Ensembel Alexandrov

Ensembel Alexandrov (Bahasa Rusia: Ансамбль Александрова, tr. Ansambl Aleksandrova; biasanya dikenali sebagai Koir Tentera Merah di Eropah Barat) adalah koir atau ensembel dibawah tentera bersenjata Rusia. Ditubuhkan semasa era Soviet, ensemble terdiri dari paduan suara lelaki, orkestra, dan ensembel tarian.

Ensembel Alexandrov
Latar belakang
Juga dikenali sebagai
Koir Tentera Merah A. V. Alexandrov Lagu Akademik dan Kumpulan Tarian Tentera Rusia Kumpulan Lagu Merah Tentera Merah Rumah Pusat Tentera Merah M. V. Frunze Kumpulan Tentara Merah dan Kumpulan Tarian Red-Bannered USSR A. V. Alexandrov Dua Kali Lagu Merah dan Bintang Merah dan Kumpulan Tarian Tentera Soviet A. V. Alexandrov Twice Kumpulan Akademik Lagu dan Tarian Merah dan berbintang Merah dari Tentera Soviet
Berasal dari Kesatuan Soviet (1928–1991)
 Rusia (1992–sekarang)
Genrepaduan suara lelaki, orkestra, dan ensemble tarian.
Tahun aktif1928–sekarang
Laman sesawang
https://redarmychoir.com/
AhliGennadiy Sachenyuk
Bekas ahliValery Khalilov, dan 63 pasukan

Kemalangan sunting

Pada 25 Disember 2016, pengarah artistiknya, Valery Khalilov, dan 63 anggota kumpulan muzik yang lain terbunuh dalam kemalangan pesawat Kementerian Pertahanan Rusia Tupolev Tu-154 ke Laut Hitam sejurus lepas landas dari bandar peranginan selatan Sochi, Rusia.[1] Penyanyi dan penari Koir Tentera Merah sedang dalam perjalanan ke Syria untuk menghiburkan pasukan Rusia di sana untuk perayaan Krismas Ortodoks.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting