Ekonomi Rusia adalah ekonomi terbesar kesepuluh di dunia mengikut nilai ukuran dasar dan banyak lengchai mengikut pariti kuasa beli (PBK). Rusia mempunyai kelimpahan gas alam, minyak, arang batu, dan logam mulia. Hal ini juga kaya dalam pertanian. Rusia telah mengalami perubahan ketara sejak runtuhnya Kesatuan Soviet, bergerak dari sebuah pusat ekonomi dirancang untuk lebih berasaskan pasaran dan global bersepadu ekonomi. Reformasi ekonomi pada 1990-an industri yang paling penswastaan​​, dengan pengecualian pada tenaga dan sektor pertahanan-berkaitan. Meskipun demikian, proses cepat penswastaan​​, termasuk banyak dikritik "pinjaman-untuk-saham" skim yang diserahkan BUMN besar untuk politik-menyambung "oligarki", telah meninggalkan pemilikan sangat tertumpu. Pada 2011, ibu negara Rusia, Moscow, sekarang mempunyai penduduk miliarder tertinggi dari setiap kota di dunia.

Ekonomi Rusia
Kedudukanke-10 (ukuran dasar)/ke-6 (PKB)
Mata wangRubel Rusia (RUB)
Tahun fiskaltahun kalendar
Pertubuhan perdaganganCIS, APEC, EURASEC, G-20, G8 dan lain-lain
Perangkaan
KDNK$1.477 trilion (2010) (ukuran dasar; ke-10)[1] $2.219 trilion (2010) (PPP; ke-6 )[2]
Pertumbuhan KDNK4.0% (anggaran 2010)
KDNK per kapita$10,521 (2010) (ukuran dasar; 54ер)[1]$15,807 (2010) (PPP; ke-51)
KDNK mengikut sektorpertanian: (4,2%), industri (33,8%), perkhidmatan (62%) (anggaran 2010)
Inflasi (CPI)8.7% (anggaran 2010)[3]
Populasi
dibawah garis kemiskinan
13 % (anggaran 2010)
Tenaga buruh75.55 juta (anggaran 2010)
Tenaga buruh mengikut pekerjaanpertanian (10%), industri (31.9%), perkhidmatan (58.1%) (2008)
Pengangguran6.6% (anggaran September 2010)
Industri utamalengkap pelbagai industri perlombongan dan ekstraktif menghasilkan arang batu, minyak, gas, bahan kimia, dan logam; semua bentuk bangunan mesin dari kilang rolling untuk kenderaan prestasi tinggi pesawat dan ruang; industri pertahanan termasuk radar, peluru berpandu pengeluaran, dan bahagian-bahagian elektronik yang canggih, pembuatan kapal ; jalan kereta api dan peralatan pengangkutan, peralatan komunikasi, mesin pertanian, traktor, dan peralatan pembinaan; menghasilkan dan menghantar peralatan elektrik tenaga; instrumen perubatan dan saintifik; barang pelanggan, tekstil, bahan makanan, kraf tangan
Ked. Kemudahan Menjalankan Perniagaanke-123[4]
Dagangan antarabangsa
Eksport$376.7 bilion (anggaran 2010)
Barangan yang dieksportminyak bumi dan produk minyak bumi, gas alam, logam, kayu dan produk kayu, bahan kimia, dan berbagai macam pembuatan awam dan tentera
Rakan dagangan eksport utamaBelanda 10.62%, Itali 6.46%, Jerman 6.24%, China 5.69%, Turki 4.3%, Ukrain 4.01% (2009)
Import$237.3 bilion (anggaran 2010)
Barangan yang diimportmesin, kenderaan, produk farmasi, plastik, produk logam setengah jadi, daging, buah-buahan dan kacang-kacangan, optik dan peralatan perubatan, besi, baja
Rakan dagangan import utamaJerman 14.39%, China 13.98%, Ukrain 5.48%, Itali 4.84%, AS 4.46% (2009)
Kewangan awam
Hutang awam9.5% of GDP (anggaran 2010)
Hasil negara$202.7 bilion (anggaran 2009)
Perbelanjaan$301.4 bilion (anggaran 2009)

Semua nilai kecuali dinyatakan sebaliknya, adalah dalam Dolar Amerika Syarikat (AS$ 1 = RM 3.4551)

sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada akhir 2008 dan awal 2009, Russia mengalami kemelesetan pertama selepas 10 tahun ekonomi meningkat, sampai pertumbuhan stabil dilanjutkan pada akhir 2009 dan 2010. Walaupun kemelesetan dalam, tapi singkat, ekonomi tidak seperti yang serius dipengaruhi oleh krisis kewangan global berbanding dengan sebahagian besar Eropah, terutama kerana integrasi dasar makroekonomi jangka pendek yang membantu ekonomi ke bertahan hidup.

Sejarah ekonomi sunting

Dua fundamental dan tujuan bebas - stabilisasi makroekonomi dan penstrukturan semula ekonomi - peralihan dari perancangan pusat kepada ekonomi berasaskan pasaran. Bekas mensyaratkan dasar fiskal dan kewangan melaksanakan yang mendorong pertumbuhan ekonomi dalam persekitaran harga stabil dan nilai tukar. Yang terakhir ini diperlukan menetapkan komersil, dan entiti institusi - bank, milik peribadi, dan kod undang-undang komersil yang membolehkan ekonomi untuk beroperasi secara cekap. Pembukaan pasaran domestik sahaja ke perdagangan luar negeri dan pelaburan, sehingga menyambung ekonomi dengan seluruh dunia, adalah bantuan penting dalam mencapai matlamat ini. Rejim Gorbachev gagal mengatasi tujuan-tujuan mendasar. Pada saat keruntuhan Kesatuan Soviet, Yeltsin kerajaan Republik Russia mula menyerang masalah stabilisasi makroekonomi dan penstrukturan semula ekonomi. Pada pertengahan tahun 1996, hasilnya dicampur.

