Empayar Tanah Sri Indah Sekebun Bunga

Empayar Tanah Sri Indah Sekebun Bunga merupakan serpihan daripada Sriwijaya. Empayar ini wujud pada tahun 692 M.

Kewujudan sunting

Pada tahun 692, Sri Jayanaga telah mangkat di dalam peperangan Muka Selat Madura. Empayar Sriwijaya telah dipecahkan mengikut geografi iaitu bahagian daratan dan kepulauan. Bahagian daratan telah dirajai oleh Sri Dwipantra yang memerintah dari Valai Penjuru dan bahagian kepulauan dirajai oleh adik baginda, Sri Dhiraja yang memerintah dari Kota Matajap.

Empayar Sriwijaya di bahagian daratan telah mengalami perpecahan yang lebih besar dengan berlakunya pemberontakan dari Khemra Hilir dan Khemra Hulu, Dvaravati dan Arimadana. Hanya Segenting Kra dan Semenanjung sahaja yang taat. Pada ketika itu, terdapat pertikaian telah berlaku dengan empayar kepulauan.

Ketika zaman krisis ini, nama Valai Penjuru telah diubah nama kepada Medang Bhumi atau Amdan Negara. Empayar ini mengalami peralihan zaman dan ianya telah melahirkan dua nama yang berbeza iaitu empayar daratan telah mengubah namanya kepada Empayar Tanah Sri Indah Sekebun Bunga manakala empayar kepulauan ini tetap dengan nama Sriwijaya.

Pemerintah sunting

  1. Sri Dwipantra 692-715
  2. Sri Putera 715-799
  3. Sang Ratu Sanjaya 799-829

Empayar ini disebut dalam catatan Arab sebagai Zabag atau Zabaj.

Pengakhiran sunting

Pada tahun 829, Sang Ratu Sanjaya telah mangkat di Medang Bhumi. Baginda telah berwasiat agar empayar baginda dinamakan Empayar Sampugita.

Rujukan sunting

  • Keturunan Raja-Raja Kelantan dan Peristiwa-Peristiwa Penting oleh Abdullah bin Mohamed (Nakula), 1981