Führerreserve (“Pegawai Simpanan”) telah ditubuhkan pada tahun 1939 sebagai sebuah kumpulan sementara para pegawai tinggi tentera yang sedang menunggu tugasan baru dalam Angkatan Tentera Jerman semasa Perang Dunia II. Pelbagai cabang tentera dan pasukan tentera darat masing-masing memiliki kumpulan mereka sendiri yang boleh mereka gunakan jika dirasakan sesuai. Para pegawai dikehendaki kekal di tempat yang ditugaskan dan bersiap sedia kepada orang atasannya, tetapi tidak boleh menjalankan apa-apa fungsi pemerintahan, yang bersamaan dengan persaraan sementara sambil mengekalkan pendapatan sebelum ini. Terutamanya pada separuh masa kedua peperangan, lebih banyak masalah politik, kesusahan, atau pegawai-pegawai tentera yang tidak cekap telah dihantar ke Führerreserve.

Contoh-contoh:

Mejar Karl August Meinel, 1 Ogos 1942, telah ditukarkan ke Führerreserve, kerana pada 13 Januari 1942 beliau menulis satu laporan kritikan kepada Jeneral Hermann Reinecke tentang pengasingan dan pelaksanaan hukuman mati keatas tawanan perang Rusia di kem penjara Stalag VII-A oleh Gestapo dan Sicherheitsdienst SD (pasukan keselamatan) Reichsführer-SS (Heinrich Himmler). [1] Stalag VII-A adalah di utara Moosburg, sebuah bandar Bavaria yang hampir dengan Munich.

Jeneral Georg Thomas, Ketua Jabatan Ekonomi Tentera dan Persenjataan di Markas Besar Angkatan Tentera, memainkan satu peranan penting dalam merangka dasar kebuluran untuk wilayah-wilayah taklukan Timur. Beliau telah dipindahkan ke Pegawai Simpanan pada 20 November 1942 dan ditangkap selepas percubaan membunuh Hitler pada 20 Julai 1944 kerana mempunyai hubungan dengan pihak penentang.

Kolonel Jeneral Franz Halder, Ketua Staf Am Tentera Darat, merancang operasi tentera darat dari tahun 1939 hingga 1941. Beliau telah dipecat pada tahun 1942 dan dipindahkan ke Pegawai Simpanan. Selepas percubaan membunuh Hitler pada 20 Julai 1944, penglibatannya didalam konspirasi pada tahun 1938 telah terbongkar, yang membawa kepada penangkapannya dan pemenjaraan di kem tahanan Flossenbürg. Beliau telah dibebaskan oleh askar A.S. pada Mei 1945.

Fil Marsyal Walther von Brauchitsch menjadi Panglima Besar Tentera Darat pada tahun 1938 dan telah terlibat sepenuhnya dalam perancangan Operasi Barbarossa. Beliau telah dipecat pada 19 Disember 1941 kerana kekalahan di Moscow dan dipindahkan ke Pegawai Simpanan.

Rujukan sunting

  1. ^ Karl August Meinel's report (in German)[1]

Bibliografi sunting

  • Lehrer, Steven (2002). Hitler Sites: A City-by-city Guidebook (Austria, Germany, France, United States). McFarland. m/s. 224. ISBN 0-7864-1045-0.
  • Lexikon der Wehrmacht. This non-political website is maintained by Volksbund Deutscher Kriegsgräberfürsorge e.V., a non-governmental charity that cares for German World War II military graves and the remains of Hitler's soldiers, both in Germany and in other parts of the world. See Hitler Sites: A City-by-city Guidebook (Austria, Germany, France, United States) for further detail.