (diukur dalam dolar AS dengan kadar pasaran), merupakan salah satu negara terkaya dunia, dan merupakan ahli Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) dan Kumpulan Lapan (G8). Seperti dengan negara-negara maju yang lain, ekonomi Kanada dikuasai oleh industri perkhidmatan, yang menggaji kira-kira tiga perempat dari Kanada.[6] Kanada adalah tidak biasa di antara negara-negara maju dalam pentingnya sektor asas, dengan penebangan dan industri minyak menjadi dua dari Kanada yang paling penting. Kanada juga mempunyai sektor perkilangan yang cukup besar, yang berpusat di Negeri Kanada, dengan kereta industri sangat penting.

Ekonomi Kanada
Pandangan udara dari Financial District di Toronto, pusat industri kewangan Kanada.
Kedudukanke-10 (ukuran dasar) / ke-14th (PKB)
Mata wangDolar Kanada (CAD)
Tahun fiskal1 April – 31 Mac
Pertubuhan perdaganganNAFTA, OECD, WTO dan lain-lain
Perangkaan
KDNK$1.600 trilion (2010) (AS$1.522 trilion)[1]
Pertumbuhan KDNK5.6% (2009/Q1 to 2010/Q1)[1]
KDNK per kapitaPPP: $43,100 (2008) (AS$41,016)[2]
KDNK mengikut sektorpertanian (2.3%), industri (26.4%), perkhidmatan (71.3%) (anggaran 2009)
Inflasi (CPI)1.6% (anggaran 2010)
Populasi
dibawah garis kemiskinan
10.8% (relatif) (2005)
Pekali Gini32.1 (2005)
Tenaga buruh18.59 juta (anggaran 2010)
Tenaga buruh mengikut pekerjaanpertanian (2%), pengilangan (13%), pembinaan (6%), perkhidmatan (76%), lain-lain (3%) (2006)
Pengangguran8.0% (Sept. 2010)
Industri utamaalat angkutan, kimia, mineral diproses dan tidak diproses, produk makanan, kayu dan produk kertas, produk ikan, minyak bumi dan gas semulajadi
Ked. Kemudahan Menjalankan Perniagaanke-7[3]
Dagangan antarabangsa
Eksport$406.8 billion (2010 est.)
Barangan yang dieksportkenderaan motor dan bahagian-bahagian, mesin industri, pesawat, telekomunikasi peralatan, elektronik, kimia, plastik, baja, pulpa kayu, balak, minyak mentah, gas semulajadi, elektrik, aluminium
Rakan dagangan eksport utamaA.S. 75.02%, UK 3.37%, China 3.09% (2009)
Import$406.4 bilion (anggaran 2010)
Barangan yang diimportmesin dan peralatan, kenderaan motor dan bahagian-bahagian, elektronik, minyak mentah, kimia, elektrik, barangan penggunaan tahan lama
Rakan dagangan import utamaA.S. 51.1%, China 10.88%, Mexico 4.56% (2009)
Saham FDI$528.7 bilion (anggaran 31 Disember 2010)
Kewangan awam
Hutang awam$519.1 bilion CAD (Persekutan, 31-Mar-2010)[4]
Hasil negara$218.6 bilion CAD (Persekutan, 2009-10)[4]
Perbelanjaan$274.2 bilion CAD (Persekutan, 2009-10)[4]
Bantuan ekonomi$3.9 bilion (penderma) (2007)

Semua nilai kecuali dinyatakan sebaliknya, adalah dalam Dolar Amerika Syarikat (AS$ 1 = RM 3.4551)

sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Ekonomi Kanada
rencana ini sebahagian dari siri
Sejarah ekonomi Kanada
Sektor
Sektor asas
Sektor sekunder
Sektor pendidikan tinggi
Kewangan
Syarikat
Ekonomi mengikut Provinsi
AlbertaOntarioQuebecSaskatchewan - lebih...
Ekonomi mengikut Bandar
MontrealToronto - Vancouver - lebih...

Kanada memiliki salah satu tahap tertinggi ekonomi kebebasan di dunia. Hari Kanada mirip Amerika Syarikat di pasaran-berorientasikan sistem ekonomi, dan pola pengeluaran.[7] As of December 2010, Canada's national unemployment rate stood at 7.6% [8]) sebagai ekonomi yang terus pemulihan dari kesan krisis kewangan global 2007-2010. Pada bulan Mei 2010, kadar pengangguran wilayah berbeza dari yang rendah 5.0% di Saskatchewan sampai yang tertinggi 13,8% pada tahun Newfoundland dan Labrador.[9] Menurut senarai Forbes Global 2000 syarikat terbesar di dunia pada tahun 2008, Kanada mempunyai 69 syarikat dalam senarai itu, kedudukan 5 di samping Perancis.[10] Pada tahun 2008, jumlah keseluruhan Kanada hutang kerajaan beban adalah yang terendah di G8.

