Faience atau faïence ( /fˈɑːns, fˈ-, -ˈɒ̃s/ ; Perancis: [fajɑ̃s]  ( dengar)) (bahasa Melayu: Tembikar berbunga) adalah nama konvensional dalam Bahasa Inggeris untuk tembikar sepuhan timah halus pada badan gerabah buff, sekurang-kurangnya apabila tidak ada lagi nama bahasa Inggeris yang biasa untuk jenis yang berkenaan. Penciptaan saduran tembikar putih sesuai untuk dekorasi yang dicat, dengan penambahan oksida timah ke slip glasir utama, adalah kemajuan besar dalam sejarah tembikar. Ciptaan ini nampaknya telah dibuat di Iran atau di Timur Tengah sebelum abad kesembilan. Sebuah tanur yang mampu menghasilkan suhu melebihi 1,000 °C (1,830 °F) diperlukan untuk mencapai hasil ini, hasil daripada ribuan tahun tradisi membuat tembikar yang halus. Istilah ini kini digunakan untuk pelbagai tembikar dari beberapa bahagian dunia, termasuk banyak jenis tembikar dicat Eropah, sering dihasilkan sebagai versi yang lebih murah dari gaya porselin.

Mangkuk moden dalam corak tradisional, dibuat di Faenza, Itali, yang memberikan namanya kepada jenis ini.
Tembikar berbunga Niderviller Rococo yang canggih, oleh kilang Perancis yang juga membuat porselin, 1760-65

Bahasa Inggeris umumnya menggunakan pelbagai istilah lain untuk sub-jenis tembikar berbunga yang terkenal. Gerabah sepuhan timah Itali yang berkilat timah, sekurang-kurangnya bentuk awal, dipanggil maiolica dalam Bahasa Inggeris, tembiakr Belanda dipanggil Tembikar delft, dan setara Inggeris mereka sebagai tembikar Delft Inggeris, meninggalkan "faience" (tembikar berbunga) sebagai istilah biasa dalam bahasa Inggeris untuk tembikar Perancis, Jerman, dan negara-negara lain yang tidak disebutkan (ia juga istilah Perancis biasa, dan fayen dalam bahasa Jerman). Faien nama hanyalah nama Perancis untuk Faenza, di Romagna berhampiran Ravenna, Itali, di mana sebuah majolica dicat di atas tanah yang bersih, berwarna terang putih, dihasilkan untuk eksport seawal abad kelima belas.

Hidangan masakan tembikar Hispano-Moresk dari Manises, abad ke-15, jenis faience paling awal di Eropah.

Secara teknikal, gerabah sepuhan timah hitam, seperti barang Saint-Porchaire abad keenambelas Perancis, tidak layak sebagai faien, tetapi perbezaan itu tidak biasanya dikekalkan. Separa-barang tembikar berkaca boleh berlapis seperti fayans. Faience Mesir tidak benar-benar faien, atau tembikar, sama sekali, tetapi dibuat dari frit vitreous, dan begitu dekat dengan kaca.

"Faien" penggunaan bahasa Inggeris abad ke-19 sering digunakan untuk menggambarkan "apa-apa barang tembikar dengan pemodelan ukiran timbul dihiasi dengan glazes berwarna", [1] termasuk seni bina merah bata yang bersaduran dan majolica zaman Victoria, menambah kerumitan lanjut ke dalam senarai makna istilah.

Sejarah tembikar faience sunting

Mediterranean Barat sunting

The Moors membawa teknik tembikar timah ke Al-Andalus, di mana seni tembikar saduran logam dengan glasi logam telah disempurnakan. Dari sekurang-kurangnya abad ke-14, Málaga di Andalusia dan kemudian Valencia mengeksport "barang Hispano-Moresk" ini, baik secara langsung atau melalui Kepulauan Balearic ke Itali dan seluruh Eropah. Kemudian industri ini terus di bawah tuan-tuan Kristian.

"Majolica" dan "maiolica" adalah versi "Maiorica", [2] pulau Majorca, yang merupakan titik transshipping untuk tanah liat berkilat timah yang dihantar ke Itali dari kerajaan Aragon di Sepanyol pada penutupan Tengah Zaman. Ini jenis tembikar Sepanyol berhutang banyak kepada warisan Moorishnya.

