Fail:Radyalaksana The Emblem of Surakarta Kingdom.svg

Fail asli(Fail SVG, ukuran dasar 544 × 696 piksel, saiz fail: 665 KB)

Fail ini dari Wikimedia Commons dan mungkin digunakan oleh projek lain. Penerangan pada laman penerangan failnya di sana ditunjukkan di bawah.

Ringkasan

Keterangan
English: Radyalaksana, the emblem of Kasunanan Surakarta Hadiningrat (Kingdom of Surakarta). The emblem was designed by King Pakubuwono X (reign 1893-1939) through his edict: "Kuncara ruming bangsa dumunung aneng luhuring budaya" which means: The fame and glory of a nation is placed upon the refinement of its culture". The emblem featuring Javanese crown as the crest and an elliptic shield with the image of the star, the shining sun, the moon, and the earth. The earth is drawn with nail upon it to symbolize Paku Buwono (The Nail of the Earth), which means the Javanese king as the center of Javanese universe. The shield is surrounded by flower and rice plants to symbolize cultural refinement, wealth of the kingdom and the wellfare of its people. The red and white ribbon tied the plants together, red and white color adopted after the Independence of Indonesia in 1945, originally the ribbon's color is white.
Bahasa Indonesia: Radyalaksana, lambang Kasunanan Surakarta Hadiningrat (Keraton Surakarta). Lambang ini dirancang oleh Sri Susuhunan Pakubuwono X (memerintah 1893-1939) melalui sabdanya: "Kuncara ruming bangsa dumunung aneng luhuring budaya" yang artinya: Kemahsyuran suatu bangsa terletak pada keluhuran budayanya". lambang ini menampilkan mahkota Raja Jawa sebagai puncak dari perisai berbentuk elips dengan gambar bintang, matahari bersinar, bulan sabit, dan bumi (bola dunia). Pada bola dunia tertancap sebatang paku yang melambangkan Paku Buwono (Paku Dunia), yang bermakna Ratu (Raja/Penguasa) Jawa sebagai pusat Semesta Jawa. Perisai ini diapit rangkaian tanaman bunga dan padi yang melambangkan keluhuran budaya, kekayaan negara, dan kemakmuran rakyatnya. Sehelai pita merah dan putih mengikat kedua rangkaian tanaman, warna ini digunakan sejak kemerdekaan Republik Indonesia pada tahun 1945, aslinya pita ini berwarna putih.
Tarikh
Sumber Own work, redrawed based on the official emblem in Keraton Surakarta (Surakarta Palace)
Pengarang Gunawan Kartapranata
Kebenaran
(Penggunaan semula fail ini)
Dengan ini, saya selaku pemegang hak cipta karya ini, menerbitkannya di bawah lesen-lesen yang berikut:
w:ms:Creative Commons
pengiktirafan perkongsian serupa
Anda bebas:
  • untuk berkongsi – untuk menyalin, mengedar dan memindah hasil kerja
  • untuk mencampur semula – untuk menyesuaikan karya
Di bawah syarat berikut:
  • pengiktirafan – Anda mesti memberi penghargaan yang berpatutan, bekalkan pautan ke lesen, dan tunjukkan jika perubahan telah dibuat. Anda boleh lakukannya dalam sebarang cara yang munasabah, tetapi bukan dalam sebarang cara yang mencadangkan pemberi lesen mengendors anda atau penggunaan anda.
  • perkongsian serupa – Jika anda mengubah, adun semula, atau menokok tambah bahan, anda mesti menyebarkan sumbangan anda di bawah lesen yang sama atau serasi dengan yang asal.
GNU head Kebenaran diberikan untuk menyalin, mengedar dan/atau mengubah dokumen ini di bawah syarat-syarat Lesen Pendokumenan Bebas GNU, versi 1.2 atau mana-mana versi selepas ini, yang diterbitkan oleh Yayasan Perisian Bebas; tanpa Seksyen yang Tak Berubah, tanpa Teks Kulit Depan dan tanpa Teks Kulit Belakang. Salinan lesen ini boleh didapati dalam seksyen yang bertajuk Lesen Pendokumenan Bebas GNU".
Anda boleh memilih mana-mana lesen yang anda mahukan.

Captions

Add a one-line explanation of what this file represents

Items portrayed in this file

menggambarkan

31 Disember 2010

Sejarah fail

Klik pada tarikh/waktu untuk melihat rupa fail tersebut pada waktu itu.

Tarikh/WaktuGambar kenitUkuranPenggunaKomen
semasa17:23, 22 Januari 2011Gambar kenit bagi versi pada 17:23, 22 Januari 2011544 × 696 (665 KB)Gunkartacrop
17:21, 22 Januari 2011Gambar kenit bagi versi pada 17:21, 22 Januari 2011612 × 792 (664 KB)Gunkarta{{Information |Description={{en|1=Radyalaksana, the emblem of Kasunanan Surakarta Hadiningrat (Kingdom of Surakarta). The emblem was designed by King Pakubuwono X (reign 1893-1939) through his edict: "Kuncara ruming bangsa dumunung aneng luhuring budaya"

3 buah laman berikut menggunakan fail ini:

Penggunaan fail sejagat

Fail ini digunakan oleh wiki-wiki lain yang berikut:

Lihat banyak lagi penggunaan sejagat bagi fail ini.