Perdagangan antarabangsa membentuk sebahagian besar daripada ekonomi Kanada, khususnya sumber daya alamnya. Pada tahun 2009, pertanian, tenaga, perhutanan dan eksport perlombongan menyumbang sekitar 58% dari jumlah keseluruhan eksport Kanada.[11] Mesin, peralatan, produk automotif dan pembuatan menyumbang 38% lebih banyak daripada eksport pada tahun 2009.[11] Pada tahun 2009, eksport menyumbang sekitar 30% dari GDP Kanada. Amerika Syarikat adalah jauh rakan perdagangan terbesar, terhitung sekitar 73% dari eksport dan 63% dari import pada tahun 2009.[12] Gabungan eksport dan import Kanada peringkat 8 di antara semua bangsa di tahun 2006.[13]

Kanada mempunyai sumber daya alam yang cukup besar tersebar di kawasan-kawasan berbeza-beza. Sebagai contoh, dalam British Columbia industri perhutanan sangat penting, sedangkan minyak dan gas industri penting dalam Alberta, Saskatchewan dan Newfoundland dan Labrador. Ontario Utara adalah rumah bagi pelbagai tambang, sedangkan industri memancing telah lama menjadi pusat watak wilayah-wilayah Atlantik, walaupun baru-baru ini menurun tajam. Kanada mempunyai sumber daya mineral batubara, tembaga, bijih besi, dan emas.

Industri-industri asas semakin menjadi kurang penting bagi perekonomian secara keseluruhan. Hanya beberapa 4% dari orang Kanada yang bekerja di bidang tersebut, dan mereka menyumbang 6.2% daripada KDNK.[14] Mereka masih banyak bahagian terpenting dalam negara. Banyak, jika tidak sebahagian besar, bandar-bandar di Kanada utara, di mana pertanian sukar, ada karena sebuah lombong terdekat atau sumber-sumber kayu. Kanada adalah pemimpin dunia dalam pengeluaran sumber daya alam banyak seperti emas, nikel, uranium, berlian dan timah. Beberapa syarikat terbesar di Kanada yang berpusat di industri sumber daya alam, seperti EnCana, Cameco, Goldcorp, dan Barrick Gold. Sebahagian besar produk ini dieksport, terutama ke Amerika Syarikat. Ada juga industri sekunder dan banyak perkhidmatan yang secara langsung berkaitan dengan yang asas. Untuk satu contoh industri manufaktur terbesar di Kanada adalah [bubur [dan kertas]] sektor, yang secara langsung berkaitan dengan industri penebangan kayu.

Ketergantungan yang besar pada sumber daya alam mempunyai beberapa kesan pada ekonomi Kanada dan masyarakat Kanada. Sedangkan industri perkilangan dan perkhidmatan mudah untuk menstandardkan, sumber daya alam sangat bervariasi mengikut wilayah. Hal ini memastikan bahawa struktur ekonomi yang berbeza dikembangkan di setiap wilayah Kanada, menyumbang terhadap regionalisme kuat Kanada. Pada masa yang sama sebahagian besar sumber daya ini dieksport, mengintegrasikan Kanada erat ke dalam ekonomi antarabangsa. Howlett dan Ramesh berpendapat bahawa ketidakstabilan yang melekat dalam industri seperti juga menyumbang untuk campur tangan kerajaan yang lebih besar dalam ekonomi, untuk mengurangkan kesan sosial dari perubahan pasaran.[15]

Industri tersebut juga memunculkan pertanyaan penting dari keberlanjutan. Walaupun beberapa dekad sebagai pengeluar terkemuka, ada sedikit risiko penghabisan. penemuan besar terus dilakukan, seperti nikel besar dapati di Voisey's Bay. Apalagi ujung utara sebahagian besar masih belum berkembang sebagai pengeluar menunggu harga yang lebih tinggi atau teknologi baru banyak operasi di kawasan-kawasan ini belum kos efektif. Pada dekad kebelakangan ini Kanada telah menjadi kurang bersedia menerima kerosakan persekitaran yang berkaitan dengan pemanfaatan sumber daya alam. upah tinggi dan tuntutan tanah Aborigin juga menahan pengembangan. Sebaliknya banyak syarikat Kanada telah memfokuskan kegiatan eksplorasi dan pengembangan ke luar negeri di mana harga tersebut lebih rendah dan kerajaan lebih akomodatif. Syarikat-syarikat Kanada yang semakin memainkan peranan penting di Amerika Latin, Asia Tenggara, dan Afrika.

Pemanfaatan sumber daya diperbaharui menyuarakan keprihatinan dalam beberapa tahun terakhir. Setelah puluhan tahun peningkatan eksploitasi yang berlebihan dengan industri perikanan kod semua tetapi runtuh pada 1990-an, dan industri salmon Pasifik juga sangat menderita. Industri pembalakan kayu, setelah bertahun-tahun aktivisme, dalam beberapa tahun terakhir pindah ke model yang lebih berterusan.

Gambaran keseluruhan sunting

Tenaga sunting

 
Keledai Mengangguk mengepam perigi eksplorasi minyak di berhampiran Sarnia, Ontario

Kanada adalah salah satu daripada beberapa negara maju yang merupakan pengeksport bersih tenaga - pada tahun 2009 eksport bersih produk-produk tenaga sebesar 2,9% dari KDNK. Paling penting adalah minyak besar dan sumber gas berpusat di Alberta dan Wilayah Utara, tetapi juga hadir di negara jiran British Columbia dan Saskatchewan. Para luas Athabasca Oil Sands memberikan Kanada cadangan kedua terbesar di dunia minyak selepas Arab Saudi menurut USGS. Di British Columbia dan Quebec, serta Ontario, Saskatchewan, Manitoba dan wilayah Labrador, kuasa tenaga air merupakan sumber yang relatif murah dan ramah lingkungan tenaga berlimpah. Pada bahagian kerana ini, Kanada juga merupakan salah satu yang tertinggi di dunia per kapita pelanggan tenaga.[16][17] Tenaga murah telah memungkinkan pembentukan beberapa industri penting, seperti aluminium industri besar di Quebec dan British Columbia.

Secara sejarah, isu penting dalam politik Kanada adalah bahawa sementara Kanada Barat adalah salah satu sumber terkaya di dunia tenaga, pusat industri Southern Ontario mempunyai sumber asli lebih sedikit kuasa. Namun demikian, lebih murah bagi Alberta untuk kapal minyak ke Amerika Syarikat bahagian barat daripada timur Kanada. Port Kanada timur jumlah yang signifikan sehingga import minyak dari luar negeri, dan Ontario memanfaatkan signifikan tenaga nuklear.

Pada saat harga minyak yang tinggi ini bermakna bahawa majoriti penduduk Kanada menderita, sedangkan manfaat Barat. The Dasar Tenaga Nasional dari awal 1980-an berusaha untuk memaksa Alberta untuk menjual minyak murah ke Kanada timur. Dasar ini terbukti sangat memecah belah, dan cepat kehilangan pentingnya sebagai harga minyak tersekat di pertengahan 1980-an. Salah satu bahagian yang paling kontroversial dari Kanada-Amerika Syarikat Perjanjian Perdagangan Bebas tahun 1988 adalah sebuah janji bahawa Kanada tidak akan mengisi Amerika Syarikat lebih banyak tenaga dari Kanada sesama.

Pertanian sunting

 
Sebuah lif gandum di Alberta

Kanada juga merupakan salah satu pembekal terbesar di dunia produk-produk pertanian, khususnya gandum dan biji-bijian lain.[18] Kanada adalah pengeksport utama produk pertanian, ke Amerika Syarikat tetapi juga ke Eropah dan Asia Timur. Seperti dengan semua bangsa maju lain perkadaran penduduk dan KDNK yang ditujukan untuk pertanian menurun secara dramatik selama abad ke-20.

Seperti dengan negara-negara maju yang lain, industri pertanian Kanada menerima subsidi daripada kerajaan yang signifikan dan menyokong. Namun, Kanada telah menjadi penyokong kuat untuk mengurangkan subsidi pasaran mempengaruhi melalui Pertubuhan Perdagangan Dunia. Pada tahun 2000, Kanada menghabiskan sekitar CDN$4.6 billion pada alat bantu untuk industri. Dari jumlah ini, $2.32 bilion telah diklasifikasikan dalam perlantikan WTO sokongan "kotak hijau", yang bererti tidak langsung mempengaruhi pasaran, seperti duit untuk kajian atau bantuan bencana. Semua tetapi $848.2 juta adalah subsidi bernilai kurang dari 5% dari nilai hasil tuaian mereka disediakan untuk, yang merupakan ambang batas WTO. Akibatnya, Kanada digunakan hanya $848.2 juta sebanyak $4.3 bilion penyisihan subsidi yang diberikan oleh WTO.[19]