Di Itali, barang-barang tanah berkilat tin berkilat tempatan, yang sekarang dipanggil maiolica, yang dimulakan pada abad keempat belas, mencapai puncak pada abad kelima belas dan awal abad ke-16. Selepas kira-kira 1600, ini kehilangan daya tarikan mereka kepada pelanggan elit, dan kualiti lukisan merosot, dengan reka bentuk geometri dan bentuk mudah menggantikan adegan rumit dan canggih dalam tempoh terbaik. Pengeluaran terus hari ini di pusat-pusat banyak, dan barang-barang lagi dipanggil "faience" dalam bahasa Inggeris (walaupun biasanya masih maiolica dalam bahasa Itali). Pada beberapa titik "faience sebagai istilah untuk tembikar dari Faenza di utara Itali adalah istilah umum yang digunakan dalam bahasa Perancis, dan kemudian mencapai bahasa Inggeris. [3]

Perancis dan utara Eropah faïence sunting

 
Rococo tureen, Marseille, ca 1770

Orang-orang utara yang pertama untuk meniru tembikar sepuhan timah yang diimport dari Itali adalah Belanda. Tembikar Delft adalah sejenis tembikar berbunga, yang dibuat di pereputan bulat Delft di Belanda, dihiasi dengan warna biru dalam warna putih. Ia bermula pada awal abad keenam belas pada skala yang agak kecil, meniru maiolica Itali, tetapi dari sekitar tahun 1580 ia mula meniru porselin eksport China yang sangat dicari-cari biru dan putih yang mula menjangkau Eropah, kemudian diikuti oleh porselin eksport Jepun. Dari setengah abad yang lalu, Belanda mengilang dan mengeksport jumlah yang sangat besar, sesetengahnya dengan gaya Belanda sendiri yang dikenali, serta menyalin porselin Asia Timur.

Terdapat juga tiruan Itali istoriato maiolica, dicat dengan subjek kiasan, dibuat di Perancis dari sekitar 1590 dan seterusnya, terutamanya di Lyon dan Nevers.

"Tembikar Delft Inggeris" yang dihasilkan di Lambeth, London, dan di pusat-pusat lain, dari abad ke-16, menyediakan apoteker dengan balang untuk ubat-ubatan basah dan kering, di antara pelbagai barangan. Masakan dicat yang besar dihasilkan untuk majlis perkahwinan dan majlis-majlis khas lain, dengan hiasan mentah yang kemudiannya merayu kepada pengumpul seni rakyat Inggeris. Kebanyakan potters awal di London adalah Flemish. [4] Menjelang kira-kira 1600, barang-barang berwarna biru dan putih dihasilkan, menandakan kandungan dalam sempadan hiasan. Pengeluarannya perlahan-lahan digantikan pada separuh pertama abad kelapan belas dengan pengenalan barang krim murah.

 
Luneville Faience

Potters Belanda di utara (dan Protestan) Jerman menubuhkan pusat ferience Jerman: manufactories pertama di Jerman dibuka di Hanau (1661) dan Heusenstamm (1662), tidak lama lagi berpindah ke Frankfurt-am-Main berhampiran.

Di Perancis, pusat pembuatan faien berkembang dari awal abad ke-18 yang diketuai pada tahun 1690 oleh Quimper di Brittany, [5] yang kini mempunyai sebuah muzium menarik yang dikhaskan untuk faien, dan diikuti oleh Rouen, Strasbourg dan Lunéville. Di Switzerland, Zunfthaus zur Meisen berhampiran gereja Fraumünster menempatkan koleksi porselin dan faien dari Muzium Negara Switzerland di Zurich .

Pada pertengahan abad ke-18 banyak kilang-kilang Perancis menghasilkan kepingan-kepingan yang dihasilkan (serta barang-barang mudah) yang mengikut gaya Rococo dari kilang-kilang porselin Perancis dan sering mengupah dan melatih pelukis dengan kemahiran untuk menghasilkan kerja kualiti yang kadang-kadang menghampiri mereka.

Produk manufactories faience Perancis, yang jarang ditandakan, telah dikenalpasti oleh kaedah biasa pecinta seramik: watak badan, watak dan palet sayap, dan gaya hiasan, faori blanche yang ditinggalkan di slip putih dipecat . Faïence parlante memakai motto sering pada label hiasan atau sepanduk. Barang tembikar untuk tukang ubat, termasuk albarello, dapat menanggung nama-nama kandungan yang dimaksudkan mereka, umumnya dalam bahasa Latin dan sering kali disingkat menjadi tidak dapat dikenali dengan mata yang belum dipertimbangkan. Mottoes persekutuan dan persatuan menjadi popular pada abad ke-18, yang membawa kepada patriotik Faïence yang menjadi ciri-ciri tahun Revolusi Perancis.

 
Menjelang pertengahan abad ke-18, tembikar berlapis yang dibuat di Liguria meniru dekor pesaing Belanda dan Perancis

Dalam abad ke-18, porselin yang lebih murah, dan tanah liat yang lebih baik mula-mula berkembang di tembikar Staffordshire seperti tembikar krim mengambil alih pasaran untuk faien halus. Industri Perancis diberikan tamparan hampir mati-matian oleh perjanjian komersil dengan Great Britain pada tahun 1786, yang banyak dilobi oleh Josiah Wedgwood, yang menetapkan duti impor pada gerabah Inggeris pada tahap nominal. [6] Pada abad ke-19 awal, denda barang tembikar -fired begitu panas bahawa badan unglazed mengaca—Ditutup terakhir ateliers pembuat tradisional walaupun stein bir. Di hujung pasaran yang rendah, manufactories tempatan terus membekalkan pasaran serantau dengan barang-barang kasar dan sederhana, dan banyak varieti tempatan terus dibuat dalam versi gaya lama sebagai bentuk seni rakyat, dan hari ini untuk para pelancong.

