Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, Universiti Teknologi Malaysia


Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM) ditubuhkan pada tahun 1975 di Universiti Teknologi Malaysia, kampus Jalan Gurney (kini Jalan Semarak) di Kuala Lumpur dengan bilangan pelajar terdaftar sebanyak 544 orang. Pada mulanya, fakulti ini mengandungi tiga jabatan, iaitu Jabatan Reka Bentuk dan Mekanik, Jabatan Termofluid dan Jabatan Petroleum dan Gas Asli, antara jabatan yang ditawarkan kepada pelajar Diploma dan Ijazah Sarjana Muda. Pada Mac 1983, Jabatan Petroleum dan Gas Asli dinaikkan kepada status fakulti menjadi Fakulti Kejuruteraan Kimia dan Kejuruteraan Sumber Asli. Sebagai gantian, Jabatan Kejuruteraan Pengeluaran dan Perindustrian ditubuhkan. .Semasa sesi akademik 1989/90,kampus Skudai yang baru di Johor menjadi kampus utama bagi universiti dan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal juga berpindah ke premis baru. 34 tahun sejak penubuhannya, Fakulti ini telah mengalami perubahan besar dari segi struktur, program dan aktiviti akademik. Menjelang akhir tahun 2011, Fakulti ini terdiri daripada sepuluh jabatan yang menawarkan pelbagai program akademik dan perkhidmatan. Fakulti ini juga menempatkan sepuluh pusat / makmal kecemerlangan, lima belas makmal pengajaran / bengkel dan kemudahan komputer yang cemerlang bagi menyokong program-program akademik di peringkat ijazah dan lepasan ijazah, serta aktiviti penyelidikan dan pembangunan, dan perundingan.

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal
Papan Masuk FKM
Ditubuhkan1975
UniversitiUniversiti Teknologi Malaysia
DekanProf. Dr Roslan bin Abdul Rahman
Kakitangan336
Pelajar2,097
LokasiSkudai, Johor Bahru
Laman Rasmihttp://web1.fkm.utm.my/
http://web2.fkm.utm.my/

Sejarah sunting

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM) diasaskan pada tahun 1975 dan telah diiktiraf oleh kualiti program akademik dan penyelidikan. FKM menawarkan 8 program Ijazah dalam Kejuruteraan Mekanikal, Kejuruteraan Mekanikal-Automotif, Kejuruteraan Mekanikal-Aeronautik, Mekanikal-Kejuruteraan Pembuatan, Mekanikal-Industri Kejuruteraan, Mekanikal-Kejuruteraan Bahan, Kejuruteraan Mekanikal-Teknologi Marin, dan Reka Bentuk Perindustrian. Tambahan kepada ijazah sarjana muda, fakulti juga menawarkan program siswazah untuk dibawa kepada ijazah Sarjana Kejuruteraan (Meng) dan Doktor Falsafah (PhD) dalam pelbagai bidang kejuruteraan mekanikal. Kemudahan yang disediakan oleh fakulti merupakan alat sokongan bagi aktiviti-aktiviti pendidikan dan penyelidikan yang menyeluruh. FKM telah menerima pelbagai anugerah kebangsaan dalam pencapaian penyelidikan dan pengajaran. Graduan kita telah berjaya dan kebanyakan mereka menjawat jawatan penting dalam industri, kerajaan dan ahli akademik. Fakulti ini telah mengambil bahagian setiap tahun kebanyakan dalam anugerah penyelidikan. Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM) di Universiti Teknologi Malaysia mempunyai sejarah kejuruteraan yang berkualiti dari segi pendidikan dan penyelidikan. Dengan jumlah enrolmen prasiswazah dan siswazah kira-kira 2300 pelajar, FKM adalah salah satu fakulti kejuruteraan terbesar di Malaysia.

Pelajar mempunyai peluang untuk membuat penyelidikan dalam pelbagai bidang seperti tenaga, alam sekitar, teknologi maklumat, pembuatan, dan pengangkutan. Projek penyelidikan utama yang sedang dikendalikan antaranya ialah bahan termaju, biofuel, mesin turbo, teknologi pembakaran, dan kejuruteraan bioperubatan. Dalam semua bidang ini, penyelidikan telah dijalankan bagi mendedahkan fenomena fizikal bagi mengawal dan mereka bentuk ciri-ciri yang dikehendaki. Juga antara projek penyelidikan yang kini dikendalikan adalah untuk membangunkan kebolehan teknologi seperti teknologi enjin baru, teknologi turbin mikro dan kaedah pengiraan. Banyak penyelidikan dijalankan dalam fakulti, tetapi kebanyakannya dijalankan dengan kerjasama fakulti dan pusat-pusat lain di kampus, serta universiti-universiti negara luar dan melalui perkongsian dan kerjasama perindustrian.

