Endoskopi bererti melihat ke dalam dan biasanya merujuk kepada melihat dalam badan bagi tujuan perubatan menggunakan peralatan yang dikenali sebagai endoskop. Endoskopi juga boleh dirujuk sebagai menggunakan boreskop dalam keadaan teknikal di mana pemerhatian secara langsung tidak sesuai.

Endoskop lentur.

Overview sunting

Endoskopi merupakan prosedur perubatan diagnostik ceroboh minima yang digunakan bagi menilai permukaan dalaman organ dengan memasukkan tiub kedalam tubuhPeralatan ini mungkin memiliki tiub kaku atau lentur dan bukan sekadar memberikan gambar bagi pemeriksaan mata dan gambar, tetapi turut membolehkan pengambilan biopsies dan objek asing. Endoskopi merupakan alat bagi pembedahan ceroboh minima.

Kebanyakan prosedure endoskopi di anggap kurang menyakitkan, dan paling teruk sekalipun, dikaitkan dengan kurang selesa; sebagai contoh, bagi esophagogastroduodenoscopy, kebanyakan pesakit mampu melalui prosedure ini dengan bius tempatan (topical anaesthesia) pada oropharynx dengan menggunakan semburan Lidocaine.[1] Jarang sekali berlaku komplikasi (hanya 5% dari kesemua operasi) tetapi boleh membabitkan luka pada organ yang sedang diperiksa menggunakan peralatan endoskop atau biopsi. Sekiranya ini berlaku pembedahan terbuka mungkin diperlukan bagi membaiki kecederaan.

Komponen sunting

Endoskop mungkin terdiri dari

  • tiub kaku atau lentur
  • Sistem penghantaran cahaya bagi menerangi organ atau objek yang akan diperiksa. Sumber cahaya biasanya di luar badan dan cahaya biasanya disalurkan menerusi sistem gentian optik
  • Sistem kanta optik bagi menghantar imej kepada viewer pada fiberscope
  • saluran tambahan bagi membenarkan kemasukan perkakasan perubatan atau manipulasi

Kegunaan sunting

Endoskopi boleh membabitkan

Sejarah sunting

Endoskop, sepertinya, dibangunkan pada 1806 oleh Philip Bozzini dengan pengenalan "Lichtleiter" (pengalir cahaya) "bagi pemeriksaan salur dan rongga dalam badan manusia". Bagaimanapun, Vienna Medical Society tidak menggalakkan usaha ingin tahu seperti itu. Endoskop pertama kali diperkenalkan pada tahun 1822 bagi manusia oleh William Beaumont, pakar bedah tentera di Pulau Mackinac, Michigan. Penggunaan cahaya eletrik merupakan langkah besar dalam peningkatan endoskopkopi. Cahaya sepertinya adalah luaran. Kemudian, mentol lebih kecil di dapati membolehkan cahaya dalaman digunakan, sebagai contoh bagi hysteroskopi oleh Charles David pada 1908. Hans Christian Jacobaeus telah diberikan pengesahan bagi penjelajahan endoskopik awal pada abdomen dan thorax dengan menggunakan laparoskopi (1912) dan thoracoskopi (1910). Laparoskopi digunakan bagi diagnosis penyakit hati dan hempedu oleh Heinz Kalk pada tahun 1930-an. Hope melaporkan bahawa pada 1937 mengenai kegunaan laparoskopi bagi mendiagnos kehamilan ektopik. Pada tahun 1944, Raoul Palmer meletakkan pesakitnya pada kedudukan Trendelenburg selepas mengembung perut menggunakan gas dan dengan itu mampu melaksanakan laparoskopi gynecologi.

Risiko sunting

  • Jangkitan
  • Organ luka
  • Tindak balas alahan akibat agen bandingan (Contrast agents) atau pewarna (seperti yang digunakan bagi imbasan CT)
  • Terlebih bius

Selepas endoskopi sunting

Selepas menjalani prosedur pesakit akan dipantau dan diperiksa oleh mereka yang berkelayakan dalam bidang endoskopi atau kawasan pemulihan sehingga sebahagian besar kesan ubat bius telah hilang. Kadangkala pesakit merasa sakit kerongkong serdahana, yang hilang dengan berkumur air bergaram, atau merasa kembung akibat udara yang dipam semasa prosedur. Kedua masalah adalah serdahana dan cepat hilang. Selepas segar semula, pesakit akan diberi arahan bila makan dan munim seperti biasa (kemungkinannya selepas beberapa jam berikutnya) dana akan dibenarkan dibawa balik. Disebabkan penggunaan ubat bius, kebanyakan pusat perubatan memerlukan pesakit di bawa pulang oleh orang lain dan tidak memandu atau mengendalikan sebarang mesin sehingga esok.

Perkembangan terkini sunting

Dengan penggunaan sistem robatik, telesurgeri telah diperkenalkan agar pakar bedah mampu beroperasi dari tapak terasing dari pesakit. Pembedahan merentasi atlantik telah digelar Operasi Lindbergh.

See also sunting

Rujukan sunting

  • Siegler AM, Kemmann E (1975). "Hysteroscopy". Obstet Gynecol Surv. 30 (9): 567–88. doi:10.1097/00006254-197509000-00001. PMID 1099495.
  • Armin Gärtner; medical technics and information technologie, Band II. Medizintechnik und Informationstechnologie, Band II. ISBN 3-8249-0941-3.
  • Obituary: Professor Harold Hopkins, FRS, The Times, 3 Nov 1994.
  • Sivak MV (2004). "Polypectomy: looking back". Gastrointest. Endosc. 60 (6): 977–82. doi:10.1016/S0016-5107(04)02380-6. PMID 15605015.

Nota kaki sunting

  1. ^ National Digestive Diseases Information Clearinghouse (November 2004). "Upper Endoscopy". National Institutes of Health. Dicapai pada 2007-10-07.

Bittner JG, et al. Resident training in flexible gastrointestinal endoscopy: a review of current issues and options. J Surg Educ. 2007 Nov-Dec;64(6):399-409. PMID 18063277

Pautan luar sunting