Elasmobranchii

(Dilencongkan dari Euselachii)

Elasmobranchii ialah subkelas Chondrichthyes atau ikan bertulang rawan, termasuk jerung (superorder Selachii), pari, skate, dan ikan gergaji (superorder Batoidea). Ahli subkelas ini dicirikan dengan mempunyai lima hingga tujuh pasang celah insang yang terbuka secara individu ke bahagian luar, sirip dorsal tegar dan sisik plakoid kecil pada kulit. Gigi mereka adalah siri; rahang atas tidak bersatu dengan tengkorak, dan rahang bawah diartikulasikan dengan bahagian atas. Butiran anatomi rahang ini berbeza-beza antara spesies, dan membantu membezakan klad Elasmobranchii yang berbeza. Sirip pelvis pada jantan diubah suai untuk mencipta pengapit bagi tujuan pemindahan sperma. Spesies tidak memiliki pundi renang; sebaliknya, ikan ini mengekalkan daya apungan dengan hati yang besar yang kaya dengan minyak.

Elasmobranchii
Julat zaman: Silures–Kini
Ikan yu putih
(Carcharodon carcharias)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Chondrichthyes
Subkelas: Elasmobranchii
Bonaparte, 1838
Superorder

Takrifan klad ini tidak jelas berbanding dengan fosil Chondrichthyes. Ia telah digunakan oleh pengarang yang berbeza sebagai setara dengan Neoselachii (klad jerung dan ikan pari moden, dan nenek moyang bersama terakhir mereka) atau bagi semua spesies Chondrichthyes yang lebih berkait rapat dengan jerung dan pari moden daripada Holocephali (klad Chimaera dan saudara yang telah pupus).[1]

Fosil Elasmobranchii terawal berasal dari zaman Devon dan banyak order yang masih hidup berasal dari zaman Cretaceous (Batu Kapur), atau lebih awal lagi. Banyak spesies telah pupus dalam zaman Perm dan terdapat letusan sinaran penyesuaian pada zaman Jurasik.

Nama Elasmobranchii berasal daripada perkataan Yunani Purba elasmo- ("piring") dan bránchia ("insang"), merujuk kepada insang yang lebar dan pipih yang menjadi ciri ikan ini.

Penerangan sunting

Elasmobranchii ialah salah satu daripada dua subkelas ikan rawan dalam kelas Chondrichthyes, satu lagi ialah Holocephali (ikan kimera).

Ahli subkelas elasmobranchii tidak mempunyai pundi renang, lima hingga tujuh pasang celah insang membuka secara individu ke bahagian luar, sirip dorsal tegar, dan sisik plakoid kecil. Gigi mereka berbaris dalam siri; rahang atas tidak bersatu dengan tengkorak, dan rahang bawah diartikulasikan dengan bahagian atas.

Ikan kebanyakan mengekalkan daya apungan dengan pundi renang. Walau bagaimanapun, spesies Elasmobranchii tiada pundi ini, dan mengekalkan daya apungan sebaliknya dengan organ hati yang besar yang penuh dengan minyak.[2] Minyak disimpan juga boleh berfungsi sebagai nutrien apabila kekurangan sumber makanan.[3][4] Ikan yu laut dalam biasanya dijadikan sasaran bagi minyak mereka, kerana hati spesies ini boleh berjisim sehingga 20% daripada jumlah beratnya.[5]

Evolusi sunting

Gigi jerung terfosil dikenali dari zaman Devon, sekitar 400 juta tahun dahulu. Semasa tempoh Zaman Karbon berikutnya, ikan jerung menjalani tempoh kepelbagaian, dengan banyak bentuk baru berkembang. Kebanyakan jerung ini telah pupus semasa zaman Perm, tetapi jerung yang tinggal mengalami ledakan kedua sinaran adaptif semasa zaman Jurasik, sekitar masa itu, ikan skate dan pari mula muncul. Banyak order Elasmobranchii yang masih ada berasal dari zaman batu kapur atau lebih awal.[6]

Habitat sunting

Elasmobranchs kebanyakannya adalah takson marin, tetapi diketahui bahawa ada beberapa spesies hidup dalam persekitaran air tawar (kira-kira 60 spesies; hanya 5% daripada 1154 spesies yang diterangkan). Kelompok air tawar ini mereka boleh dibahagikan kepada dua kumpulan:

Elasmobrachii eurihalin, yang merupakan spesies marin yang boleh hidup dan membiak dalam persekitaran air tawar, dan spesies air tawar wajib. Kumpulan kedua mengandungi Elasmobranchii yang hanya hidup di persekitaran air tawar sepanjang hayat mereka. Kumpulan ini mengandungi hanya satu klad: subfamili Potamotrygoninae. Klad ini endemik kepada satu kawasan tertentu: air tropika, subtropika dan tanah lembap Amerika Selatan.

Penyelidikan terkini di sungai Paraná[7] telah menunjukkan bahawa Elasmobranchii air tawar wajib lebih terdedah kepada ancaman antropogenik akibat penangkapan ikan berlebihan dan pemusnahan habitat disebabkan oleh habitat mereka yang sangat kecil berbanding spesies marin.