Kerana runtuhnya Kesatuan Soviet pada tahun 1991, Rusia telah cuba untuk membangunkan pasar ekonomi dan mencapai pertumbuhan ekonomi yang tekal. Pada bulan Oktober 1991, Yeltsin mengumumkan bahawa Rusia akan dilanjutkan dengan radikal, reformasi berorientasikan pasaran sepanjang baris "rawatan mengejutkan", seperti yang disyorkan oleh Amerika Syarikat dan IMF.[5] Namun, dasar ini menyebabkan kehancuran ekonomi, dengan berjuta-juta yang jatuh ke dalam kemiskinan dan rasuah dan jenayah merebak dengan cepat.[6] Hiperinflasi berasal dari penghapusan kawalan harga Soviet dan lagi mengikuti 1998 krisis Russia kewangan. Dengan andaian peranan sebagai keperibadian undang-undang terus Kesatuan Soviet, Rusia mengambil tanggung jawab untuk menyelesaikan hutang luaran USSR, walaupun penduduknya terdiri hanya setengah daripada penduduk Kesatuan Soviet pada saat pembubarannya.[7] Ketika sekali semua syarikat milik negara dan seharusnya sama-sama dimiliki di antara semua warga negara, mereka jatuh ke tangan beberapa, yang menjadi sangat kaya. Saham daripada syarikat milik negara tersebut diterbitkan, dan ini syarikat awam baru cepat diserahkan kepada para ahli nomenklatura atau bos jenayah dikenali. Contohnya, pengarah kilang selama rejim Soviet sering menjadi pemilik dari syarikat yang sama. Selama tempoh yang sama, kumpulan jenayah kekerasan sering mengambil alih syarikat negara, membuka jalan dengan pembunuhan atau putaran. Rasuah dari pejabat kerajaan menjadi aturan hidup sehari-hari. Di bawah penutup kerajaan, manipulasi kewangan keterlaluan yang diperkaya dilakukan kumpulan sempit individu pada kedudukan kunci dari perniagaan dan kerajaan mafia. Banyak mengambil bilion dalam bentuk tunai dan aset di luar negeri dalam sebuah modal pelarian besar.[8] Yang sedang berkata, ada penyerang syarikat seperti Andrei Volgin bergerak dalam pengambilalihan bermusuhan syarikat rasuah pada pertengahan 1990-an.

Syarikat-syarikat negara terbesar adalah kontroversi diprivatisasi oleh Presiden Boris Yeltsin untuk orang dalam[9] for far less than they were worth.[5] Many Russians consider these infamous "oligarchs" to be thieves.[10] Through their immense wealth, the oligarchs wielded significant political influence.

Pemulihan sunting

 
Hutang awam Rusia

Ekonomi Rusia mengalami stres luar biasa apabila bergerak daripada ekonomi perancangan pusat kepada sistem pasaran bebas. Kesulitan dalam melaksanakan reformasi fiskal yang ditujukan untuk meningkatkan pendapatan kerajaan dan pergantungan pada pinjaman jangka pendek untuk membiayai defisit anggaran menyebabkan krisis kewangan yang serius pada tahun 1998. Harga yang lebih rendah untuk penerima utama eksport Rusia (minyak dan mineral) dan kehilangan kepercayaan pelabur akibat krisis kewangan Asia diburukkan masalah kewangan. Hasilnya adalah penurunan yang cepat dalam nilai ruble, penerbangan pelaburan asing, bayaran tertunda pada hutang berdaulat dan swasta, suatu huraian transaksi komersil melalui sistem perbankan, dan ancaman inflasi.

Rusia, namun, tampaknya telah melewati krisis yang relatif baik. Pada tahun 2009 GDP riil meningkat dengan peratusan tertinggi sejak jatuhnya Kesatuan Soviet sebanyak 8,1%, ruble tetap stabil, inflasi telah moderat, dan pelaburan mulai meningkat lagi. Pada tahun 2007, Bank Dunia menyatakan bahawa ekonomi Rusia telah mencapai "kestabilan makroekonomi belum pernah terjadi sebelumnya".[11] Rusia membuat kemajuan dalam memenuhi kewajipan hutang luar negeri. Selama 2000-01, Rusia tidak hanya bertemu perkhidmatan luaran hutang, tetapi juga membuat kemajuan besar bayaran pokok pada IMF pinjaman, tetapi juga membina cadangan Bank Sentral dengan anggaran pemerintah, perdagangan, dan saat ini kelebihan akaun. Para TA 2002 anggaran Kerajaan Rusia menganggap bayaran sekitar $14 bilion pada bayaran perkhidmatan hutang luar negeri kerajaan jatuh tempo. Transaksi kelebihan besar telah membawa apresiasi ruble cepat selama beberapa tahun terakhir. Ini bermakna bahawa Rusia telah diberikan kembali banyak istilah-keuntungan-perdagangan yang diperoleh ketika ruble turun 60% semasa krisis hutang. Minyak dan gas mendominasi eksport Rusia, sehingga Rusia tetap sangat bergantung pada harga tenaga. Kredit dan suku bunga deposit pada atau di bawah kadar inflasi menghalang pertumbuhan sistem perbankan dan membuat peruntukan modal dan risiko yang jauh lebih efisien daripada itu akan sebaliknya.

Pada tahun 2003, hutang telah meningkat menjadi $19 bilion kerana Jabatan Kewangan yang lebih tinggi dan bayaran Eurobond. Namun, $ 1 bilion ini telah dibayar di muka, dan beberapa daripada hutang sektor swasta sudah mungkin telah dibeli kembali. Rusia terus mengeksplorasi debt swap / kesempatan pertukaran.

Pada Jun 2002 [G8 [Summit]], pemimpin dari lapan negara menandatangani kenyataan bersetuju untuk menerokai beberapa pembatalan hutang lama Soviet Russia untuk menggunakan tabungan untuk melindungi bahan di Rusia yang boleh digunakan oleh pengganas. Berdasarkan kesepakatan yang dicadangkan, $ 10 bilion akan berasal dari Amerika Syarikat dan $ 10 bilion dari lain-8 negara-negara G lebih dari 10 tahun.

Pada tarikh 1 Januari 2004, Stabilisasi dana Persekutuan Rusia diasaskan oleh Kerajaan Rusia sebagai sebahagian daripada anggaran persekutuan untuk keseimbangan jika harga minyak jatuh. Sekarang Stabilisasi dana Persekutuan Rusia sedang dimodernisasi. Dana Stabilisasi akan dibahagikan menjadi dua bahagian pada tarikh 1 Februari 2008. Bahagian pertama akan menjadi dana cadangan sebesar 10 peratus dari KDNK (10% daripada KDNK sama dengan sekitar $ 200 bilion sekarang), dan akan dilaburkan dalam cara yang sama seperti Dana Stabilisasi. Bahagian kedua akan berubah menjadi Nasional Kebajikan Dana Persekutuan Rusia. Timbalan Menteri Kewangan Sergei Storchak menganggarkan akan mencapai 6-700 ruble pada tarikh 1 Februari 2008. Nasional Kebajikan Dana perlu dilaburkan ke dalam instrumen berisiko lebih, termasuk saham syarikat asing. Shyhkin, Maxim. "Stabilization Fund to Be Converted into National Prosperity". Dicapai pada 2007-08-02.

Putin years sunting

 
Ekonomi Rusia sejak jatuhnya Kesatuan Soviet.

Dibawah pemerintahan Putin, ekonomi Rusia melihat ukuran dasar Produk Domestik Kasar (KDNK) ganda, mendaki dari 22 ke 11 terbesar di dunia. Perekonomian membuat keuntungan nyata dari 7% rata-rata per tahun (1999: 6.5%, 2000: 10%, 2001: 5.7%, 2002: 4.9%, 2003: 7.3%, 2004: 7.2%, 2005: 6.4%, 2006: 8.2%, 2007: 8.5%, 2008: 5.2%), menjadikan ekonominya terbesar ke-6 di dunia dalam KDNK (PKB). Pada tahun 2007, KDNK Rusia melebihi tahun 1990, bererti telah mengatasi konsekuensi yang menghancurkan dari kemelesetan pada 1990-an.[12] Pada per kapita, Russia KDNK AS$ 14,919 per individu pada tahun 2009, membuat ke-38 Russia terkaya di kedua-dua kuasa beli dan secara nominal.

Putin selama lapan tahun di kantor, industri tumbuh sebanyak 75%, pelaburan meningkat sebanyak 125%,[12] dan pengeluaran pertanian dan pembinaan meningkat. Pendapatan nyata lebih dari dua kali ganda dan gaji rata-rata naik lapan kali ganda daripada $80 hingga $640.[13][14][15] Jumlah kredit pelanggan antara 2000-2006 meningkat 45 kali,[16][17] dan selama tempoh masa yang sama, kelas menengah tumbuh dari 8 juta, 55 juta meningkat sebanyak 7 kali. Jumlah orang yang hidup di bawah garis kemiskinan juga menurun dari 30% pada tahun 2000 menjadi 14% pada tahun 2008.[12][18][19]

Inflasi tetap masalah Namun, sebagai pemerintah gagal mengandungi pertumbuhan harga. Antara 1999-2007 inflasi disimpan di langit-langit ramalan hanya dua kali, dan pada tahun 2007 inflasi melebihi tahun 2006, melanjutkan trend yang meningkat pada awal tahun 2008.[12]

Ekonomi Rusia masih komoditi-driven walaupun pertumbuhannya. Pembayaran dari sektor bahan bakar dan tenaga dalam bentuk duti cukai dan cukai menyumbang hampir separuh daripada anggaran pendapatan persekutuan. Sebahagian besar eksport Rusia dibuat oleh bahan baku dan baja,[12] walaupun eksport secara keseluruhan hanya menyumbang 8,7% dari KDNK pada tahun 2007, berbanding dengan 20% pada tahun 2000.[20]

Ada juga jurang yang tumbuh di antara kaya dan miskin di Russia. Antara 2000-2007 pendapatan orang kaya tumbuh dari sekitar 14 kali sehingga 17 kali lebih besar dari pendapatan masyarakat miskin. Nisbah diferensiasi pendapatan menunjukkan bahawa 10% dari Rusia yang kaya hidup semakin lebih baik dari 10% orang-orang miskin, antara yang sebahagian besar pesara dan pekerja tidak terampil di daerah menyedihkan. (Lihat: Koefisi Gini)

Tahun-tahun lepas Putin sunting

Jualan senjata meningkat ke titik di mana Rusia kedua (dengan ke-3/5 jumlah jualan senjata AS) di dunia dalam penjualan senjata, industri TI telah mencatat rekod tahun pertumbuhan menumpu pada niche high end seperti algoritma reka bentuk dan mikroelektronik; Rusia sekarang tujuan ketiga terbesar di dunia untuk mendapat kontrak perisian dari pembekal luar di belakang India dan China. Industri pelancaran ruangan sekarang merupakan yang kedua terbesar di dunia di belakang Ariane 5 Eropah dan syarikat PLTN akan semakin kuat, menjual tanaman ke China dan India, dan baru-baru ini menandatangani kerjasama dengan Toshiba untuk membangunkan penjanaan elektrik tepi pemotongan.

Industri aeroangkasa awam telah membangunkan Sukhoi Superjet, serta yang akan datang MS-21 projek untuk bersaing dengan Boeing dan Airbus .

Krisis ekonomi global yang baru saja telah menyebabkan tiga goncangan besar untuk jangka panjang pertumbuhan ekonomi Rusia, walaupun. Minyak harga turun dari $ 140 per barel menjadi $ 40 per barel, penurunan dalam akses terhadap pembiayaan dengan peningkatan menyebar bon kerajaan mahupun korporat, dan pembalikan arus modal dari $ 80 bilion dalam mengalir ke $13 bilion di luar -arus memiliki semua dilayani untuk menghancurkan pertumbuhan ekonomi baru lahir Rusia. Pada bulan Januari 2009, pengeluaran industri turun hampir 16% tahun ke tahun, pelaburan modal tetap turun 15,5% tahun ke tahun, dan KDNK telah menyusut 9% tahun ke tahun.[21] Namun, pada suku kedua GDP meningkat sebanyak 7.5 peratus secara triwulanan menunjukkan awal pemulihan ekonomi. Namun, tanggapan terhadap pemulihan telah cepat - Pertumbuhan Produksi Industri tetap salah satu yang tertinggi di dunia, Billionaires telah tumbuh jauh, dan Moscow sekarang menawarkan penduduk miliarder tertinggi, menjelang New York City. Namun, tenaga kerja menyusut, tahap rasuah tinggi dan infrastruktur yang buruk tetap menjadi masalah jangka panjang.

Makro Ekonomi sunting

Keluaran Dalam Negara Kasar sunting

 
GRP tiap kapita, 2008 (ribu dolar AS):
  50 000 and over
  30 000 - 50 000
  20 000 - 30 000
  9 750 (purata Rusia) - 20 000
  7 500 - 9 750
  5 000 - 7 500
  3 000 - 5 000
  under 3 000
 
GNI pada kapita:
  Russia (9 370$)
  Higher GNI per capita compared to Russia
  Lower GNI per capita compared to Russia

Ini adalah carta trend dari produk domestik kasar dari Rusia pada harga pasaran estimated oleh Kumpulan Kewangan Antarabangsa dengan tokoh-tokoh dalam berjuta-juta Rubel Rusia.[22]

Tahun Keluaran Dalam Negara Kasar Tukaran Dolar AS
1995 1,428,500 4.55 Rubel
2000 7,305,600 28.13 Rubel
2005 21,665,000 28.27 Rubel
2008 39,952,177 23.52 Rubel
2009 39,952,177 30.20 Rubel

Untuk perbandingan paritas kuasa beli, Dollar AS dipertukarkan di 13.63 Rubel saja. Rata-rata gaji pada tahun 2007 berkisar sekitar $ 42-51 per hari.