Pengeluaran sunting

Pola umum pembangunan untuk negara-negara kaya adalah peralihan dari industri primer ekonomi berasaskan pembuatan yang didasarkan, dan kemudian ekonomi berasaskan perkhidmatan. Canada tak luput pola ini - di (abnormal quality Perang Dunia 2) kemuncaknya pada tahun 1944, perkilangan menyumbang 29% daripada KDNK,[20] menurun menjadi 15.6% pada tahun 2005. Kanada tidak menderita sebagai sangat kerana kebanyakan lain kaya, negara-negara industri dari rasa sakit dari penurunan relatif pentingnya pembuatan sejak 1960-an.[21] Sebuah kajian 2009 oleh Statistik Kanada juga mendapati bahawa, sementara pengeluaran menurun sebagai peratusan relatif KDNK dari 24.3% pada tahun 1960 menjadi 15,6% pada tahun 2005, kelantangan pengeluaran antara 1961 dan 2005 terus berpacu dengan pertumbuhan secara keseluruhan kelantangan indeks daripada KDNK.[22] Pengeluaran di Kanada terutama terpukul oleh [krisis [Kewangan 2007-2010 | 2007-2010 krisis kewangan global.]] Pada 2010, akaun perkilangan untuk 13% dari GDP Kanada,[14] penurunan relatif lebih dari 2% dari KDNK sejak tahun 2005.

Kanada Tengah adalah rumah bagi cabang tanaman untuk semua pembuat kereta utama Amerika dan Jepun dan banyak bahagian kilang yang dimiliki oleh syarikat-syarikat Kanada seperti Magna Antarabangsa dan Linamar Corporation. Kanada Tengah saat ini menghasilkan lebih banyak kenderaan setiap tahun daripada negeri jiran AS Michigan, pusat industri kereta Amerika. Pengeluar telah tertarik ke Kanada kerana penduduk yang berpendidikan tinggi dengan kos tenaga kerja lebih rendah daripada Amerika Syarikat. Sistem dibiayai awam kesihatan Kanada juga merupakan daya tarik penting, kerana membebaskan syarikat dari bayaran insurans kesihatan yang tinggi mereka perlu membayar di Amerika Syarikat.

Sebahagian besar industri perkilangan Kanada terdiri dari tanaman cabang syarikat Amerika Syarikat, walaupun ada beberapa pengeluar dalam negeri penting, seperti Bombardier Inc. Hal ini menimbulkan beberapa kebimbangan Kanada. Tanaman Cabang menyediakan terutama pekerjaan kerah biru, dengan kedudukan penyelidikan dan eksekutif terbatas pada Amerika Syarikat.[perlu rujukan]

Sektor perkhidmatan sunting

 
Toronto-Dominion Centre di Toronto

Sektor perkhidmatan di Kanada sangat luas dan segi, menggaji kira-kira tiga perempat dari Kanada dan perakaunan selama lebih dari dua pertiga daripada KDNK.[23] Majikan yang terbesar adalah retail sektor, menggaji hampir 12% dari Kanada.[24] Industri runcit terutama tertumpu di sejumlah kecil rangkaian kedai terkumpul bersama di pusat perbelanjaan. Dalam beberapa tahun terakhir, telah terjadi peningkatan jumlah [kedai kotak besar]], seperti Wal-Mart (Amerika Syarikat) dan Future Shop (anak syarikat dari AS berdasarkan Best Buy) dan Zellers. Hal ini menyebabkan pekerja lebih sedikit di sektor ini dan penghijrahan pekerjaan runcit ke pinggir bandar.

Porsi terbesar kedua dari sektor perkhidmatan adalah perkhidmatan perniagaan, menggaji hanya sedikit lebih kecil peratusan daripada penduduk. Ini termasuk perkhidmatan kewangan, harta tanah, dan industri komunikasi. Sebahagian dari ekonomi telah berkembang pesat dalam beberapa tahun terakhir. Hal ini sebahagian besar tertumpu di pusat-pusat bandar utama, terutama Toronto, Montreal dan Vancouver (lihat Perbankan di Kanada).

Sektor pendidikan dan kesihatan adalah dua terbesar di Kanada, tetapi kedua-duanya sebahagian besar di bawah kuasa kerajaan. Industri penjagaan kesihatan telah berkembang pesat, dan merupakan yang ketiga terbesar di Kanada. Its pertumbuhan yang cepat telah menyebabkan masalah bagi kerajaan yang harus mencari wang untuk membiayainya.

