Fail:Scenes of Malaysian Life oleh Lat.png

Scenes_of_Malaysian_Life_oleh_Lat.png(454 × 600 piksel, saiz fail: 161 KB, jenis MIME: image/png)

Ringkasan sunting

Maklumat dan rasional kegunaan media bukan bebas untuk Lat
Huraian

Perak Wedding—The Big Day: lukisan dan teks dipetik dari akhbar, menghuraikan persediaan perkahwinan Melayu di Perak, Malaysia pada 1970-an; si pengantin wanita perlu meratakan giginya dengan batu canai manakala si pengantin lelaki perlu menjalani upacara keagamaan sebelum pergi meminangnya.

Sumber

Pameran Retrospektif Lat. Kuala Lumpur, Malaysia: National Art Gallery. 2003. m/s. 121. ISBN 983-9572-71-7. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)

Rencana

Lat

Bahagian digunakan

Enam panel dan teks dari siri kartun 21 panel

Peleraian rendah?

Leraiannya telah dikurangkan sehingga penceritaannya masih mudah dibaca; teksnya adalah penting kerana ia melengkapi niat pengkaryanya untuk mengilustrasi subjek serta amat penting kepada kelucuan lukisannya.

Tujuan kegunaan

Untuk membantu para pembaca memahami ketepatan penggambaran budaya yang dirakamkan oleh Datuk Lat dalam karyanya. Lat terkenal kerana karya-karyanya tentang tradisi Melayu serta unsur humor dan perincian-perincian dalam lukisannya, seperti yang sering dirujukkan dan ditekankan dalam teks rencana, lebih baik dinilai oleh pembaca daripada bergantung pada tafsiran lama.

Boleh digantikan?

Tidak. Undang-undang hak cipta Malaysia menyatakan bahawa hak cipta berterusan selama 50 tahun selepas kematian pengarangnya. Undang-undang hak cipta Singapura pula, 70 tahun selepas kematian pengarangnya. Lat masih hidup dan mungkin tidak akan menyerahkan hak cipta karyanya. Karya-karya terbitan (cubaan melagak hasil kerja ini) adalah mencabuli hak cipta atau menyalahgambarkan kemahiran seniman.

Kegunaan wajarKegunaan wajar bahan berhak cipta dalam konteks Lat//ms.wikipedia.org/wiki/Fail:Scenes_of_Malaysian_Life_oleh_Lat.png

Perlesenan sunting

Sejarah fail

Klik pada tarikh/waktu untuk melihat rupa fail tersebut pada waktu itu.

Tarikh/WaktuGambar kenitUkuranPenggunaKomen
semasa12:15, 6 Mac 2011Gambar kenit bagi versi pada 12:15, 6 Mac 2011454 × 600 (161 KB)KLITE789 (bincang | sumb.)
12:14, 6 Mac 2011Gambar kenit bagi versi pada 12:14, 6 Mac 2011220 × 291 (46 KB)KLITE789 (bincang | sumb.){{Non-free use rationale |Rencana = Lat |Penggambaran = ''Perak Wedding—The Big Day'': lukisan dan teks dipetik dari akhbar, menghuraikan persediaan perkahwinan Melayu di Perak, Malaysia pada 1970-an; si pengantin wanita perlu merat

2 buah laman berikut menggunakan fail ini: