Fahaman persekutuan di Malaysia


'Federalisme di Malaysia' bermula pada penubuhan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu di Semenanjung Malaysia, kemudian dikenali sebagai Tanah Melayu. Federalisme di Malaysia mengambil bentuk yang lebih konkrit dengan penubuhan Persekutuan Tanah Melayu. Penggabungan Tanah Melayu dengan Singapura, Borneo Utara (sekarang Sabah) dan Sarawak yang merumitkan situasi berikut. Pada tahun 2008, walaupun Malaysia adalah de jure , banyak yang menganggapnya sebagai de facto negara kesatuan. Ada yang mencadangkan kemenangan pembangkang dalam beberapa pilihan raya umum 2008, akan mengubah iklim dan pendekatan politik ke arah federalisme.

Kerajaan negeri sunting

Kerajaan negeri dipimpin oleh ketua-ketua menteri ( Menteri Besar atau Ketua Menteri ', istilah terakhir yang digunakan di negeri-negeri tanpa penguasa keturunan), dipilih oleh majelis negara (' Undangan Negeri]] ) menasihati sultan atau gabenor masing-masing.

Penyerupaan keadaan kesatuan sunting

Walaupun Malaysia adalah sebuah negara persekutuan, saintis politik telah mencadangkan bahawa "federalisme sangat terpusat":

federalisme kita memberikan kerajaan persekutuan bukan sahaja kuasa perundangan dan eksekutif tetapi juga sumber pendapatan yang paling penting. Kerajaan negeri dikecualikan daripada pendapatan cukai pendapatan, eksport, import dan duti eksais, dan mereka juga sebahagian besarnya terhad daripada meminjam di peringkat antarabangsa. Mereka bergantung kepada pendapatan dari hutan, tanah, ranjau, petroleum, industri hiburan, dan akhirnya, pembayaran pemindahan dari kerajaan pusat. <Ref> Wong. [http: //www.sun2surf.com/article .cfm? id = 18724 "Federalisme yang lemah dalam persekutuan baru"] Check |url= value (bantuan). The Sun. Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Missing pipe in: |url= (bantuan)[pautan mati kekal] </ ref>


Pilihan raya umum 2008 menyaksikan gabungan antara Parti Tindakan Demokratik, Parti Keadilan Rakyat (Malaysia), Parti Keadilan Rakyat] dan Parti Islam Pan-Malaysia memenangi majoriti dalam lima dari tiga belas majlis perundangan negeri. Sebelum ini, gabungan Barisan Nasional menguasai dua belas kerajaan negeri, kecuali Kelantan. Dalam editorial, The Sun mencadangkan bahawa ini akan menggambarkan perubahan bagi hubungan antara kerajaan negeri dan persekutuan:

[Penjawat awam] telah terbiasa dengan Malaysia yang bertindak seperti negara kesatuan kerana kebanyakan masa semua negeri diperintah oleh parti BN. Dan negeri-negeri bertindak sebagai satu kerana kawalan politik yang dilaksanakan melalui BN negeri. Tetapi sebagai hasil daripada pilihan raya umum lima negeri kini diperintah oleh parti-parti bukan-BN dan ada kemungkinan mereka akan bertindak lebih individu daripada sebelumnya. <Ref> "Penjawat awam dan hubungan negara-persekutuan baru". Diarkibkan daripada [http: //www.sun2surf.com/article.cfm? id = 21037 yang asal] Check |url= value (bantuan) pada 2019-08-10. Dicapai pada 11 Mac 2008. Unknown parameter |kerja= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Cite has empty unknown parameters: |penerbit=, |pertama=, |halaman=, |coauthors=, dan |bahasa= (bantuan); Missing pipe in: |url= (bantuan) </ ref>

Rujukan sunting

Templat:Negeri-negeri dan Wilayah Persekutuan Malaysia