Enrique Ricardo Murciano (lahir Julai 9, 1973) adalah seorang pelakon Amerika. Dia dikenali dengan lakonannya sebagai Special Agent Danny Taylor dalam drama CBS Without a Trace.[1]

Enrique Murciano
Enrique Ricardo Murciano, April 2006
Kelahiran (1973-07-09) 9 Julai 1973 (umur 50)
Tahun aktif1997–present

Hidup awal sunting

Dilahirkan dan dibesarkan di Miami, Florida,[2] Murciano menghadiri Christopher Columbus High School dan kemudian Tulane University di New Orleans, Louisiana.[3] Dia terdahulunya belajar di New England School of Law di Boston, Massachusetts, untuk suatu masa, tetapi akhirnya berkeputusan untuk melanjutkan pekerjaan berlakon. Akhirnya, dia berpindah ke Los Angeles, California, memperolehi watak dalam filem aksi 1997 Speed 2: Cruise Control dan telah menjadi seorang pelakon sejak itu.

Pekerjaan sunting

Dia telah melakukan debut filem ciri dalam Traffic, dan juga bermuncul dalam filem 2001 Black Hawk Down. Ia adalah di sinilah dia bertemu Jerry Bruckheimer, membawanya diberikan watak dalam Without a Trace. Pernghargaan filem tambahannya termasuk suatu watak sokongan besar dalam Miss Congeniality 2 sebagai Jeff Foreman, How to Go Out on a Date in Queens ,The Lost City, Mancora as Iñigo and LA Suite. Dia juga dilihat di opera lipur lara MTV pendek usia "Spyder Games" pada 2001 sebagai Francisco Torres. Dia juga bermuncul dalam video muzik "Yes We Can" dan dalam video diarah oleh Demi Moore "Presidential Pledge".

Filemografi sunting

Hidup peribadi sunting

Murciano bertemujanji dengan pelakon Molly Sims untuk beberapa tahun.[4] Dia kini berada dalam hubungan dengan supermodel dan pelakon British Lily Cole.[5] Dia berketurunan Cuba, dan fasih menutur bahasa Sepanyol seperti dilihat dalam episod 6 musim 4 Without a Trace.

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Enrique Murciano: Without a Trace on CBS
  2. ^ Enrique Murciano
  3. ^ Enrique Murciano : Without a Trace
  4. ^ Molly Sims – Sims Dumped Actor Boyfriend Over Lies – Contactmusic News
  5. ^ Iley, Chrissy (2009-08-30). "Long tall Lily Cole: Model and film star to-be". London: The Times. Dicapai pada 2010-04-19.