Fairy Tail: 100 Years Quest

Fairy Tail 100 Years Quest (Jepun: フェアリーテイル 100年クエスト, Hepburn: Fearī Teiru Hyaku-nen Kuesuto) adalah siri manga Jepun yang ditulis oleh Hiro Mashima dan dilukis oleh Atsuo Ueda. Ia adalah spin-off dan sekuel kepada siri Mashima yang bertajuk Fairy Tail, yang mengikuti pengembaraan Natsu Dragneel dan pasukannya dari kesatuan ahli sihir, yang berfungsi sebagai kesinambungan langsung siri ini. Manga telah dilancarkan pada aplikasi mangaMagazine Pocket oleh Kodansha pada 25 Julai 2018, dan bersambung secara serentak di Majalah Shōnen Weekly.

Fairy Tail 100 Years Quest
フェアリーテイル 100年クエスト
(Fearī Teiru Hyaku-nen Kuesuto)
Manga
PengarangHiro Mashima
IlustrasiAtsuo Ueda
PenerbitKodansha
DemografikShōnen
Majalah Asal
Tarikh PengeluaranJulai 25, 2018 – kini
Portal Anime dan Manga

Premis sunting

Satu tahun selepas kemenangan mereka terhadap Zeref dan Acnologia, Natsu Dragneel dan pasukannya dari persatuan ahli sihir Fairy Tail– Lucy Heartfilia, Happy, Gray Fullbuster, Erza Scarlet, Wendy Marvell, and Carla – memulakan "pencarian satu abad", misi kesatuan yang belum pernah dicapai dalam lebih dari 100 tahun sejak pengumumannya.[1]

Pembangunan dan pelepasan sunting

Berikutan kesimpulan Fairy Tail pada 26 Julai 2017, Hiro Mashima mencatatkan tweet pada 5 April 2018 yang mengumumkan bahawa sekuel siri sedang dibangunkan sebagai manga spin-off, walaupun dia tidak menyatakan bahawa dia akan kembali sebagai pelukis.[2] Pada 27 Jun, Mashima mengumumkan bahawa manga itu diberi tajuk sementara Fairy Tail Zokuhen (Jepun: FAIRY TAIL続編, lit. "Fairy Tail Sekuel"),[3] yang telah disahkan pada 4 Julai untuk dilukis oleh Atsuo Ueda dengan papan cerita asal yang disediakan oleh Mashima.[4] Manga dilancarkan dengan dua bab dalam aplikasi manga Magazine Pocket oleh Kodansha pada 25 Julai 2018 di bawah tajuk Fairy Tail 100 Years Quest, manakala bab pertama secara serentak diterbitkan dalam Isu 34 dalam Weekly Shōnen Magazine.[4][5] Pada 28 Ogos, Ueda mentweet bahawa bab akan dibebaskan setiap dua minggu bermula pada 5 September.[6]

Bab belum dalam format tankōbon sunting

Bab-bab ini masih belum diterbitkan dalam penjilidan tankōbon. Bab-bab ini pada asalnya disirikan dalam aplikasi Magazine Pocket dari 25 Julai 2018.

  1. "The First Guild and the Strongest Guild" (Jepun: 最初のギルドと最強のギルド, Hepburn: Saisho no Girudo to Saikyō no Girudo)
  2. "The Dragon Slayers' Pedigree" (Jepun: 滅竜の系譜, Hepburn: Metsuryū no Keifu)
  3. "Last Hope" (Jepun: 最後の希望, Hepburn: Saigo no Kibō)
  4. "Amazing Elmina" (Jepun: アメイジング・エルミナ, Hepburn: Ameijingu Erumina)
  5. "'Seal' the Five God Dragons" (Jepun: 五神竜を“封”じろ, Hepburn: Goshinryū o "Fū"jiro)
  6. "Slaying Blade" (Jepun: 滅する刃, Hepburn: Messuru Yaiba)
  7. "Dragon's Sea" (Jepun: 竜の海, Hepburn: Ryū no Umi)
  8. "The God Dragon's Melancholy" (Jepun: 神竜の憂鬱, Hepburn: Shinryū no Yūutsu)
  9. "Black or White?" (Jepun: 黒か白か, Hepburn: Kuro ka Shiro ka)
  10. "Diabolos Of The Killing Heart" (Jepun: 斬心の悪魔, Hepburn: Zanshin no Akuma)

Rujukan sunting

  1. ^ Ramée, Jordan (July 5, 2018). "Story Details For Fairy Tail Sequel Finally Revealed; Manga Debuts Soon". GameSpot. Dicapai pada August 3, 2018.
  2. ^ Hodgkins, Crystalyn (April 5, 2018). "Hiro Mashima Launches New Manga on June 27, Also Plans Fairy Tail Sequel & Spinoff Manga". Anime News Network. Dicapai pada August 3, 2018.
  3. ^ Sherman, Jennifer (June 27, 2018). "Hiro Mashima Reveals Fairy Tail City Hero Spinoff Manga". Anime News Network. Dicapai pada August 3, 2018.
  4. ^ a b Sherman, Jennifer (July 4, 2018). "Atsuo Ueda Launches Fairy Tail Sequel Manga on July 25". Anime News Network. Dicapai pada August 3, 2018.
  5. ^ Ressler, Karen (July 25, 2018). "Fairy Tail's Happy Spinoff Manga Launches". Anime News Network. Dicapai pada August 3, 2018.
  6. ^ Ueda, Atsuo [@atsuwo521] (August 28, 2018). "今週より『FAIRY TAIL 100 YEARS QUEST』は隔週更新になります。なので、次の更新は9月5日になりす。もともと隔週更新で開始予定でしたが、単行本をなるべく早く出すために6話までは毎週更新でした。という訳なので今後ともよろしくお願いします!" ["FAIRY TAIL 100 YEARS QUEST " akan dikemas kini setiap minggu lagi dari minggu ini. Jadi kemas kini seterusnya ialah 5 September. Asalnya kami merancang untuk memulakan kemas kini minggu lain, tetapi untuk mengemas kini buku secepat mungkin, sehingga 6 cerita dikemas kini setiap minggu. Oleh itu, saya harap sokongan berterusan anda pada masa akan datang!] (Twit) (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada August 29, 2018 – melalui Twitter.