Kanada mempunyai industri teknologi tinggi penting, dan juga industri hiburan membuat kandungan baik untuk dimakan tempatan dan antarabangsa. Pelancongan adalah pentingnya semakin meningkat, dengan sebahagian besar pengunjung antarabangsa yang datang dari Amerika Syarikat. Walaupun kekuatan Dolar Kanada baru-baru ini telah merugikan sektor ini, negara-negara lain seperti China telah meningkat pelancongan ke Kanada.

Isu politik sunting

Daerah ketidakseimbangan sunting

Ekonomi Kanada sangat berbeza dari wilayah ke wilayah. Secara tradisional Kanada Tengah telah menjadi mesin ekonomi Kanada, rumah bagi lebih dari setengah penduduk dan banyak industri. tahun terakhir telah melihat pertumbuhan yang cepat di Kanada Barat sebagai perdagangan dengan Asia telah memperkaya British Columbia dan kekayaan minyak memberikan dorongan besar untuk Alberta dan Saskatchewan.

Keempat Atlantik wilayah, walaupun pernah menjadi pusat kegiatan ekonomi, mengalami penurunan besar di akhir abad ke-19 dan secara tradisional telah secara signifikan lebih miskin daripada bahagian Kanada, terutama selepas kejatuhan baru-baru ini industri perikanan. tahun terakhir telah melihat sejumlah langkah yang signifikan menuju kepelbagaian, terutama kerana minyak lepas pantai dan kekayaan gas sudah mulai mengalir ke wilayah ini. Quebec tradisional juga lebih miskin dari rata-rata Kanada walaupun dengan margin lebih rendah berbanding dengan wilayah-wilayah Atlantik. Dalam tahun-tahun yang lebih baru Newfoundland dan Labrador sudah mula melihat perubahan dalam ekonomi mereka, yang disebut "harimau Celtic Kanada," (dalam perbandingan dengan transformasi ekonomi di Ireland), tetapi juga telah disebut "Alberta mini "kerana minyak dan gas bumi. Sementara banyak Newfoundlanders dan Labradorians masih berhijrah ke Alberta untuk pekerjaan yang lebih tinggi-membayar, penduduk wilayah telah meningkat dalam beberapa tahun terakhir dengan banyak orang memutuskan untuk pindah kembali ke rumah.

Hubungan dengan A.S. sunting

Kanada dan Amerika Syarikat berkongsi hubungan perdagangan umum. pasaran kerja Kanada terus berjalan dengan baik bersama-sama dengan Amerika Syarikat, mencapai 30 tahun rendah di kadar pengangguran pada Disember 2006, selepas 14 tahun berturut-turut pertumbuhan lapangan kerja.[25]

 
Bendera Kanada dan Amerika Syarikat

Amerika Syarikat adalah jauh rakan perdagangan terbesar Kanada, dengan lebih daripada $ 1,7 bilion CAD dalam perdagangan pada hari pada tahun 2005. Pada tahun 2009 73% daripada eksport Kanada pergi ke Amerika Syarikat, dan 63% dari import Kanada berasal dari Amerika Syarikat.[26] Perdagangan dengan Kanada membuat naik 23% dari eksport dari Amerika Syarikat dan 17% dari import.[27] Sebagai perbandingan, pada tahun 2005 ini lebih dari US perdagangan dengan semua negara di Kesatuan Eropah gabungan,[28] dan lebih dari dua kali perdagangan AS dengan semua negara di Amerika Latin digabungkan.[29] Hanya perdagangan dua arah yang melintasi Duta Besar Bridge antara Michigan dan Ontario sama semua eksport AS ke Jepun. pentingnya Kanada ke Amerika Syarikat tidak hanya fenomena sempadan negara: Kanada merupakan pasaran eksport utama untuk 35 daripada 50 negara bahagian Amerika Syarikat, dan merupakan yang terbesar pembekal luar negeri Amerika Syarikat 'tenaga.

Perdagangan dua hala meningkat 52% antara tahun 1989, ketika Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) AS-Canada mulai berlaku, dan 1994 ketika Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara (NAFTA) menggantinya.[perlu rujukan] Perdagangan sejak meningkat 40%. NAFTA terus bergerak menuju FTA mengurangkan halangan perdagangan dan mendirikan disepakati Peraturan perdagangan. Ini juga menyelesaikan beberapa kerengsaan bilateral lama dan meliberalisasi Peraturan di beberapa daerah, termasuk pertanian, perkhidmatan, tenaga, perkhidmatan kewangan, pelaburan, dan pengadaan kerajaan. NAFTA membentuk kawasan perdagangan terbesar di dunia, merangkul 405 juta orang dari tiga negara Amerika Utara.

Komponen terbesar perdagangan AS-Kanada adalah dalam sektor komoditi.

