Fahim Saleh (23 September 1986 - 13 Julai 2020) adalah seorang pegasas dan pengaturcara komputer berbangsa Bangladesh-Amerika yang mengasaskan Gokada dan Pathao[1]. Beliau juga merupakan rakan pengasas Adventure Capital, sebuah firma modal teroka yang berpusat di Manhattan, Amerika Syarikat.

Fahim Saleh
Kelahiran(1986-09-23)23 September 1986
Meninggal dunia13 Julai 2020(2020-07-13) (umur 33)
PendidikanBentley University, 2009
PekerjaanEntrepreneur
Kampung asalHopewell Junction, New York, A.S.
Laman web rasmifahims.com

Biografi sunting

Fahim dilahirkan di Arab Saudi, kedua orang tuanya berasal dari Bangladesh yang sering berpindah tempat kerja, sebelum menetap di Rochester, New York. Dia mengajar dirinya untuk program pada usia muda, dan membuat pelbagai projek di dalam talian seperti di laman web untuk ahli keluarganya, platform sosial remaja dan perkhidmatan seperti PrankDial, yang menjadi perniagaan $ 10 juta setelah tamat pengajiannya dari Universiti Bentley. Ketika dia meningkat dewasa, beliau mengatakan bahawa dia ingin mencipta sesuatu yang "menambah nilai yang sah bagi umat manusia". Dia mencipta syarikat pertamanya ketika masih di sekolah menengah. Dia menggunakan pendapatan dari PrankDial untuk membiayai usaha selanjutnya. PrankDial agak kontroversial kerana disalahgunakan sebagai alat untuk melecehkan. Dia terus menemui syarikat membawa penumpang Pathao, yang terkenal di Bangladesh dan Nepal, pada tahun 2015. Syarikat itu bernilai $ 100 juta. Pada tahun 2018, Beliau juga mengasaskan syarikat membawa penumpang kedua yang dikenali sebagai Gokada yang lebih terkenal di negara Nigeria, sebuah syarikat permulaan untuk teksi motosikal, yang mempunyai dana berjuta-juta dolar dan mendapat banyak daya tarikan di negara itu. Syarikat itu menghadapi kemunduran setelah pihak berkuasa di Lagos melarang teksi motosikal pada tahun 2020. Rakan-rakan memanggil beliau sebagai "Elon Musk dari dunia yang membangun". Kompleks menganggarkan kekayaan bersihnya adalah $ 150 juta.

Kematian sunting

Pada 14 Julai 2020, mayat Fahim ditemui dipenggal dan diasingkan ke dalam beg bagasi pakaian di apartmen mewahnya di Lower East Side of Manhattan.[2] Polis mengatakan bahawa dia dibunuh sehari sebelumnya. Pada awal malam itu, Jirannya ada mendengar teriakan dari unit Fahim dan menghubungi adiknya. Setelah percubaan menghubunginya gagal, dia mengunjungi kondo pada 14 Julai dan menemui pemandangan yang mengerikan. Dia memanggil polis, yang menjumpai beberapa bahagian tubuh Fahim di sebelah gergaji elektrik yang masih hidup pada suisnya, kepala dan anggota badannya di dalam beg sampah di tempat lain di apartmen. Laporan autopsi dari Ketua Pemeriksa Perubatan menyimpulkan bahawa Saleh meninggal dunia akibat beberapa luka tikaman di bahagian leher dan badan. Detektif telah mengklasifikasikan kes ini sebagai kes pembunuhan. Satu sumber polis memberitahu The New York Times bahawa Fahim diikuti oleh seorang lelaki berpakaian serba hitam ke dalam lif sehingga ke apartmennya di tingkat ke tujuh. Rakaman kamera keselamatan (CCTV) menggambarkan Fahim keluar dari lif dan menuju ke unit apartmennya. Detektif mengesyaki bahawa pembunuh itu melarikan diri dari tempat kejadian melalui pintu belakang setelah adik perempuan Fahim tiba mencarinya. Pada 17 Julai 2020, pembantu peribadi Saleh, Tyrese Devon Haspil, telah diberkas dan dijangka didakwa atas pembunuhan tersebut.

Rujukan sunting

  1. ^ "Fahim Saleh: Pathao and Gokada entrepreneur found dead in New York". BBC. July 15, 2020. Dicapai pada July 15, 2020.
  2. ^ "Gokada startup CEO Fahim Saleh found decapitated, dismembered in Manhattan condo". fortune.com. Dicapai pada July 16, 2020.