Rusia KDNK, dianggarkan $ 1,250 bilion pada tahun 2007 nilai tukar, meningkat sebanyak 8.1% pada tahun 2007 berbanding tahun 2006. Lanjutan inflasi rata-rata sekitar 10% dan anggaran pemerintah yang ketat menyebabkan pertumbuhan, sedangkan harga minyak yang lebih rendah dan apresiasi rubel melambat itu. Pada November 2007, pengangguran di Rusia berada pada 5.9%,[23] turun dari 10,4% pada tahun 2000. Gabungan pengangguran dan pengangguran boleh melebihi angka-angka. Pengeluaran industri pada tahun 2007 tumbuh sebanyak 6.3% berbanding tahun 2006, didorong oleh pertumbuhan pelaburan dan permintaan konsumsi swasta.

Pada tahun 2005, minyak industri dan perkhidmatan berkaitan bertanggungjawab atas sekurang-kurangnya 40 peratus daripada keluaran dalam negara kasar Rusia.

Pada April 2008, International Monetary Fund menganggarkan bahawa Rusia produk domestik kasar ([Senarai [negara mengikut KDNK (ukuran dasar)|ukuran dasar]]) akan tumbuh dari tahun 2007 nilai sebanyak $ 1,289,582 juta untuk $ 3.462.998 juta pada tahun 2013, meningkat 168%. KDNK PKB dijangka tumbuh dari $ 2,087,815 menjadi $ 3,330,623 dalam masa yang sama, yang akan membuat perekonomian terbesar kedua di Eropah dari segi daya beli.[24]

Dasar kewangan sunting

Nilai tukar stabil pada tahun 1999, selepas jatuh dari 6.5 rubel / dolar pada bulan Ogos 1998 menjadi sekitar 25 rubel / dolar oleh April 1999, satu tahun kemudian hal itu lebih lanjut disusutkan hanya menjadi sekitar 28.5 rubel / dolar. Pada Jun 2002, nilai tukar rubel 31.4 / dolar, turun dari 29.2 rubel / dolar tahun sebelumnya. Setelah beberapa lonjakan besar di inflasi selepas krisis ekonomi Ogos 1998, inflasi terus menurun. Kumulatif inflasi harga pengguna untuk tahun 2001 adalah 18.6% sedikit di bawah kadar inflasi 20.2% dari tahun sebelumnya, tetapi di atas target inflasi yang ditetapkan dalam anggaran 2001. akumulasi Bank Sentral simpanan luar negeri mendorong inflasi lebih tinggi dan trend yang dijangka akan terus berlanjutan. Pada tahun 2009, kadar inflasi dijangka turun menjadi 11.7%.[25]

Dasar Fiskal sunting

Pusat dan perbelanjaan kerajaan daerah hampir sama. Gabungan mereka datang ke sekitar 38% dari KDNK. Dasar fiskal telah sangat disiplin sejak krisis hutang 1998. Surplus anggaran keseluruhan untuk 2001 adalah 2.4% dari KDNK, membolehkan untuk pertama kalinya dalam sejarah untuk anggaran tahun depan akan dikira dengan surplus (1.63% daripada KDNK). Sebahagian besar pertumbuhan tersebut, yang melebihi harapan paling untuk tahun berturut-turut ketiga, didorong oleh permintaan konsumsi. Penganalisis tetap skeptis bahawa kadar pertumbuhan ekonomi yang lebih tinggi akan terus berlanjutan, terutama kerana anggaran yang direncanakan Rusia melalui 2005 menganggap bahawa harga minyak terus akan meningkat. Harga minyak rendah akan bererti bahawa ekonomi Rusia tidak akan mencapai pertumbuhan yang diramalkan. Namun, harga minyak yang lebih tinggi juga akan mempunyai kesan ekonomi yang negatif, kerana mereka akan menyebabkan rubel untuk terus menghargai dan Rusia membuat eksport kurang persaingan. Tahun 2007 korporat undang-undang anggaran peningkatan 25% dalam pengeluaran, sebahagian besar untuk kenaikan gaji sektor awam, meningkatkan pencen dan rancangan-rancangan kemasyarakatan. Pengeluaran pendidikan disasarkan meningkat sebanyak 60% relatif terhadap undang-undang 2006 dan pengeluaran untuk kesihatan adalah untuk meningkatkan sebanyak 30%. Pembiayaan untuk empat "projek negara", usaha di bidang pertanian, perumahan pendidikan, dan kesihatan, akan meningkat sebanyak 85 bilion rubel berbanding angka 2006-230 bilion rubel.

Undang-undang sunting

Kurangnya undang-undang dan, di mana ada undang-undang, kurangnya penguatkuasaan undang-undang yang berkesan, di banyak bidang kegiatan ekonomi adalah masalah mendesak. Selama tahun 2000 dan 2001, perubahan kerajaan meningkatkan kuasa kerajaan pusat untuk memaksa daerah untuk menegakkan undang-undang. Kemajuan telah dibuat pada reformasi bersara dan reformasi sektor elektrik. Walaupun demikian, perpajakan dan perniagaan peraturan tidak terduga, dan penguatkuasaan undang-undang perjanjian perniagaan peribadi adalah lemah. Sikap tersisa dari masa Union akan bertahun-tahun untuk diatasi. Kerajaan keputusan yang mempengaruhi perniagaan telah sering sewenang-wenangnya dan tidak konsisten. Jenayah telah meningkatkan kos baik bagi usaha tempatan dan asing. Di sisi positif, perniagaan Rusia semakin beralih ke mahkamah untuk menyelesaikan pertikaian. Sebahagian dari kod muflis meningkat pada bulan Januari 1998 adalah salah satu langkah pertama. Pada tahun 2001, Duma mengesahkan undang-undang untuk perubahan positif dalam sektor perniagaan dan pelaburan, undang-undang yang paling penting adalah pakej pembatalan kawal selia. Kecenderungan pada undang-undang dilanjutkan sepanjang tahun 2002, dengan kod cukai badan yang berlaku.

