Enter the Dragon ialah sebuah filem aksi dari Hong Kong arahan Robert Clouse dan Bruce Lee. Filem ini ditayangkan di Hong Kong pada 26 Julai 1973 dan dibintangi oleh Bruce Lee, John Saxon dan Jim Kelly. Filem ini juga menampilkan Jackie Chan dan Sammo Hung sebagai stuntman.

Enter the Dragon
PengarahRobert Clouse
Bruce Lee
PenulisMichael Allin
Bruce Lee
Dihasilkan olehRaymond Chow
Fred Weintraub
Paul Heller
Bruce Lee
DibintangiBruce Lee
John Saxon
Ahna Capri
Robert Wall
Shih Kien
Jim Kelly
Bolo Yeung
Disunting olehYao Chung Chang
Kurt Hirschler
George Watters
Muzik olehLalo Schifrin
Syarikat
penerbitan
Concord Productions Inc.
Warner Bros
Diedarkan olehWarner Bros
Golden Harvest
Tarikh tayangan
26 Julai 1973 (Hong Kong)
17 Ogos 1973 (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
102 minit
NegaraHong Kong
Amerika Syarikat
BahasaInggeris
Kanton
Bajet$850,000

Plot sunting

Enter the Dragon mengisahkan seorang guru Kung Fu yang bernama Lee datang ke sebuah jemputan pertandingan seni bela diri rahsia yang diadakan oleh Mr. Han. Kedatangan Lee ke acara tersebut memang tanpa sebab, selain ingin membalas dendam ke atas kematian adiknya yang telah dibunuh oleh O'Harra, salah seorang orang kanan Mr. Han dan juga permintaan interpol yang mengetahui rahsia perdagangan narkotik yang diketuai Mr. Han. Dia juga datang untuk memperbaiki reputasi perguruan shaolin yang telah dinodai oleh Mr. Han.

Di pertandingan tersebut, Lee berjumpa dengan Roper seorang ejen rahsia dari Amerika yang menyelidik tentang bisnes terlarang Mr. Han. Selain Roper, Lee juga berjumpa dengan Williams seorang pertarung yang datang ke tempat tersebut demi mengejar duit.

Pelakon sunting

Pautan luar sunting