Borneo ialah pulau ketiga terbesar di dunia. Dalam zaman prasejarah ia disambungkan ke tanah besar Asia akibat perubahan geologi dan iklim. Semasa era zaman ais Pleistosen dan pemisahan Holosen dari tanah besar menyebabkan kepupusan dan spesifikasi fauna di pulau itu.

Borneo adalah rumah kepada penduduk kucing liar yang besar.

Kerumitan tinggi hutan hujan tropika Borneo telah mewujudkan banyak relung yang menampung kepelbagaian fauna yang kaya. Sesetengah fauna khusus dan beberapa wujud bersama dengan pemisahan khusus untuk mengelakkan persaingan antara dan spesifik dalam habitat yang sama. Pemisahan ekologi boleh berupa kesatuan pemakanan yang berbeza, pemisahan khusus oleh stratifikasi dan strategi penggunaan yang berbeza dengan menjadi diurnal atau malam. Sebagai contoh, fauna vertebrata (burung dan mamalia) boleh ditakrifkan kepada enam komuniti berdasarkan stratifikasi menegak hutan hujan. Pertama, mamalia kecil dan burung menggunakan lantai bawah tanah dan bawah tanah. Kedua, herbivor besar dan haiwan karnivor merangkumi lantai bawah hutan mencari makanan, tempat tinggal dan baka. Ketiga, mamalia yang ganas dan karnivor berkisar atas dan ke bawah batang pokok dari lantai hutan ke tingkat kanopi. Keempat, terutamanya mamalia mendiang seperti kelawar dan burung menggunakan kanopi pertengahan. Kelima, adalah burung kanopi atas dan mamalia yang memakan daun, buah, nektar dan serangga. Keenam, adalah burung terbang dan kelawar yang terbang dengan menggunakan kawasan kanopi di atas.

Invertebrata sunting

 
Rama-rama

Terdapat 639 spesies semut, 81 genera dan 8 subkeluarga Formicidae di Poring Sabah.

Vertebrata sunting

Ikan sunting

Terdapat 394 spesies ikan air tawar dan 149 adalah endemik kepada Borneo.

Amfibia sunting

 
Katak

Terdapat 100 spesis amfibia. Satu spesies yang ketara ialah Katak Berkepala Tinggi Borneo, Barbourula kalimantanensis. (Bukan katak yang digambarkan di sebelah kanan). Katak ini, yang terdapat di dalam aliran gunung yang sejuk dan cepat, adalah katak yang tidak dikenali sahaja.[1]

Reptilia sunting

 
Cicak

105 spesies cicak, dalam 35 genera dari sembilan keluarga, kini dikenali dari Borneo. Ular sawa adalah ular terbesar di dunia, dan ular terpanjang di dunia. Reptilia ini boleh mempunyai saiz 6 m atau lebih. Ular yang lebih panjang mempunyai saiz sepuluh meter.

Burung sunting

 
Pemburu raja

Terdapat kira-kira 600 spesis burung dan 37 adalah endemik kepada Borneo

Mamalia sunting

 
Rhinolophus arcuatus

Rekod sejarah persatuan Eropah dengan Borneo dan faunanya disusun oleh Lord Medway yang diterbitkan pada tahun 1977 oleh Cawangan Malaysia Persatuan Orang Asli Diraja. Terdapat 288 spesies mamalia terestrial di Borneo yang dikuasai oleh chiroptera (102 spesies kelawar) dan rodensia (61 spesies tikus dan cencorot), dan 44 spesies endemik di pulau itu. Terdapat juga 91 spesies mamalia laut yang tercatat dalam sempadan wilayah Malaysia, Indonesia dan Brunei. Senarai taksonomi spesies terdapat di Mamalia Borneo.

Kesan penebangan hutan pada fauna sunting

Dengan cepat dan besar-besaran penebangan hutan di Borneo dan menyebabkan kemusnahan habitat banyak spesies yang terancam punah, seperti Bornean orang utan, atau terancam, seperti Borneo gajah.

Lihat juga sunting

  • Kepelbagaian Borneo

Rujukan sunting

  • MacKinnon K, Walaupun G, Bertindak H, Mangalik A. Tahun 1998. Ekologi Kalimantan. Oxford, London.
  • Mayr. E. 1944. Wallace garis dalam cahaya baru-baru ini zoologi pelajaran. Suku Kajian Biologi 19:1-14.
  • Medway L. 1971. Kuarter mamalia Malesia: ulasan. Dalam Kuarter era di Malaysia. P. Ashton dan M. Ashton (ed).
  • Medway L. 1977. Mamalia Borneo: bidang kunci dan satu dijelaskan semak. Monograf Malayan Cawangan Royal Asia Masyarakat No 7. Kuala Lumpur.
  1. ^ Bickford, David; Iskandar, Djoko; Barlian, Anggraini (2008). "A lungless frog discovered on Borneo". Current Biology. 18 (9): R374–R375. doi:10.1016/j.cub.2008.03.010. PMID 18424139.

Pautan luar sunting

Umum