Encapsulated PostScript

Encapsulated PostScript (EPS) ialah dokumen PostScript yang menyesuaikan DSC dengan sekatan tambahan yang bertujuan untuk digunakan sebagai format fail grafik. Dalam erti kata lain, fail EPS lebih lengkap atau tidak, dokumen PostScript yang boleh diramalkan yang menggambarkan imej atau lukisan dan boleh diletakkan di dalam dokumen PostScript yang lain. Ringkasnya, fail EPS adalah program PostScript, disimpan sebagai satu fail yang mengandungi pratonton resolusi rendah "dikemas dalam" di dalamnya, membenarkan beberapa program untuk memaparkan pratonton di skrin.

Encapsulated PostScript
Sambungan fail:.eps
.epsf
.epsi
Jenis media Internet:application/postscript, application/eps, application/x-eps, image/eps, image/x-eps
Kod jenis:EPSF
TEXT
Pengecam Jenis Seragam:com.adobe.encapsulated-postscript
Jenis format:Vector image format
Diperluas daripada:PostScript

Sekurang-kurangnya, fail EPS mengandungi komen BoundingBox DSC, menggambarkan segi empat tepat yang mengandungi imej yang diterangkan oleh fail EPS. Aplikasi boleh menggunakan maklumat ini untuk meletakkan halaman, walaupun mereka tidak dapat langsung membuat PostScript dalam.

EPS, bersama-sama dengan Konvensyen Penstrukturan Terbuka DSC, membentuk asas versi awal format fail Adobe Illustrator Artwork.

Kerentanan sunting

Disebabkan keupayaan untuk menggunakan skrip terbenam, Microsoft mengeluarkan sokongan untuk fail EPS dalam program Microsoft Office.[1][2][3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Support for EPS images has been turned off in Office" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-02-23.
  2. ^ "Description of the security update for Office 2016: April 11, 2017". support.microsoft.com. Dicapai pada 2018-02-23.
  3. ^ "Coming together to address Encapsulated PostScript (EPS) attacks". MSRC (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-02-23.

Bacaan lanjut sunting