Sumber asli sunting

 
Minyak dan saluran paip gas semulajadi di Eropah

Mineral ini dikemas Pergunungan Ural dan minyak yang luas, gas, batubara, dan simpanan kayu dari Siberia dan Timur Jauh Rusia membuat Rusia kaya akan sumber daya alam. Namun, sebahagian besar sumber daya tersebut terletak di daerah terpencil dan iklim yang tidak menguntungkan yang sukar untuk membangunkan dan jauh dari pelabuhan Rusia. Minyak dan eksport gas terus menjadi sumber utama mata wang keras. Rusia merupakan pengeluar utama dan pengeksport mineral, emas, dan semua bahan bakar utama. Industri perikanan Rusia adalah dunia keempat terbesar, di belakang Jepun, Amerika Syarikat, dan China. Sumber daya alam, khususnya tenaga, mendominasi eksport Rusia. Sembilan puluh peratus daripada eksport Rusia ke Amerika Syarikat mineral atau bahan baku yang lain.

Mengharapkan daerah menjadi lebih mudah dicapai sebagai [perubahan iklim []] [susut [Artik | mencair ais Artik]], dan percaya kawasan tersebut mengandungi simpanan besar minyak dan gas alam belum dimanfaatkan, tarikh 2 Ogos 2007, peneroka Rusia, dengan boleh tenggelam , menanam bendera Rusia di dasar laut Kutub Utara, mengintai tuntutan kepada sumber tenaga yang sampai ke Kutub Utara. Reaksi ke acara tersebut dicampur: Presiden Vladimir Putin mengucapkan selamat kepada para peneroka untuk "projek saintifik yang beredar", sementara para pegawai Kanada menyatakan ekspedisi itu hanya sebuah acara awam.[26]

Berdasarkan undang-undang persekutuan "Pada Pembangunan Landas Kontinen" atas cadangan daripada wakil federal menguruskan dana keadaan sumber daya mineral atau pejabat teritorialnya kerajaan Rusia meluluskan senarai beberapa bahagian dari sumber daya mineral yang berlalu bagi pembangunan tanpa kontes dan lelong, beberapa bahagian penting persekutuan landas kontinen Rusia, beberapa bahagian dari sumber daya mineral penting persekutuan yang terletak di Rusia dan berbaring dengan landas kontinen, beberapa deposit gas penting persekutuan yang diserahkan untuk prospeksi dan mengembangkan sumber daya mineral dengan bawah lesen bersama. Kerajaan Rusia juga dikuasakan untuk memutuskan penyerahan bahagian foresaid sumber daya mineral untuk pembangunan tanpa ada kontes dan lelong.

Sektor sunting

Industri sunting

 
Perkembangan industri

Rusia tiap tahun (%), 1992-2010]]

Rusia adalah salah satu yang paling maju dari republik-republik Soviet. Pada tahun 2000-an, industri Rusia, kerana peningkatan permintaan dan kewangan negara membaik, muncul dari sebuah krisis yang mendalam disebabkan oleh [pembubaran [dari Kesatuan Soviet]]. Namun, tahun pelaburan rendah terus meninggalkan jejak mereka pada kemampuan industri dan banyak peralatan yang memerlukan pemodenan.

Selain industri-industri berasaskan sumber, Rusia telah mengembangkan kapasiti pengeluaran besar, terutama dengan mesin. Industri pertahanan dan pesawat pengusaha penting dan mampu menawarkan produk antarabangsa yang persaingan untuk eksport.

Industri Pertahanan sunting

Industri pertahanan Rusia menggaji 2.5 – 3 juta orang, terhitung 20% dari seluruh pekerjaan perkilangan.[27] Rusia merupakan pengeksport senjata konvensional terbesar kedua di dunia selepas Amerika Syarikat.[28] Jenis yang paling popular persenjataan dibeli dari Rusia adalah Sukhoi dan pejuang MiG, pertahanan udara sistem, helikopter, pertempuran tangki, pembawa personel lapis baja dan infantri pertempuran kenderaan.[28] Pertubuhan penyelidikan Pusat Analisis Strategi dan Teknologi kedudukan sistem pertahanan udara pengilang Almaz-Antey sebagai syarikat Industri paling berjaya pada tahun 2007, diikuti oleh pesawat-pembuat Sukhoi. Almaz-Antey's pendapatan tahun itu adalah $3.122 bilion, dan mempunyai tenaga kerja 81.857 orang.[29]

Industri pesawat sunting

Pesawat perkilangan merupakan sektor Industri penting dengan Rusia, menggaji sekitar 355.300 orang. Industri pesawat Rusia menawarkan portfolio pesawat tentera antarabangsa persaingan seperti MiG-29 dan Su-30, sedangkan projek-projek baru seperti Sukhoi Superjet 100 diharapkan untuk menghidupkan kembali keberuntungan segmen pesawat awam. Pada tahun 2009, syarikat milik United Aircraft Corporation disampaikan 95 pesawat fixed-sayap baru kepada pelanggan-pelanggan, termasuk 15 model awam. Selain itu, Industri yang dihasilkan lebih dari 141 helikopter. Ini adalah salah satu sektor hi-tech paling ilmu-intensif dan menggaji jumlah terbesar anggota trampil. Pengeluaran dan nilai dari cabang pesawat tentera jauh melampaui sektor industri pertahanan lain, dan produk-produk pesawat membuat lebih dari setengah eksport senjata negara.[30]

Industri automotif sunting

 
Sebuah Super Lada Kalina 1600, disapu dengan khokhloma ornamen kebangsaan. Lada adalah tanda Avtovaz, pengeluar kereta terbesar Rusia di industri otomotif Rusia.

Pengeluaran automotif adalah industri yang signifikan dalam Rusia, langsung menggaji sekitar 600,000 orang atau 1% dari jumlah keseluruhan tenaga kerja di negara itu. Selain itu, industri menyokong sekitar 2-3 juta orang dalam industri berkaitan. Rusia adalah pengeluar kereta yang terbesar ke-15 pada tahun 2010, dan menyumbang kira-kira 7% dari pengeluaran seluruh dunia. Pada tahun 2009 industri yang dihasilkan 595.807 kenderaan ringan, turun dari 1,469,898 pada tahun 2008 disebabkan oleh krisis kewangan global. Syarikat-syarikat terbesar adalah kenderaan ringan pengilang Avtovaz dan GAZ, sementara KAMAZ adalah pengeluar kenderaan terkemuka berat. 11 pengeluar kereta asing telah operasi pengeluaran atau membina kilang di Rusia.