Kebangkitan sunting

Pada abad ke-19, dua teknik menyadur yang dihidupkan semula oleh Minton adalah: 1. Tembikar sepuhan timah dalam gaya Renaissance Italian maiolica dan, 2. Tembikar hiasan glazes berwarna ke atas tembikar terungir yang dibentuk dengan pelepasan rendah. Di Pameran Besar 1851 dan di Pameran Paris pada 1862 [7] kedua-duanya dipamerkan. Kedua-duanya dikenali hari ini sebagai majolica zaman Victoria. [8] Barang-barang majolica berwarna glazes kemudiannya juga dibuat oleh Wedgwood dan banyak tembikar Staffordshire lebih kecil di Burslem dan Stoke-on-Trent. Pada akhir abad kesembilan belas, William de Morgan menemui semula teknik faience yang merangkum "ke tahap yang luar biasa tinggi". [9]

Barang-barang frit kuno disebut "faience" sunting

 
Loket singa Mesir atau Apis Bull. [10] Muzium Seni Walters.

Istilah faien secara meluas merangkumi manik-manik seramik, angka-angka dan objek-objek kecil lain yang dijumpai di Mesir seawal 4000 SM, serta di Timur Dekat Purba, Tamadun Lembah Indus dan Eropah. Walau bagaimanapun, bahan ini bukan tembikar sama sekali, tidak mengandungi tanah liat, tetapi frit vitreous, sama ada glazur atau glazed. Muzium Seni Metropolitan memaparkan sekeping yang dikenali sebagai "William si Badak Sumbu Tembikar Berbunga" dari Meir, Mesir, yang bertarikh kepada Dinasti Keduabelas Mesir, c. 1981-1885 SM. [11] Contoh faien purba juga terdapat di Minoan Crete, yang mungkin dipengaruhi oleh budaya Mesir. Bahan faiensi, misalnya, telah pulih dari tapak arkeologi Knossos. [12]

Jenis sunting

 
Lukiskan piring sebelum menembak di dapur, Gülşehir, Cappadocia, Turki

Banyak pusat pembuatan tradisional diiktiraf, serta beberapa atelier individu. Senarai separa berikut.

Perancis sunting

Itali sunting

 
Faience dari Laterza, Itali

Sepanyol sunting

Jerman sunting

England sunting

Tembikar krim dan lain-lain jenis tembikar ditapis tembikar Staffordshire dibangunkan pada abad ke-18 sangat berjaya dan dieksport ke Eropah dan Amerika. Ini tidak disebut "faience" dalam bahasa Inggeris, tetapi mungkin dalam bahasa lain, misalnya krim dikenal sebagai faience baik di Perancis.

Denmark sunting

Belanda sunting

Norway sunting

Sweden sunting

Mexico sunting

Kanada sunting

Amerika Syarikat sunting

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Petrie, Kevin; Livingstone, Andrew, eds., The Ceramics Reader, p. 98, 2017, Bloomsbury Publishing, ISBN 1472584430, 9781472584434, google books
  2. ^ "the larger one" in Medieval Latin and Italian, as opposed to Menorca, "the smaller one" of the Balearic Islands
  3. ^ Alan Caiger-Smith, 1973. Tin-Glazed Pottery (London: Faber and Faber).
  4. ^ (Royal Pharmaceutical Society) "English Delftware Storage Jars" Error in Webarchive template: Empty url.
  5. ^ [1] Error in Webarchive template: Empty url.
  6. ^ Coutts, Howard, The Art of Ceramics: European Ceramic Design, 1500-1830, p. 220, 2001, Yale University Press, ISBN 0300083874, 9780300083873, google books
  7. ^ 1862, Editorial Staff, Art Journal Catalogue, Exhibited Class XXXV, no.6873, D78., page #:8 https://archive.org/details/artjournalillust1863lond/page/n25?q=1862+Art+journal+Catalogue "The Italian Vase [top, left, p.8] is Majolica, […] the painting being executed by a process not hitherto employed. […] The Ewer [bottom, middle, p.8] is a Palissy vase.
  8. ^ 1999, Paul Atterbury and Maureen Batkin, Dictionary of Minton, ACC Art Books (2nd Revised edition edition 1 Jan. 1999), page #:124 "[…] the coloured glaze decorated wares which we now call majolica, but which Minton referred to as Palissy wares."
  9. ^ Carnegy, p.65
  10. ^ "Apis Bull". The Walters Art Museum.
  11. ^ Metropolitan Museum of Art Guide, 2012
  12. ^ C. Michael Hogan, Knossos fieldnotes, Modern Antiquarian (2007)

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting