Étoile FC

(Dilencongkan dari Etoile FC)

Kelab Bola Sepak Étoile adalah sebuah kelab bola sepak profesional yang telah dibentuk untuk bermain di liga Singapura pada tahun 2010.

Étoile FC
logo
Nama penuhÉtoile Football Club
GelaranThe Star
Diasaskan2010
Dimansuhkan2012
StadiumStadium Queenstown
Queenstown, Singapura
(Kapasiti: 3,800)
PengerusiPengerusi
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan

Namanya bermaksud "bintang" di dalam bahasa Perancis. Étoile FC adalah pasukan pemain bola sepak yang dilahirkan di Eropah dan yang pertama di yang tidak henti-henti mencuba nasib mereka di liga profesional Singapura, pertama di Asia. Pasukan ini dibentuk oleh pemain-pemain Perancis asal.

Étoile FC menjadi pasukan kelapan yang didefinasikan oleh komposisi pasukan asing untuk bermain di dalam S.League selepas Sinchi FC (2003), Albirex Niigata (2004), Sporting Afrique (2006), Liaoning Guangyuan dan Super Reds (kedua-dua 2007), Dalian Shide (2008) dan DPMM (2009), dan pada tahun 2010 telah menjadi pasukan sepertinya yang pertama untuk memenangi gelaran johan S.League.

Skuad terkini sunting

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
1 GK   Yohann Lacroix
2 DF   Andrea Damiani
5 DF   Loïc Leclercq
6 DF   Mansour Lakehal
7 MF   Cyril Bagnost
8 MF   Mouty Ousseni
9 FW   Matthias Verschave (Kapten)
10 MF   Leeroy Anton Matesanz
14 DF   Daniel N’na
16 GK   Brice Morandini
No. Pos. Negara Pemain
18 DF   Julien Delétraz
19 FW   Anthony Moulin
20 MF   Serge Souchon-Koguia
21 MF   Jean Blanpin
22 DF   Nordine Talhi
23 GK   Mathieu Delahaigue
24 MF   Stephane N’cho
FW   Jonathan Justin
FW   Anousone Prasitharath
GK   Antonin Trilles

Rekod S.League sunting

  • 2010 - Johan

Rekod Piala Singapura sunting

Rekod Piala Liga Singapura sunting

Rekod Piala Sumbangsih Singapura sunting

Penaja sunting

Étoile FC telah mengikat Ayam Brand sebagai penajanya selepas syarikat pemasaran sukan mereka, The Red Card, telah melepaskan penajaan mereka pada 22 April 2010. Jersi mereka akan meletakkan logo Ayam Brand di hadapan baju mereka untuk satu perlawanan menentang juara bertahan, SAFFC di Jalan Besar pada 23 April, iaitu pada penajaan perjanjian satu hari perlawanan. perjanjian ini termasuklah pengiklanan dan tetamu hari perlawanan. Perjanjian ini menjadikan Étoile FC menjadi pasukan Liga-S untuk mempunyai satu perjanjian penajaan satu perlawanan. Selepas perlawanan, logo akan dizwill be printed on the sleeve instead of the front. [1]

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Étoile in strong position". Today.