Fakulti mengendalikan beberapa makmal nasional, pusat penyelidikan dan institusi kebangsaan termasuk Pusat Pembangunan Automotif (ADC), Makmal Marin, Institut Bunyi dan Getaran, dan Makmal Kajiterbang. Di samping itu, FKM juga menempatkan beberapa makmal penyelidikan termasuk makmal Robotik dan Mekatronik Lab, Makmal Kejuruteraan Bahan, Mekanik Gunaan dan Bahan Ujian Makmal, Pengeluaran dan Makmal Kejuruteraan Industri, dan Makmal CAD / CAE.

Misi & Visi sunting

Misi

Untuk menjadi Fakulti Kejuruteraan Mekanikal bertaraf dunia

Visi

Untuk membangunkan sumber manusia yang diperlukan oleh negara melalui latihan, pembangunan, penyebaran maklumat, penyelidikan dan perundingan.

Program sunting

FKM telah menawarkan 3 program pengajian bagi pelajar.

Pascasiswazah

1.Sarjana Kejuruteraan (Kursus)

FKM menawarkan Sarjana Kejuruteraan (MEng) program berikut:

  • Sarjana Kejuruteraan (Kursus) FKM menawarkan program Sarjana Kejuruteraan (MEng) berikut:
  • Sarjana Kejuruteraan (Teknologi Pembuatan Termaju)
  • Sarjana Kejuruteraan (Kejuruteraan Bahan)
  • Sarjana Kejuruteraan (Mekanikal)
  • Sarjana Kejuruteraan (Kejuruteraan Perindustrian)


2. Sarjana Kejuruteraan (Penyelidikan)

Sarjana Muda Kejuruteraan oleh penyelidikan sepenuhnya menekankan kepada kerja-kerja penyelidikan dalam bidang tumpuan fakulti. Sarjana Kejuruteraan oleh penyelidikan diselia oleh pensyarah (atau panel pensyarah) dari ahli Siswazah Fakulti. Program ini menawarkan 7 kursus:

 
Kejuruteraan Aeronautik
  • Kejuruteraan Aeronautik
  • Kejuruteraan Automotif
  • Kejuruteraan Perindustrian
  • Kejuruteraan Pembuatan
  • Kejuruteraan Bahan
  • Kejuruteraan Mekanikal
  • Teknologi Marin


3. Doktor Falsafah (Ph.D)

Calon PhD secara penyelidikan diselia oleh pensyarah (atau panel pensyarah) dari ahli Siswazah Fakulti. Kerja-kerja penyelidikan yang diarahkan memperkenalkan calon kepada proses bagaimana pengetahuan baru dibangunkan dan digunakan dengan sewajarnya. Program ini menawarkan 7 kursus:

 
Kejuruteraan Automotif
  • Kejuruteraan Aeronautik
  • Kejuruteraan Automotif
  • Kejuruteraan Perindustrian
  • Kejuruteraan Pembuatan
  • Kejuruteraan Bahan
  • Kejuruteraan Mekanikal
  • Teknologi Marin


Prasiswazah

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM) menawarkan 4 BEng program yang diiktiraf. Semua program ijazah BEng adalah berasaskan Kejuruteraan Mekanikal. Pelajar akan menduduki dua tahun pertama mengambil kursus asas kejuruteraan mekanikal dan menduduki dua tahun terakhir menjalankan kursus pengkhususan mereka.

  • Mekanikal
  • Mekanikal-Aeronautik
  • Mekanikal-Automotif
  • Seni Bina Laut dan Kejuruteraan Luar Pesisir


Program Luaran (SPACE)

FME menawarkan satu program secara sambilan: -

  • Sarjana Muda Kejuruteraan (Mekanikal)

Kemudahan sunting

 
Makmal Industri
 
Makmal Metrologi


  1. Menyediakan akses kepada tesis-tesis lalu
  2. Perkhidmatan fotokopi
  3. Majalah dan Jurnal
  • Kemudahan IT
  1. Wi-Fi percuma di fakulti. Semua pelajar adalah dapat menggunakan kemudahan ini menggunakan akaun ACID mereka. Akses 24x7 tetapi bandwidth untuk setiap pengguna adalah terhad kepada 500 MB / minggu
  2. Empat makmal komputer yang dilengkapi dengan pencetak, pengimbas dan keperluan lain disediakan.
  3. Kawasan yang berperingkat diberikan kepada staf dilengkapi dengan pencetak.
  4. Pelajar FKM diberikan akaun e-mel mereka sendiri di laman web Siswa.[pautan mati kekal]
  5. Perisian

Galeri sunting

Rujukan sunting

Pautan Luar sunting