Elektronik sunting

Russia mengalami pembangunan kembali Elektronik dan Mikroelektronik, dengan kebangkitan JCS mikron.[31][32] Sebuah contoh syarikat elektronik pelanggan Rusia berjaya adalah Telesystems, yang produknya dijual di lebih daripada 20 buah negara.

Telecom sunting

Industri telekomunikasi Rusia tumbuh dalam saiz dan kematangan. Pada tarikh 31 Disember 2007, terdapat sebuah baris dijangka 4,900,000 broadband di Russia.[33] Over 72% of the broadband lines were via cable modems and the rest via DSL.

Pada tahun 2006, ada lebih dari 300 rangkaian pembekal BWA, perakaunan untuk 5% dari pasaran, dengan dial-up perakaunan 30%, dan Broadband perakaunan masuk ke tetap untuk 65% sisanya.[perlu rujukan] In December 2006, Tom Phillips, chief government and regulatory affairs officer of the GSM Association stated:

"Russia has already achieved more than 100% mobile penetration thanks to the huge popularity of wireless communications among Russians and the government's good work in fostering a market driven mobile sector based on strong competition."[34]

Walaupun ada banyak kepentingan dalam rangkaian broadband kebangsaan, pada Januari 2007 masih belum satu.[35]

Pertanian sunting

Rusia terdiri daripada tiga-perempat wilayah Kesatuan Soviet. Setelah pecahnya Kesatuan Soviet pada tahun 1991 dan setelah hampir sepuluh tahun penurunan, pertanian Rusia mulai menunjukkan tanda-tanda perbaikan kerana pemodenan organisasi dan teknologi. daerah Utara menumpukan terutama pada ternakan, dan bahagian selatan dan Siberia barat menghasilkan biji-bijian. Penstrukturan penternakan bekas negara telah menjadi proses yang sangat lambat. Kod lahan baru disahkan oleh Duma pada tahun 2002 harus mempercepatkan penstrukturan dan menarik pelaburan domestik baru untuk pertanian Rusia. ladang swasta dan kebun individu akaun selama lebih daripada satu-setengah dari semua pengeluaran pertanian.

Perdagangan sunting

 
Akaun kini Rusia disebabkan kelebihan perdagangan

Pada tahun 1999, eksport naik sedikit, sedangkan import merosot 30,5%. Sebagai akibatnya, surplus perdagangan membengkak menjadi $ 33,2 bilion lebih dari dua kali ganda tahap tahun sebelumnya. Pada tahun 2001, trend bergeser, kerana eksport menurun sedangkan import meningkat. Harga dunia terus mempunyai pengaruh besar pada prestasi eksport, kerana komoditi, terutama minyak, gas asli, logam, dan balak terdiri daripada 80% daripada eksport Rusia. Eksport logam besi yang paling menderita di tahun 2001, menurun 7.5%. Di sisi import, baja dan biji-bijian menurun sebanyak 11% dan 61%, masing-masing.

Kebanyakan penganalisis meramalkan bahawa trend ini perdagangan akan terus sampai batas tertentu pada tahun 2002. Pada suku pertama tahun 2002, pengeluaran import meningkat 12%, meningkat barang-barang dan peningkatan pengeluaran perjalanan cepat. Kombinasi dari duti import, cukai pertambahan nilai 20% dan cukai cukai atas barang import (terutama kereta, minuman beralkohol, dan pesawat) dan rejim perizinan import untuk alkohol masih menahan permintaan import. Sering perubahan dan tak terduga dalam peraturan bea cukai juga telah membuat masalah bagi peniaga asing dan domestik dan pelabur. Pada bulan Mac 2002, Russia ditempatkan larangan pada unggas dari Amerika Syarikat. Pada suku pertama tahun 2002, eksport turun 10% sebagai pendapatan jatuh dari eksport barang yang sebahagian dikompensasi oleh peningkatan eksport perkhidmatan, trend sejak tahun 2000. Surplus perdagangan menurun menjadi $7 bilion dari lebih dari $11 bilion tempoh yang sama tahun lalu.

Perdagangan luar negeri naik 34% menjadi $ 151.500.000.000 pada semester pertama tahun 2005, terutamanya disebabkan oleh kenaikan harga minyak dan gas yang kini merupakan 64% daripada semua eksport dengan nilai. Perdagangan dengan negara-negara CIS adalah sampai 13,2% menjadi $ 23300000000. Perdagangan dengan Kesatuan Eropah 52,9% bentuk, dengan 15,4% CIS, Masyarakat Ekonomi Eurasia 7,8% dan Asia-Pacific Economic Community 15,9% [1].

 
Eksport Rusia pada tahun 2006

Kelantangan Perdagangan antara China dan Rusia mencapai $ 2.91 bilion pada tahun 2005, meningkat 37.1% berbanding tahun 2004. China eksport mesin dan barang elektronik untuk Rusia tumbuh 70%, yang merupakan 24% dari jumlah keseluruhan eksport China ke Rusia pada 11 bulan pertama tahun 2005. Selama masa yang sama, eksport China produk teknologi tinggi ke Rusia meningkat 58%, dan itu adalah 7% dari jumlah keseluruhan eksport China ke Rusia. Juga dalam tempoh masa ini sempadan Perdagangan antara kedua-dua negara mencapai $5.13 bilion, tumbuh 35% dan perakaunan selama hampir 20% dari jumlah keseluruhan Perdagangan. Sebahagian besar eksport China ke Rusia tetap pakaian dan kasut.

Rusia ialah rakan dagang kelapan terbesar China dan China sekarang rakan dagang keempat terbesar Rusia.

China sekarang mempunyai lebih dari 750 projek pelaburan di Rusia, yang melibatkan $1.05 bilion. pelaburan China dikontrak di Rusia mencapai $ 368,000,000 selama Januari-September 2005, dua kali ganda pada tahun 2004.

Import China dari Rusia terutama orang-orang dari sumber tenaga, seperti minyak mentah, yang sebahagian besar diangkut oleh kereta api, dan eksport kuasa dari tetangga Siberia dan Timur Jauh daerah. Dalam waktu dekat, eksport kedua-dua komoditi ini akan meningkat, seperti Rusia adalah bangunan Siberia Timur-Lautan Pasifik paip minyak dengan cabang ke sempadan China, dan kekuatan grid Rusia monopoli Ues adalah membina beberapa stesen tenaga air dengan pemandangan masa depan eksport ke China.

