Essam Abdel-Aziz Sharaf (Arab: عصام عبد العزيز شرف, IPA: [ʕeˈsˤɑːm ʕæbdelʕæˈziːz ʃɑɾˤɑf]; lahir 1952) adalah seorang ahli politik Mesir yang kini merupakan Perdana Menteri Mesir sejak 3 Mac 2011; sebelumnya beliau pernah menjadi Menteri Pengangkutan dari 2004 hingga 2005.

Essam Sharaf
Perdana Menteri Mesir
Memegang jawatan
3 Mac 2011
PresidenMohamed Hussein Tantawi (Pemangku)
Didahului olehAhmed Shafik
Butiran peribadi
Lahir1952 (umur 71–72)
Giza, Mesir
Parti politikBebas (2005–kini)
Sekutu gabungan
politik lain
Parti Demokratik Kebangsaan (2005)
Alma materUniversiti Kaherah
Universiti Purdue
ProfesionJurutera awam

Latar belakang dan kerjaya sunting

Sharaf dilahirkan di bandar Giza, Mesir pada 1952.[1] Selepas menerima B.Sc. dalam bidang kejuruteraan awam dari Universiti Kaherah (1975), beliau belajar di Universiti Purdue (1980) dan menerima M.Sc. Engg. Beliau mendapat Ph.D. pada tahun 1984.

Kerjaya beliau bermula sebagai penolong profesor pelawat di Universiti Purdue (1984) sebelum menjadi penolong profesor Kejuruteraan Lebuhraya dan Trafik di Universiti Kaherah (1985).Tahun 1990, beliau menjadi penolong profesor jurusan Kejuruteraan Awam di Universiti King Saud di Arab Saudi . Beliau kembali ke Universiti Kaherah (1991) sebagai profesor Kejuruteraan Lebuhraya (1996) dan sebagai penasihat kanan bagi Jabatan Pengangkutan & Penerbangan di Zuhair Fayez Perkongsian (ZFP) di Jeddah , Arab Saudi . Sharaf dilantik sebagai penasihat kanan kepada Menteri Pengangkutan Mesir pada tahun 1999 dan Penasihat Kanan Teknikal perbandaran Al Ain di UAE pada tahun 2003.

Beliau pernah berkhidmat sebagai Menteri Pengangkutan Mesir dari 13 Julai 2004 hingga 31 Disember 2005. Pendapat beliau bercanggah dengan Perdana Menteri Mesir, Ahmed Nazif memaksa beliau meletak jawatan . Nazif memutuskan untuk meletakkan Persatuan Jurutera Mesir di bawah kawalan yang bermakna merampas dana kesatuan dan harta oleh kerajaan . Sharaf menyalahkan Nazif dalam kes Kemalangan keretapi Qalyoub 2006.

Berikutan peletakan jawatannya, Sharaf kembali sebagai ahli akademik di Universiti Cairo dan menjadi pengkritik vokal rejim Presiden Mesir, Hosni Mubarak terutama infrastruktur pengangkutan awam Mesir. Dalam masa sama beliau juga berkhidmat sebagai penasihat kepada pembangunan Jalan raya Dubai dan Pihak Berkuasa Pengangkutan dan menubuhkan Persatuan Mesir Saintifik bersama- sama dengan Mohamed ElBaradei, Ahmed Zewail dan lain-lain saintis Mesir.

Revolusi Mesir 2011 sunting

Sharaf telah hadir dan aktif dalam bantahan Dataran Tahrir semasa Revolusi Mesir 2011 . Ramai yang mencadangkan nama beliau kepada Majlis Tentera Mesir sebagai pengganti Perdana Menteri , Ahmed Shafik .

Beliau telah diminta oleh Majlis Tentera Mesir untuk membentuk sebuah kerajaan pada 3 Mac 2011, berikutan peletakan jawatan Shafik. Pada 4 Mac, sejurus selepas solat Jumaat di Dataran Tahrir , Sharaf muncul di atas pentas dengan Mohamed Beltagy -pemimpin Ikhwan Muslimin. Beliau adalah Perdana Menteri pertama Mesir sejak Aziz Sedki (1972-1973).

Hubungan Mesir-Israel sunting

Sharaf diketahui menentang hubungan normal dengan Israel. Beliau menganggap resolusi konflik Israel-Palestin sebagai prasyarat kerjasama antara dua negara tersebut.[1]

Letak jawapan Perdana Menteri Mesir sunting

Pada 10 September 2011, ahkbar al Ahram melaporkan Essam Sharaf meletak jawatan bersama barisan menteri kabinet kerana gagal mengawal rusuhan Kaherah yang membunuh 2 orang dan 1000 perusuh cedera. Pada hari Jumaat, 9 September 2011, lebih 4000 rakyat Mesir berkumpul di hadapan Kedutaan Israel di Kaherah. Perusuh merobohkan dinding bangunan , memindahkan bendera Israel dan bertempur dengan pasukan keselamatan.Komando Mesir berjaya memindahkan enam rakyat Israel yang berada di bangunan itu dan kembali ke Israel. Duta Yitzhak Levanon bersama 80 diplomat, ahli keluarga mereka diterbangkan kembali ke Israel.

Protes Jumaat tidak hanya menentang Israel, tetapi juga terhadap Majlis Tentera Mesir yang mengawal Mesir. Kementerian Dalam Negeri meletakkan polis dalam keadaan berjaga-jaga yang tinggi dan membatalkan semua cuti polis.

Menteri Luar Bahrain, Sheik Haled bin Ahmad bin Muhammad al-Halifa mengutuk serangan ke atas Kedutaan Israel di Kaherah. Serangan itu melanggar Konvensyen Vienna 1961 Hubungan Diplomatik.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Meet Essam Sharaf: Egypt's first post-revolution Prime Minister". Aharm online. Dicapai pada 4 Mac 2011. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  2. ^ Report: Egypt PM to resign over protests
Jawatan politik
Didahului oleh
Ahmed Shafik
Perdana Menteri Mesir
2011–kini
Pemegang jawatan kini