AS adalah pasaran eksport terbesar pertanian Kanada, mengambil lebih dari separuh dari seluruh eksport makanan Kanada.[30] Demikian pula, Kanada merupakan pasaran terbesar untuk barang-barang pertanian AS, dengan hampir 20% daripada eksport makanan Amerika pergi ke jiran utaranya.[perlu rujukan] Hampir dua pertiga hasil hutan Kanada, termasuk pulp dan kertas, dieksport ke Amerika Syarikat, 72% dari jumlah keseluruhan pengeluaran kertas Kanada juga dieksport ke AS.

Di $ 73,6 bilion pada tahun 2004, AS-Kanada perdagangan tenaga adalah tenaga terbesar AS hubungan perdagangan, dengan sebahagian besar ($6.67 bilion) eksport yang dari Kanada. Komponen utama perdagangan tenaga AS dengan Kanada adalah minyak bumi, gas semulajadi, dan tenaga. Kanada adalah minyak terbesar Amerika Syarikat dan pembekal tenaga terbesar kelima negara pengeluar di dunia. Kanada menyediakan sekitar 16% dari import minyak AS dan 14% dari jumlah keseluruhan pengambilan AS gas alam. Amerika Syarikat dan grid kebangsaan Kanada elektrik dihubungkan, dan keduanya berkongsi negara hidroelektrik kemudahan di sempadan barat.

Sementara sebahagian besar perdagangan AS-Kanada mengalir lancar, kadang-kadang ada perselisihan perdagangan dua hala, khususnya dalam bidang pertanian dan budaya.[perlu rujukan]Biasanya masalah ini diselesaikan melalui forum perundingan bilateral atau rujukan kepada Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) atau resolusi pertikaian NAFTA.[perlu rujukan] Pada bulan Mei 1999, kerajaan Amerika Syarikat dan Kanada menegosiasikan kesepakatan tentang majalah yang memberikan peningkatan akses untuk industri penerbitan AS ke pasaran Kanada. Amerika Syarikat dan Kanada juga telah memutuskan beberapa isu utama yang melibatkan industri perikanan. Dengan kesepakatan bersama, kedua-dua negara mengajukan Teluk Maine pertikaian sempadan dengan Mahkamah Antarabangsa pada tahun 1981; kedua diterima mahkamah 12 Oktober 1984 keputusan yang terhad batas laut teritorial. Masalah saat ini antara Amerika Syarikat dan Kanada merupakan berlangsung pertikaian balak kayu lembut, seperti Amerika Syarikat menuduh bahawa Kanada tidak adil membiayai industri perhutanan tersebut.[perlu rujukan]

Pada tahun 1990, Amerika Syarikat dan Kanada menandatangani Perikanan Penguatkuasaan Perjanjian bilateral, yang berfungsi untuk mencegah kegiatan illegal fishing dan mengurangkan risiko kecederaan selama insiden penguatkuasaan perikanan. Amerika Syarikat dan Kanada menandatangani Pacific Salmon Perjanjian pada bulan Jun 1999 yang diselesaikan perbezaan atas pelaksanaan Perjanjian Salmon Pasifik 1985 untuk dekad berikutnya.[perlu rujukan]

Kanada dan Amerika Syarikat menandatangani perjanjian penerbangan sewaktu kunjungan Bill Clinton ke Kanada pada bulan Februari 1995, dan lalu lintas udara antara kedua-dua negara telah meningkat secara dramatik sebagai hasilnya. Kedua-dua negara juga berkongsi dalam pengoperasian St Lawrence Seaway, yang menghubungkan Tasik-Tasik Besar ke Lautan Atlantik.[31]

AS merupakan pelabur asing terbesar Kanada dan tujuan yang paling popular untuk pelaburan asing Kanada, pada akhir tahun 2007, saham pelaburan langsung AS di Kanada dijangka $ 2.93 bilion, sedangkan pelaburan langsung Kanada (saham) di Amerika Syarikat undian sebanyak $ 2.13 bilion.[32][33] FDI A.S. menyumbang 59.5% dari jumlah keseluruhan pelaburan langsung asing di Kanada sedangkan Kanada FDI dalam akaun AS untuk 10% (pelabur-pelabur asing terbesar ke-5).[34] Pelaburan AS terutama diarahkan dalam industri perlombongan dan peleburan, minyak bumi, bahan kimia, pembuatan mesin dan peralatan pengangkutan, dan kewangan Kanada, sementara pelaburan Kanada di Amerika Syarikat tertumpu di bidang manufaktur, perdagangan borong, real estate, minyak, kewangan, dan insurans dan perkhidmatan yang lain.[35]