Penyelidikan baru telah menekankan kepentingan tanah lembap pantai, seperti bakau dan rumput laut, sebagai habitat untuk banyak spesies Elasmobranchii.[8]

Taksonomi sunting

Sharks of the World 2005 oleh Compagno menyusun kelas seperti berikut:

  • Subkelas Elasmobranchii
    • Plesioselachus
    • †Order Squatinactiformes
    • †Order Protacrodontiformes
    • †Infrakelas Cladoselachimorpha
      • †Order Cladoselachiformes
    • †Infrakelas Xenacanthimorpha
      • †Order Xenacanthiformes
    • Infrakelas Euselachii (jerung dan pari)
      • †Order Ctenacanthiformes
      • †Divisi Hybodonta
        • †Order Hybodontiformes
      • Bahagian Neoselachi
        • †Order Synechodontiformes
        • Subbahagian Selachii (Selachimorpha) (jerung moden)
            • Order Echinorhiniformes (jerung brambel)[9][10]
          • Superorder Galeomorphii
            • Order Heterodontiformes (jerung lembu)
            • Order Orectolobiformes (jerung karpet)
            • Order Lamniformes (jerung tenggiri)
            • Order Carcharhiniformes (jerung tanah)
          • Superorder Squalomorphii
            • Order Hexanchiformes (jerung berjumbai dan lembu)
            • Order Squaliformes (jerung dogfish)
            • †Order Protospinaciformes
            • Order Squatiniformes (jerung malaikat)
            • Order Pristiophoriformes (ikan jerung)
        • Subdivisi Batoidea (ray, skate dan ikan gergaji)
            • Order Torpediniformes (pari elektrik)
            • Order Pristiformes (ikan gergaji)
            • Order Rajiformes (skate dan saudara)
            • Order Myliobatiformes (ikan pari dan saudara)
        • Incertae sedis
          • Ptychodontidae

Kajian molekul terkini mencadangkan Batoidea bukan berasal dari Selachii seperti yang diduga sebelum ini. Sebaliknya, ikan skate dan pari ialah superorder monofiletik dalam Elasmobranchii yang berkongsi nenek moyang yang sama dengan Selachii.[11][12]

Rujukan sunting

  1. ^ Maisey, J. G. (April 2012). "What is an 'elasmobranch'? The impact of palaeontology in understanding elasmobranch phylogeny and evolution". Journal of Fish Biology (dalam bahasa Inggeris). 80 (5): 918–951. doi:10.1111/j.1095-8649.2012.03245.x.
  2. ^ Oguri, M (1990) "A review of selected physiological characteristics unique to elasmobranchs" Diarkibkan 2013-02-18 di Wayback Machine In: Elasmobranchs as living resources: advances in the biology, ecology, systematics and the status of the fisheries, eds. J. H. L. Pratt, S. H. Gruber and T. Taniuchi, US Department of Commerce, NOAA technical report NMFS 90, pp.49–54.
  3. ^ Hoenig, J.M. and Gruber, S.H. (1990) "Life-history patterns in the elasmobranchs: implications for fisheries management" Diarkibkan 2013-02-18 di Wayback Machine In: Elasmobranchs as living resources: advances in the biology, ecology, systematics and the status of the fisheries, eds. J. H. L. Pratt, S. H. Gruber and T. Taniuchi, US Department of Commerce, NOAA technical report NMFS 90, pp.1–16.
  4. ^ Bone, Q.; Roberts, B. L. (2009). "The density of elasmobranchs". Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom. 49 (4): 913. doi:10.1017/S0025315400038017.
  5. ^ Vannuccini, Stefania (2002) Shark liver oil products Diarkibkan 2013-06-26 di Wayback Machine In: Shark Utilization, Marketing and Trade, Fisheries Technical paper 389, FAO, Rome. ISBN 92-5-104361-2.
  6. ^ Palmer, D., penyunting (1999). The Marshall Illustrated Encyclopedia of Dinosaurs and Prehistoric Animals. London: Marshall Editions. m/s. 26. ISBN 978-1-84028-152-1.
  7. ^ Lucifora, Luis O.; Balboni, Leandro; Scarabotti, Pablo A.; Alonso, Francisco A.; Sabadin, David E.; Solari, Agustín; Vargas, Facundo; Barbini, Santiago A.; Mabragaña, Ezequiel (2017). "Decline or stability of obligate freshwater elasmobranchs following high fishing pressure" (PDF). Biological Conservation. 210: 293–298. doi:10.1016/j.biocon.2017.04.028.
  8. ^ Sievers, Michael; Brown, Christopher J.; Tulloch, Vivitskaia J.D.; Pearson, Ryan M.; Haig, Jodie A.; Turschwell, Mischa P.; Connolly, Rod M. (May 2019). "The Role of Vegetated Coastal Wetlands for Marine Megafauna Conservation". Trends in Ecology & Evolution. 34: 807–817. doi:10.1016/j.tree.2019.04.004. PMID 31126633. |hdl-access= requires |hdl= (bantuan)
  9. ^ Ebert, David A.; Fowler, Sarah; Dando, Marc (2021). Sharks of the world: a complete guide. Princeton: Princeton University Press. ISBN 978-0-691-20599-1.
  10. ^ "WoRMS - World Register of Marine Species - Echinorhiniformes". Dicapai pada 2022-01-04.
  11. ^ Winchell, Christopher J; Martin, Andrew P; Mallatt, Jon (2004). "Phylogeny of elasmobranchs based on LSU and SSU ribosomal RNA genes". Molecular Phylogenetics and Evolution. 31 (1): 214–24. doi:10.1016/j.ympev.2003.07.010. PMID 15019621.
  12. ^ Douady, Christophe J.; Dosay, Miné; Shivji, Mahmood S.; Stanhope, Michael J. (2003). "Molecular phylogenetic evidence refuting the hypothesis of Batoidea (rays and skates) as derived sharks". Molecular Phylogenetics and Evolution. 26 (2): 215–21. doi:10.1016/S1055-7903(02)00333-0. PMID 12565032.