Teknologi Maklumat sunting

 
Rusia mempunyai lebih akademik lulusan dari negara-negara lain di Eropah

Pasar TI adalah salah satu sektor yang paling dinamik dalam ekonomi Rusia. eksport perisian Rusia telah meningkat dari hanya $ 120 juta di 2000 menjadi $1.5 bilion pada 2006. Sejak tahun 2000 pasaran IT telah menunjukkan kadar pertumbuhan sebanyak 30-40 peratus pada tahun, berkembang sebanyak 54% pada tahun 2006 sahaja. Sektor terbesar dari segi pendapatan adalah sistem dan rangkaian integrasi, yang menyumbang 28,3% dari pendapatan total pasaran[2]. Sementara itu, segmen yang paling cepat berkembang dari pasar TI adalah [programming [lepas pantai.]] Industri pembangunan perisian outsourcing melintasi tandakan sebanyak $ 1 bilion daripada jumlah pendapatan pada tahun 2005 dan mencapai $ 1.8 bilion 2006 [3] Diarkibkan 2010-06-21 di Wayback Machine. Pasar penganalisis meramalkan penunjuk ini meningkat sepuluh kali ganda pada tahun 2010 [4] Diarkibkan 2011-07-22 di Wayback Machine. Saat ini Rusia mengawal 3 peratus daripada pasaran pembangunan perisian lepas pantai dan adalah negara terkemuka ketiga (selepas India dan China) di antara pengeksport perisian. Pertumbuhan perisian outsourcing di Rusia disebabkan oleh beberapa faktor. Salah satunya adalah peranan penyokong dari Rusia Kerajaan. Kerajaan telah melancarkan program mempromosikan pembangunan taman TI yang berorientasikan teknologi (Technoparks) - zon khusus yang memiliki infrastruktur yang mapan dan menikmati cukai yang menguntungkan dan rejim bea cukai, di tujuh tempat yang berbeza di seluruh negeri: Moscow, Novosibirsk, Nizhny Novgorod, Kaluga , Tumen, Republik Tatarstan dan St Peterburg Kawasan. Faktor lain yang merangsang pertumbuhan sektor IT di Rusia adalah kehadiran syarikat teknologi global seperti Intel, Motorola, Sun Microsystems, Boeing, Nortel dan lain-lain, yang telah meningkatkan pembangunan perisian mereka dan membuka kegiatanpusat-pusat R&D mereka di Rusia.

Teknologi nano sunting

Dalam dorongan untuk kepelbagaian penyelidikan dan pembangunan Russia dalam teknologi berkembang, Kerajaan Putin telah mengumumkan rancangan $7 bilion pelaburan besar-besaran dalam nanoteknologi.[36] Sebagai sebahagian dari program, selama tahun 2007, $5 bilion yang dilaburkan ke dalam sebuah syarikat negara baru, Rosnanotech, yang akan bertanggung jawab untuk mengawasi dan menyelaraskan penyelidikan di daerah tersebut.

Dalam kritikan dari inisiatif, telah dicatat bahawa program milyuner-pulsa Rusia akan menerima dana negara tiga kali lebih banyak daripada sisa saintis Rusia disatukan.[37]

Selain dari dana awam, Mikhail Prokhorov, sebuah logam Rusia terkemuka dan konglomerat perbankan, telah mengumumkan pembentukan syarikat induk $17.5 bilion yang akan menumpukan pada pelaburan teknologi tinggi, termasuk tenaga alternatif dan nanoteknologi.

Angkutan sunting

Pelaburan sunting

 
Catatan harga minyak, percubaan yang lebih tinggi arus masuk FDI

Pada tahun 1999, pelaburan meningkat sebanyak 4.5%, pertumbuhan yang pertama sejak tahun 1990. Pertumbuhan pelaburan terus pada tahap yang tinggi dari asas yang sangat rendah, dengan kenaikan hampir 30% jumlah pelaburan asing pada tahun 2001 berbanding dengan tahun sebelumnya. Baki keuntungan yang lebih tinggi, peningkatan transaksi tunai, prospek positif untuk jualan, dan kestabilan politik telah menyumbang trend ini menguntungkan. Pelaburan asing di Rusia sangat rendah. pelaburan kumulatif dari sumber-sumber AS sekitar AS$4bilion adalah hampir sama dengan pelaburan AS di Costa Rica. Selama jangka menengah-ke-panjang, syarikat Rusia yang tidak melabur untuk meningkatkan daya saing mereka akan merasa lebih sukar baik untuk memperluaskan eksport atau melindungi keuntungan mereka baru-baru ini pasaran dalam negeri dari import lebih berkualiti.

Pelaburan langsung asing, yang merangkumi sumbangan terhadap modal awal dan kredit yang disalurkan oleh asing-pemilik bersama syarikat, meningkat sedikit pada tahun 1999 dan 2000, tetapi menurun pada tahun 2001 oleh sekitar 10%. portfolio pelaburan asing, yang meliputi saham dan surat berharga, menurun secara dramatik pada tahun 1999, namun telah mengalami pertumbuhan pesat sejak saat itu. Pada tahun 2001, pelaburan portfolio asing $ 451.000.000, lebih dari dua kali jumlah dari tahun sebelumnya. Inward pelaburan asing selama 1990-an adalah dikerdilkan oleh penerbangan ibukota Rusia, dianggarkan lebih daripada $ 15 bilion pada tahun. Selama tahun-tahun pemulihan selepas krisis hutang 1998, pelarian modal tampaknya telah melambat. pelaburan Batin dari Cyprus dan Gibraltar, dua saluran penting untuk pelarian modal dari Rusia dalam beberapa tahun terakhir, menunjukkan bahawa beberapa wang Rusia kembali ke rumah.

Sebuah kelemahan yang signifikan untuk pelaburan adalah sektor perbankan, yang tidak mempunyai sumber daya, kemampuan, dan kepercayaan penduduk yang perlu untuk menarik tabungan substansial dan langsung ke arah pelaburan produktif. bank Rusia memberikan sumbangan hanya sekitar 3% daripada keseluruhan pelaburan di Russia. Sementara pinjaman ruble telah meningkat sejak krisis kewangan Ogos 1998, pinjaman masih hanya 40% dari jumlah keseluruhan aset perbankan. Bank Sentral Rusia mengurangkan kadar pembiayaan yang lima kali pada tahun 2000, dari 55% menjadi 25%, signaling bunga di suku bunga kredit lebih rendah. Bunga deposit dan kredit sering di bawah kadar inflasi. Sistem perbankan kurang berkembang membuat sulit bagi pengusaha untuk meningkatkan modal dan kepelbagaian risiko. Bank masih melihat kredit komersial sebagai berisiko, dan beberapa bank tidak berpengalaman dengan mengadar risiko kredit.