Perbandingan pendapatan rumah tangga median sunting

Negara atau daerah Unit matawang negara pendapatan rumah tangga purata Tahun Kadar PPP (OECD) Pendapatan rumah tangga purata (PPP)
Switzerland[36] (gross) 109,236 CHF, $100,387 2008 1.68375 $64,877
AS Connecticut[37] 64,851 ASD 2009 1.00 $64,851
AS California[37] 56,134 ASD 2009 1.00 $56,134
Amerika Syarikat [37] 49,777 ASD 2009 1.00 $49,777
Kanada [38] (After tax) 63,900 CAD 2008 1.23 $51,951
Switzerland[36] (selepas insurans cukai dan kesihatan) 77,580 CHF, $71,296 2008 1.640256 $47,297
Australia[39] 66,890 AUD 2007/2008 1.5162805 $44,115
New Zealand [40] 63,867 NZD 2008/2009 1.5881895 $40,214
United Kingdom [41] 24,700 GBP 2004 0.632 $39,000
Israel[42] 107,820 ILS 2006 2.90 $37,000
AS Mississippi[37] 35,076 ASD 2009 1.00 $35,076
Ireland 35,410 EUR 2005 1.02 $35,000
Scotland,
United Kingdom[43]
21,892 GBP 2005 0.649 $34,000
Korea Selatan [44] 26,640,000 KRW 2009 804.718137 $33,105
Hong Kong[45] 186,000 HKD 2005 5.96 $31,000
Singapura[46] 45,960 SGD 2005 1.55 $30,000

Perjanjian Perdagangan Bebas sunting

(sumber: [47])

 
Negara-negara yang mempunyai Perjanjian Perdagangan Bebas dalam biru tua, negara-negara dalam perundingan adalah dalam cyan. Kanada adalah hijau.

Kanada sedang berunding PPB dua hala dengan negara-negara seterusnya dan blok perdagangan:

Kanada juga terlibat dalam rundingan untuk mencipta blok perdagangan berikut serantau:

Notes sunting

[50]

