Fakulti Sains Komputer & Teknologi Maklumat, Universiti Malaya

Fakulti Sains Komputer & Teknologi Maklumat, Universiti Malaya terletak di Kuala Lumpur menawarkan kursus peringkat ijazah dasar, sarjana dan Phd. Pada peringkat ijazah dasar, Fakulti ini menawarkan enam program iaitu:

  • Sarjana Muda Sains Komputer (Sistem dan Teknologi Rangkaian)
  • Sarjana Muda Sains Komputer (Kejuruteraan Perisian)
  • Sarjana Muda Sains Komputer (Kepintaran Buatan)
  • Sarjana Muda Sains Komputer (Sistem Maklumat)
  • Sarjana Muda Sains Komputer (Sains Data)
  • Sarjana Muda Teknologi Maklumat (Multimedia)
Blok A FSKTM

Sejarah sunting

Penyediaan kemudahan dan perkhidmatan komputer di Universiti Malaya (UM) bermula pada pertengahan tahun 1967[1], tidak lama setelah Pusat Komputer ditubuhkan secara rasmi pada tahun 1965. Ini juga menjadikan universiti ini sebagai salah satu pelopor dalam penggunaan komputer di Malaysia. Pada bulan Disember 1969, Pusat Komputer mengambil peranan tambahan dalam pengajaran dan penyelidikan sains komputer dan teknologi maklumat. Lembaga Pusat Komputer dibentuk, yang terdiri daripada Naib Canselor (sebagai Ketua), Pengarah Pusat Komputer (sebagai Setiausaha), dan wakil dari setiap Fakulti, Institut, Pusat universiti, dan dari Senat Universiti.

Pada tahun 1974, program pascasiswazah Diploma Sains Komputer diperkenalkan. Sejak dimulakan pada sesi 1974/75 hingga sesi 1999/2001, seramai 304 pelajar telah dianugerahkan Diploma.

Program Sarjana Sains Komputer (M.Comp.Sc.) dan Doktor Falsafah (Ph.D.) adalah dua program penyelidikan peringkat tinggi yang diluluskan oleh Senat dan telah ditadbir oleh Pusat Komputer sejak tahun 1985. Di samping itu, Pusat Komputer menawarkan program Sarjana Muda Sains Komputer selama 4 tahun. Pendaftaran sarjana pertama sesi 1990/91 adalah 50 orang pelajar.

Pada April 1993, Senat Universiti bersetuju dengan penubuhan Lembaga Pengajian Pusat Komputer. Lembaga Pengarah mencadangkan penubuhan fakulti yang disebut Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat (FSKTM). Pusat Komputer yang ada akan dibatalkan dan digantikan oleh Bahagian Perkhidmatan Komputer yang diletakkan di bawah Canseleri. Pada 22 September 1994, Majlis Universiti Malaya bersetuju dengan pembentukan Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat (FSKTM), dan Bahagian Perkhidmatan Komputer.

Sejumlah RM 4.2 juta diperoleh dari Kementerian Pendidikan di bawah Rancangan Malaysia Keenam untuk mendirikan bangunan baru untuk fakulti, dengan infrastruktur yang diperlukan untuk pengajaran, pembelajaran dan penyelidikan. Bangunan ini secara rasmi diisytiharkan oleh Menteri Pendidikan, Dato' Sri Najib Tun Abdul Razak pada 26 September 1996.

Program Sarjana Muda Teknologi Maklumat bermula pada sesi akademik 1996/97, dengan pengambilan awal 50 pelajar. Pada tahun 1997, Fakulti menubuhkan lima Jabatan iaitu Kecerdasan Buatan, Sistem Maklumat, Sistem dan Teknologi Komputer, Kejuruteraan Perisian dan Sains Perpustakaan & Maklumat.

Untuk menampung peningkatan jumlah pelajar, bangunan tambahan telah dibina pada tahun 1997-98 yang dibuka secara rasmi oleh Dato 'Dr. Fong Chan Onn, Timbalan Menteri Pendidikan pada 21 September 1998.

Sejak ditubuhkan, Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat telah dipimpin oleh sebilangan orang ternama.

Rujukan sunting