Enryaku-ji

Kuil Buddha mazhab Tendai di Ōtsu, Shiga, Jepun


Enryaku-ji (Jepun: 延暦寺, Hepburn: Enryaku-ji) merupakan Tendai biara yang terletak di Gunung Hiei di Ōtsu, menghadap ke Kyoto. Ia mula diasaskan pada 788 semasa awal tempoh Heian (794–1185)[1] oleh Saichō (767–822), juga dikenali sebagai Dengyō Daishi, yang memperkenalkan mazhab Tendai Mahayana Buddha kepada Jepun dari China. Kompleks kuil telah menjalani beberapa usaha pembinaan semula sejak itu, dengan yang paling penting (dewan utama) berlaku pada tahun 1642 di bawah Tokugawa Iemitsu. Enryaku-ji ialah ibu pejabat mazhab Tendai dan salah satu biara paling penting dalam sejarah Jepun. Oleh itu, ia adalah sebahagian daripada UNESCO Tapak Warisan Dunia "Monumen Bersejarah Kyoto Purba (Kyoto, Uji dan Otsu City)". Pengasas Jōdo-shū, Jōdo Shinshū, Sōtō Zen, dan Nichiren Buddhism semuanya menghabiskan masa di biara. Enryaku-ji juga merupakan pusat latihan kaihōgyō (aka "bhikkhu maraton").

Enryaku-ji
延暦寺
Konpon-chūdō (根本中堂), dewan utama Enryaku-ji)
Info asas
Lokasi4220 Sakamoto Honchō, Ōtsu, Wilayah Shiga
AgamaTendai
KedewaanBhaisajyaguru (Yakushi Nyorai)
NegaraJapan
Laman webwww.hieizan.or.jp
Penerangan seni bina
PengasasSaichō
Disiapkan pada1642 (pembinaan semula)
Nobunaga memaksa membakar Enryaku-ji dan membunuh sami-sami dalam Pengepungan Gunung Hie 1571 (gambaran dalam Ehon taikouki)

Sejarah sunting

Dengan sokongan Maharaja Kanmu, sami Buddha Saichō menahbiskan seratus murid pada tahun 807. Mengekalkan disiplin yang ketat di Gunung Hiei, sami-sami beliau hidup dalam pengasingan selama dua belas tahun belajar dan meditasi. Selepas tempoh ini, pelajar terbaik dikekalkan dalam jawatan di biara dan yang lain lulus ke jawatan dalam kerajaan. Pada kemuncak kuasanya, Enryaku-ji ialah sebuah kompleks besar sebanyak 3,000 kuil kecil dan tentera kuat bhikkhu pahlawan (Jepun: 僧兵, Hepburn: sōhei). Pada abad kesepuluh, pertikaian penggantian tercetus antara sami Tendai dari garis Ennin dan Enchin. Pertikaian ini mengakibatkan pusat Tendai yang bertentangan di Enryaku-ji dan di Mii-dera, yang masing-masing dikenali sebagai Perintah Gunung (Jepun: 山門, Hepburn: sanmon) dan {{nihongo|Perintah Kuil|寺門|jimon} }. Sami-sami pahlawan digunakan untuk menyelesaikan pertikaian, dan para pemimpin Tendai mula mengupah tentera upahan yang mengancam saingan dan bahkan berarak ke ibu kota untuk melaksanakan tuntutan monastik.

Sebagai sebahagian daripada program untuk menghapuskan semua pesaing yang berpotensi dan menyatukan negara, panglima perang Oda Nobunaga menamatkan militan Buddha ini pada tahun 1571 dengan menyerang Enryaku-ji, meratakan bangunan dan menyembelih sami.[2] Struktur semasa Enryaku-ji bermula dari akhir abad ke-16 hingga separuh pertama abad ke-17, apabila kuil itu dibina semula berikutan perubahan kerajaan. Hanya satu bangunan kecil yang terselamat, iaitu Ruri-dō (るり堂, "Dewan Lapis Lazuli"), yang terletak di jalan yang panjang dan tidak bertanda dari kompleks Sai-tō. Struktur itu bermula pada abad ke-13 dan telah dibaiki dua kali pada abad ke-20 berikutan cuaca buruk.[3] Semasa pembinaan semula, beberapa bangunan telah dipindahkan dari kuil lain, terutamanya Mii-dera, dan dengan itu bangunan itu sendiri adalah lama, walaupun mereka tidak selalu berada di lokasi ini.

Hari ini, kebanyakan bangunan Enryaku-ji dikelompokkan dalam tiga kawasan: Tō-dō (東塔, "Pagoda Timur"), Sai-tō (西塔, "Pagoda Barat"), dan Yokokawa (横川). Bangunan terpenting biara ini tertumpu di Tō-dō. Sai-tō terletak sejauh 20 minit berjalan kaki, terutamanya menuruni bukit dari Tō-dō, dan juga mempunyai beberapa bangunan penting. Yokokawa lebih terpencil dan kurang dikunjungi, kira-kira 1:30 berjalan kaki, dan paling mudah dicapai dengan bas, yang menghubungkan tiga kompleks dan lokasi lain di gunung.

Subahat dengan jenayah terancang sunting

Pada 4 April 2006, Enryaku-ji mengadakan upacara untuk bekas pemimpin Yamaguchi-gumi, setakat ini organisasi Yakuza terbesar di Jepun.[4]

Oleh kerana upacara kuil seperti itu telah digunakan untuk pengumpulan dana Yamaguchi-gumi dan demonstrasi kuasa, Polis Wilayah Shiga meminta Enryaku-ji menghentikan persembahan upacara tersebut. Menolak permintaan itu, Enryaku-ji menerima wang berkaitan jenayah untuk majlis itu dan membenarkan hampir 100 pemimpin Yamaguchi-gumi peringkat atasan hadir.

Selepas laporan dalam akhbar Asahi Shimbun dan Yomiuri Shimbun, Enryaku-ji menghadapi skandal di seluruh negara. Kuil itu juga dikritik oleh Persatuan Kuil Buddha Jepun (mewakili 75,000 kuil Buddha), yang mengetuai gerakan menentang Yakuza. [[:]] Akhirnya pada 18 Mei, semua wakil pengarah Enryaku-ji meletak jawatan, memohon maaf di laman web mereka dan dalam e-mel yang dihantar ke 3,000 kuil cawangan.[5]

Gallery sunting

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Ponsonby-Fane, Richard. (1956). Kyoto: The Old Capital of Japan, 794-1869, ms. 111.
  2. ^ Sansom, George (1961). A History of Japan 1334-1615. Stanford: Stanford University Press. m/s. 284. ISBN 0804705259.
  3. ^ "瑠璃堂". www.kagemarukun.fromc.jp.
  4. ^ Enryakuji temple leaders resign over yakuza service Diarkibkan 2012-04-24 di Wayback Machine
  5. ^ 天台宗. "天台の主張 記事(7)". tendai.or.jp.

Rujukan sunting

  • Ponsonby-Fane, Richard Arthur Brabazon. (1956). Kyoto: The Old Capital of Japan, 794-1869. Kyoto: The Ponsonby Memorial Society.

Pautan luar sunting

Templat:Kuil Buddha di Jepun

Koordinat: 35°04′14″N 135°50′28″E / 35.07056°N 135.84111°E / 35.07056; 135.84111