  1. ^ a b "Gross domestic product, expenditure-based (quarterly)". Statistics Canada. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-01-16.
  2. ^ "Study: Differences in Canadian and US income levels". Statistics Canada.
  3. ^ "Doing Business in Canada 2010". World Bank. Dicapai pada 2010-08-18.
  4. ^ a b c Fin.gc.ca Diarkibkan 2011-03-25 di Wayback Machine Annual Financial Report of the Government of Canada Fiscal Year 2009–2010
  5. ^ "G-20: The new global economy". CNN. accessdate=2010-11-22. Missing pipe in: |date= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  6. ^ "Actual hours worked per week by industry, seasonally adjusted crack". Statistics Canada. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-11-03. Dicapai pada 2011-03-15.
  7. ^ Central Intelligence Agency (2006-05-16). "The World Factbook: Canada". Central Intelligence Agency. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-12-24. Dicapai pada 2007-05-06.
  8. ^ "Latest release from the Labour Force Survey. Friday, January 7, 2011". Statcan.gc.ca. 2011-02-04. Dicapai pada 2011-02-22.
  9. ^ "Labour force characteristics, unadjusted, by province (monthly)". Statistics Canada. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-01-18. Dicapai pada 2011-03-15.
  10. ^ forbes (2008-04-02). "Latest release". forbes. Dicapai pada 2006-07-01.
  11. ^ a b "Exports of goods on a balance-of-payments basis, by product". Statistics Canada.
  12. ^ "Imports, exports and trade balance of goods on a balance-of-payments basis, by country or country grouping". Statistics Canada.
  13. ^ 2006 exports/imports
  14. ^ a b "Gross domestic product at basic prices, by industry (monthly)". Statistics Canada. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-04-28. Dicapai pada 2011-03-15.
  15. ^ Howlett, Michael and M. Ramesh. Political Economy of Canada: An Introduction. Toronto: McClelland and Stewart, 1992.
  16. ^ "Environment Canada - Energy Consumption". Diarkibkan daripada yang asal pada 2004-02-22. Dicapai pada 2011-03-15.
  17. ^ "Canada vs. The OECD: An Environmental Comparison". Environmentalindicators.com. Dicapai pada 2011-02-22.
  18. ^ "The Relative Position of Canada in the World Grain Market". Dsp-psd.pwgsc.gc.ca. 2002-10-02. Dicapai pada 2011-02-22.
  19. ^ "Canada's Domestic Agricultural Supports and the World Trade Organization". Parl.gc.ca. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-04-24. Dicapai pada 2011-02-22.
  20. ^ "Manufacturing's share of gross domestic product, 1900 to 2005". Statistics Canada.
  21. ^ "Manufacturing share of gross domestic product, 1961 to 2007". Statistics Canada.
  22. ^ "The Canadian Manufacturing Sector: Adapting to Challenges". Statistics Canada.
  23. ^ "CIA World Factbook - Canada". Cia.gov. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-12-24. Dicapai pada 2011-02-22.
  24. ^ Wallace, Iain, A Geography of the Canadian Economy. Don Mills: Oxford University Press, 2002.
  25. ^ "The Daily, Friday, January 5, 2007. Labour Force Survey". Statcan.ca. 2007-01-05. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-28. Dicapai pada 2011-02-22.
  26. ^ "Imports, exports and trade balance of goods on a balance-of-payments basis, by country or country grouping". 0.statcan.gc.ca. 2011-02-11. Dicapai pada 2011-02-22.
  27. ^ FTDWebMaster, [Name of person creating HTML]. "FTD - Statistics - Trade Highlights - Top Trading Partners". Census.gov. Dicapai pada 2011-02-22.
  28. ^ FTDWebMaster, FTD Data Dissemination. "FTD - Statistics - Country Data - U.S. Trade Balance with European Union". Census.gov. Dicapai pada 2011-02-22.
  29. ^ FTDWebMaster, FTD Data Dissemination. "FTD - Statistics - Country Data - U.S. Trade Balance with South and Central America". Census.gov. Dicapai pada 2011-02-22.
  30. ^ Agriculture and Agri-Food Canada / Agriculture et Agroalimentaire Canada
  31. ^ "HowStuffWorks "The St. Lawrence Seaway"". Geography.howstuffworks.com. 2008-03-30. Dicapai pada 2011-02-22.
  32. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2010-02-15. Dicapai pada 2010-02-15.
  33. ^ "Foreign Direct Investment in the United States: An Economic Analysis" (PDF). Dicapai pada 2011-02-22.
  34. ^ "The Canada-U.S. trade and investment partnership". Canadainternational.gc.ca. 2008-10-28. Dicapai pada 2011-02-22.
  35. ^ "Overview of Canadian Foreign Direct Investment (PRB-0833E)". .parl.gc.ca. 2008-06-17. Dicapai pada 2011-02-22.
  36. ^ a b "Household income and expenditure 2008". Dicapai pada 2010-08-23.
  37. ^ a b c d "Median Household Income for States by state 1984-2009".
  38. ^ "Income of Canadians 2008".
  39. ^ 1.2'!L21 "Household income and income distribution" Check |url= value (bantuan). Dicapai pada 2010-07-17.
  40. ^ "New Zealand income survey showing median household income". Dicapai pada 2007-10-04.
  41. ^ "UK parliament discussion showing median household income". Dicapai pada 2006-12-31.
  42. ^ "israeli median household income, 2006" (PDF). Dicapai pada 2008-01-15.
  43. ^ "Scottish Economic Statistics 2007". Dicapai pada 2007-10-09.
  44. ^ "(Korean) [통계로 읽는 경제] 내 월급이 중간수준도 안돼? … `평균의 함정`에 빠졌네". Dicapai pada 2010-12-27.
  45. ^ "Hong Kong median household income, 2005". Dicapai pada 2007-01-19.
  46. ^ "Singapore median household income, 2005" (PDF). Dicapai pada 2007-01-19.
  47. ^ "Negotiations and Agreements, by Category". International.gc.ca. Dicapai pada 2011-02-22.
  48. ^ "This page is available to GlobePlus subscribers". Theglobeandmail.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-30. Dicapai pada 2011-02-22.
  49. ^ The Canadian Press (2011-02-24). "Canada, Japan study free-trade pact - Business - CBC News". Cbc.ca. Dicapai pada 2011-02-28.
  50. ^ There is an apparent discrepancy between the factbook's 65.4% of GDP estimate for Canada's debt in 2006 [1] Diarkibkan 2018-12-24 di Wayback Machine, and the 30.2% trumpeted by the Canadian government at [2] Diarkibkan 2008-06-22 di Wayback Machine. Both numbers are correct. The reason is that the Canadian government uses the OECD's net financial liabilities, while the CIA World Factbook uses a different measure of financial liabilities. The OECD itself reports the gross number as 68%, and the net number as 30.2% [3]. The net number places Canada as one of the least indebted G8 countries, while the gross number is less flattering.
Bibliography
  • Howlett, Michael and M. Ramesh. Political Economy of Canada: An Introduction. Toronto: McClelland and Stewart, 1992.
  • Wallace, Iain, A Geography of the Canadian Economy. Don Mills: Oxford University Press, 2002.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting