Ergot merujuk kepada suatu kumpulan kulat dalam genus Claviceps.[1]

Spesies yang paling menonjol ahli kumpulan ini adalah Claviceps purpurea - ia tumbuh pada rai dan bijirin yang berkaitan, di mana struktur berbuah (sclerotium) ia menghasilkan alkaloid yang boleh menyebabkan kondisi ergotisme pada manusia atau mamalia lain yang memakan biji-bijian yang dicemari percambahannya.[2][3]

Genus Claviceps merangkumi kira-kira 50 spesies yang diketahui, kebanyakannya bertaburan di kawasan tropika. Antara spesies utama termasuklah C. purpurea (parasit rumput dan bijirin), C. fusiformis (pada sekoi mutiara, rumput buffel), C. paspali (pada dallis rumput), C. africana (pada betari),[4] dan C. lutea (pada paspalum). C. purpurea ialah spesies yang menjejaskan banyak bijiran seperti rai (perumah paling biasa) serta triticale, gandum dan barli. Ia kurang memberi kesan kepada bijirin oat.

Kitaran hidup sunting

Suatu jasad sclerotium terbentuk apabila spora spesies kulat genus Claviceps menjangkiti floret berbunga rumput atau bijirin. Proses jangkitan ini menyerupai kemasukan debunga ke dalam ovarium bunga sewaktu penyuburan. Penjangkitan ini memerlukan kulat spora memasuki kepada stigma; oleh itu, tumbuh-tumbuhan yang membiak secara luar dengan bunga terbuka lebih cenderung dijangkiti oleh kulat, misalnya rai (Secale cereale) dan rumput Lolium.

Apabila sclerotium matang kulat ini berada dalam tanah, ia kekal tidak aktif sehingga keadaan yang betul (seperti bermulanya musim bunga atau hujan) merangsang ia berbuah. Ia bercambah membentuk satu atau beberapa jasad berbuah dengan kepala dan "stipes" berbagai berwarna (menyerupai cendawan atau jamur kecil). Spora seksual pada kepala kulat ini akan terbentuk, di mana ia dikeluarkan serentak ketika tumbuhan perumah ia mula berbunga. Jangkitan daripada penyebaran spora ini akan menyebabkan pengurangan hasil dan kualiti gandum dan jerami, dan pengonsumsian sumber makanan yang terjejas ini boleh menyebabkan suatu penyakit yang dipanggil ergotisme.

Rujukan sunting

  1. ^ Schardl CL, Panaccione DG, Tudzynski P (2006). Ergot alkaloids – biology and molecular biology. The Alkaloids: Chemistry and Biology. 63. m/s. 45–86. doi:10.1016/S1099-4831(06)63002-2. ISBN 978-0-12-469563-4. PMID 17133714.
  2. ^ ergot, online medical dictionary
  3. ^ ergot Diarkibkan September 10, 2009, di Wayback Machine, Dorland's Medical Dictionary
  4. ^ Bandyopadhyay, Ranajit; Frederickson, Debra E.; McLaren, Neal W.; Odvody, Gary N.; Ryley, Malcolm J. (1998). "Ergot: A New Disease Threat to Sorghum in the Americas and Australia" (PDF). Plant Disease. 82 (4): 356. doi:10.1094/PDIS.1998.82.4.356. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2005-09-08. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting