Eu Yan Sang (Cina ringkas: 余仁生pinyin: Yúrénshēng) ialah sebuah syarikat yang mengkhusus dalam ubatan tradisional Cina. Ia kini mengendalikan lebih daripada 230 kedai runcit di Hong Kong, Macau, China, Malaysia, Singapura, dan Australia, serta empat kilang di Hong Kong dan Malaysia. Kumpulan ini juga beroperasi sekitar 30 klinik ubatan Cina serata Malaysia, Singapura dan Hong Kong.

Eu Yan Sang
Jenis/bentuk sahSwasta
IndustriPenjagaan kesihatan
Ditubuhkan1879, Gopeng, Perak, Malaysia
PengasasEu Kong
Ibu pejabat21, Tai Seng Drive, Singapore 535223
Kawasan perkhidmatanSingapura, Malaysia, Hong Kong, China, Australia
Tokoh pentingRichard Eu (Chairman), Aaron Boey (Group CEO & Executive Director), Cheong Phit Lian (Independent Director), Danny Koh (Director) ,Jeffrey Chua (Director)
KeluaranPerubatan tradisional
PerkhidmatanPerkhidmatan klinikal
Tapak webeuyansang.com
Facebook: eys1879 Instagram: euyansang_global Youtube: UCNGJz1WekSS0Oah78caivFA Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Kedai runcit Eu Yan Sang.
Kedai utama Eu Yan Sang di South Bridge Road, Singapura

Syarikat induk, Eu Yan Sang International Limited, disenaraikan di papan utama Bursa Saham Singapura sejak tahun 2000. Ia telah dimansuhkan pada bulan Oktober 2016 dan kini dimiliki oleh pemilik hak milik Righteous Crane Holding Pte Ltd - sebuah konsortium yang ditubuhkan oleh Richard Eu, Tower Capital Asia dan Temasek Holdings.

Sejarah sunting

Syarikat ini mula ditubuhkan pada tahun 1879 mulanya sebagai sebuah toko ubat didirikan di Gopeng, Perak, Tanah Melayu oleh Eu Kong Pui, seorang peniaga asal Foshan, Guangdong yang memiliki beberapa lombong bijih timah. Beliau mengambil peluang melihat keadaan para pelombong Cina yang kesakitan melakukan kerja berat sehingga terpaksa bergantung kepada candu untuk melegakan kesakitan mereka;[1] maka beliau mula menjual barangan ubatan keperluan ini kepada para pelombong[2][3] di bawah jenama Chop Yan Sang.[2][3]

Syarikat ini diwarisi anaknya Eu Tong Sen[1] setelah Eu Kong meninggal dunia tahun 1890,[4] ia diserah milik 8 tahun kemudian. Semasa pemilikan inilah Eu Tong berjaya meluaskan jenama Yan Sangnya luar negeri Perak ke serata Tanah Melayu, SIngapura, malah juga sejauh Hong Kong dan China.

Penamaan sunting

Nama syarikat yang dimulakan oleh Eu Kong terdiri daripada perkataan Bahasa Kantonis yan bermaksud "kebajikan", "kebaikan" atau "kemanusiaan" manakala sang kedua mewakili "kelahiran" atau "kehidupan". lalu dua-dua ditafsirkan bermakna "menghidupkan manusia" atau "menjaga manusia".[5]

Perniagaan sunting

Perniagaan utama Eu Yan Sang pada masa lalu adalah pada peruncitan herba dan brews. Hari ini, perniagaannya telah berkembang menjadi penawaran holistik TCM yang lebih menyeluruh, termasuk klinik dan produk kesihatan.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "History". Eu Yan Sang International Ltd. 2000. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Jun 2007. Dicapai pada 9 Ogos 2007.
  2. ^ a b Leo Douw; Cen Huang; David Fu-Keung Ip (2001). Rethinking Chinese Transnational Enterprises: Cultural Affinity and Business Strategies. Psychology Press. m/s. 159–196, 205. ISBN 978-0-7007-1524-4.
  3. ^ a b Twentieth century impressions of British Malaya: its history, people, commerce, industries, and resources, Arnold Wright, 1908; pp. 534–538, 856
  4. ^ Song Ong Siang (1923) One Hundred Years' History of the Chinese in Singapore.London : J. Murray; p. 332, 333
  5. ^ https://www.euyansang.com.sg/en/our-history/eyscorporate2.html

Pautan luar sunting