Wang di deposit pada bank Rusia merupakan hanya 7% dari KDNK. Sberbank menerima layanan istimewa dari negara dan memegang 73% daripada semua deposit bank. Ini juga adalah satu-satunya bank Rusia yang mempunyai jaminan insurans simpanan persekutuan. Pada bulan Mac 2002, Sergei Ignatyev menggantikan Viktor Gerashchenko sebagai Ketua Bank Sentral Rusia. Di bawah pimpinannya, reformasi perbankan yang diperlukan, termasuk prosedur perakaunan yang ketat dan insurans deposit persekutuan, kemungkinan akan dilaksanakan.

Sektor Strategi sunting

In the Russian law, there are sectors of the Economy who are considered to be crucial for national security and foreign companies are restricted from owning them. Investments in the so-called Strategic Sectors are defined in a law Adopted by the Federal Assembly of Russia.

Jenis entiti undang-undang di Rusia sunting

  • IP (Индивидуальный предприниматель) - "Pengusaha individu" Rusia
  • OOO (Общество с ограниченной ответственностью, ООО) - "Syarikat berhad" Rusia
  • ZAO (Закрытое акционерное общество, ЗАО) - "Syarikat gabungan saham swasta" Rusia
  • OAO (Открытое акционерное общество, ОАО) - "Syarikat gabungan saham awam" Rusia
  • ANO (Автономная некоммерческая организация, АНО) - "Autonomous non-profit organization" Rusia
  • GP or GUP (Государственное унитарное предприятие, ГП or ГУП) - "Unitary state enterprise" Rusia
  • Фонд - Russian "Fund"[disambiguation needed]
  • PK (Производственный кооператив, ПK) - "Kerjasama Hasil" Rusia
  • PP (Политические партии, ПП) - "Political party" Rusia

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b {{url=http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2010/01/weodata/weorept.aspx?sy=2007&ey=2010&scsm=1&ssd=1&sort=country&ds=.&br=1&c=922&s=NGDPD%2CNGDPDPC%2CPPPGDP%2CPPPPC%2CLP&grp=0&a=&pr.x=61&pr.y=10%7Ctitle=Russia%7Cpublisher=International Monetary Fund|accessdate=2009-10-01}}
  2. ^ "GDP PPP" (PDF). World Bank. Dicapai pada 2010-09-29.
  3. ^ http://www.polit.ru/economy/2010/01/13/record.html
  4. ^ "Doing Business in Russia 2010". World Bank. Dicapai pada 2010-08-20.
  5. ^ a b "Nuffield Poultry Study Group—Visit to Russia" (PDF). pg 7. The BEMB Research and Education Trust. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2007-11-30. Dicapai pada 2007-12-27.
  6. ^ "Members". APEC Study Center; City University of Hong Kong. Dicapai pada 2007-12-27.
  7. ^ "Russia pays off USSR's entire debt, sets to become crediting country". Pravda.ru. Dicapai pada 2007-12-27.
  8. ^ "Russia: Clawing Its Way Back to Life (int'l edition)". BusinessWeek. Dicapai pada 2007-12-27.
  9. ^ Nicholson, Alex. "Metal is the latest natural resource bonanza for Russia". International Herald Tribune. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-16. Dicapai pada 2009-10-26.
  10. ^ Page, Jeremy (2005-05-16). "Analysis: punished for his political ambitions". London: The Times. Dicapai pada 2007-12-27.
  11. ^ Russia attracts investors despite its image BBC News Retrieved on March 2008
  12. ^ a b c d e Russia’s economy under Vladimir Putin: achievements and failures RIA Novosti Retrieved on May 1, 2008
  13. ^ Russians weigh an enigma with Putin’s protégé MSNBC Retrieved on May 3, 2008
  14. ^ Medvedev is new Russian president Al Jazeera Retrieved on May 7, 2008
  15. ^ Putin’s Economy – Eight Years On Diarkibkan 2007-12-22 di Wayback Machine Russia Profile, Retrieved on April 23, 2008
  16. ^ "РОЗНИЧНЫЙ ПОДХОД. Российские банки борются за частников". Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-06-19. Dicapai pada 2006-06-19.
  17. ^ Ежегодно объем потребительского кредитования в России удваивается
  18. ^ "ОСНОВНЫЕ СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКИЕ ИНДИКАТОРЫ УРОВНЯ ЖИЗНИ НАСЕЛЕНИЯ". Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-07-15. Dicapai pada 2006-07-15.
  19. ^ "CIA - The World Factbook - Russia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-07-03. Dicapai pada 2011-03-17.
  20. ^ Rosstat Confirms Record GDP Growth Kommersant Retrieved on May 5, 2008
  21. ^ Russia in the Global Storm. http://www.carnegieendowment.org/events/?fa=eventDetail&id=1326. April 21, 2009.
  22. ^ IMF 2007 - 2013 estimates
  23. ^ CIA Factbook - Russia Diarkibkan 2015-07-03 di Wayback Machine Retrieved on April 19, 2008
  24. ^ IMF Russia Retrieved on April 19, 2008
  25. ^ CIA World Factbook Diarkibkan 2015-07-03 di Wayback Machine. Accessed 21 November 2010.
  26. ^ "Russia plants flag on Arctic floor". MOSCOW, Russia (Reuters). CNN. 2007-08-02. Dicapai pada 2007-08-02.
  27. ^ "Russian defense industry production up 2.5% in 1Q09". RIA Novosti. 2009-06-02. Dicapai pada 2009-06-02.
  28. ^ a b "Russian arms exports exceed $8 bln in 2008". RIA Novosti. 2008-12-16. Dicapai pada 2010-01-06.
  29. ^ Makienko, Konstantin (2008-07-24). "Successful Year for Aerospace Manufacturers". Russia & CIS Observer. Dicapai pada 2010-01-06.
  30. ^ Manturov, Denis (2009). "Prospects for the Domestic Aircraft Industry". Military Parade (4): 8–9.
  31. ^ "Electronics regrowth in Russia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-07. Dicapai pada 2011-03-17.
  32. ^ "Electronics in Russia".
  33. ^ Internet usage statistic
  34. ^ http://electronics.ihs.com/news/2006/gsma-3g-russia.htm retrieved 2007-08-02
  35. ^ http://www.ospint.com/text/d/3915045/ Diarkibkan 2007-10-12 di Wayback Machine retrieved 2007-08-02
  36. ^ Nanotechnology state investment until 2015
  37. ^ Russia Bids to Become a Tech Tiger