Erica Abi Wright (lahir 26 Februari, 1971) atau 'Erykah Badu' adalah penyanyi-penulis lagu dari Amerika Syarikat , penerbit rakaman , aktivis dan pelakon . Beliau dari aliran muzik R & B , hip hop dan jazz. Dia terkenal dengan lakonan dalam kebangkitan jiwa neo sub-genre, dan untuk stylings sipi, serebrum muzik dan rasa fesyen. Beliau dikenali sebagai "First Lady of Neo-Soul" or the "Queen of Neo-Soul".

Erykah Badu
Erykah Badu pada konsert tahun 2008
Latar belakang
Nama lahirErica Abi Wright
Juga dikenali sebagai
Loretta Brown
Kelahiran (1971-02-26) 26 Februari 1971 (umur 53)
Dallas, Texas Amerika Syarikat
GenreR&B, neo soul, soul, funk, jazz, hip hop
Pekerjaanpenyanyi, penulis lagu, aktivis, penghasil rekod, pelakon wanita
InstrumenVokal, keyboard, gitar, dram
Tahun aktif1991–kini
Syarikat rakaman
Kedar, Universal, Motown, Puppy Love, Control Freaq
Pengkarya berkait
Soulquarians
Laman sesawang
ErykahBadu.com

Badu pernah berlakon dalam filem Blues Brothers 2000, The Cider House Rules dan House of D. Beliau juga bercakap panjang dalam dokumentari Before the Music Dies.

Dilarang menyanyi di Malaysia sunting

Pada 28 Februari 2012, konsert beliau di Kuala Lumpur, Malaysia telah dibatalkan ekoran tersiarnya gambar memalukan dalam akhbar arus perdana, The Star. Pada 27 Februari 2012, The Star telah menyiarkan gambar Erykah Badu yang bertatu nama Allah.Lukisan tatoo kalimah Allah terlukis di dada kiri dan kanannya selain tatu segitiga piramid di bahagian tengah dadanya. Gambar itu disifatkan satu penghinaan kepada umat Islam di negara ini kerana nama Allah seolah-olah dipermain-mainkan. Ekoran itu, Pemuda PAS dan Mufti Perlis Dr Juanda Jaya mendesak permit The Star digantung.[1][2].[3]Konsert beliau pada 29 Februari 2012 dibatalkan kerana melanggar garis panduan Pusat Permohonan Penggambaran dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal) yang ditetapkan.[4][5]Menteri Penerangan Malaysia, Dato Seri Dr Rais Yatim telah menerima memorandum bantahan dari Pemuda PAS yang mendesak agar konsert anjuran Pineapple Concerts itu dibatalkan.[6] Sebelum ini, beberapa artis luar seperti Gwen Stefani dan Avril Lavigne dikenakan syarat berpakaian sopan ketika membuat persembahan. Timbalan Menteri Dalam Negeri, Lee Chee Leong menyatakan bahawa Managing Editor, Ketua Editor Berita dan Editor Kanan The Star telah dipanggil untuk memberi penjelasan. Keesokannya, akhbar itu telah menyiarkan sekelumit permohonan maaf.[7] Pengarang Kanan Rencana Lim Cheng Hoe dan Timbalan Pengarang Rencana, Daryl Goh telah digantung tanpa tempoh ditetapkan.

Dalam perkembangan yang sama, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, menyifatkan akhbar milik MCA, The Star yang sudah berkali-kali terang-terangan mengguris hati orang Islam tanpa dikenakan sebarang tindakan drastik menandakan Umno memberikan lesen kepada rakan seperjuangannya MCA untuk terus menghentam Islam. Akhbar The Star merupakan akhbar milik parti politik MCA, (parti politik komponen Barisan Nasional) sebelum ini telah lebih 3 kali menyiarkan cerita dan imej sensitif kepada umat Islam secara terang-terangan. Menurut Mohamad Sabu, MCA dah menjadi lebih ganas di bawah perdana menteri Datuk Seri Najib Razak. Nampaknya Umno ini memang memberikan lesen kepada MCA untuk menghentam Islam dalam dasar pecah dan perintahnya. Hukum minum arak, berjudi, hudud semua boleh dipertikai.[8]

Rujukan sunting

  1. ^ "Haramkan The Star, mana pergi NGO beras kampit". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-01. Dicapai pada 2012-02-28.
  2. ^ "Editor kanan The Star dipanggil KDN". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-01. Dicapai pada 2012-02-28.
  3. ^ "Pemuda PAS dan mufti mahu permit The Star digantung". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-01. Dicapai pada 2012-02-28.
  4. ^ Langgar sensitiviti agama, konsert Erykah dibatalkan
  5. ^ Erykah Badu concert cancelled
  6. ^ Malaysia bans Erykah Badu show over Allah body art
  7. ^ TheStarOnline - Badu concert cancelled as it contravenes guidelines
  8. ^ "Harakahdaily - Star: Umno bagi lesen MCA hentam Islam". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-02. Dicapai pada 2012-02-29.