Favicon (atau ikon kegemaran), juga dikenal sebagai ikon jalan pintas, ikon laman web, ikon tab, ikon URL, atau ikon penanda buku, ialah fail yang mengandungi satu atau ikon lebih kecil, berkaitan dengan sesuatu laman web atau halaman web.[1][2] Pereka laman web boleh membuat ikon sedemikian dan memuat naiknya ke laman web dengan beberapa cara, dan pelayar web grafik kemudian akan menggunakannya. Pelayar yang memberikan sokongan favicon biasanya memaparkan favicon halaman dalam bar alamat penyemak imbas (kadangkala dalam sejarah juga) dan bersebelahan dengan nama halaman dalam senarai penanda halaman. Pelayar yang menyokong antara muka dokumen tab biasanya menunjukkan favicon halaman di sebelah tajuk halaman pada tab, dan pelayar khusus laman menggunakan favicon sebagai ikon desktop.

Laman favicon di Wikipedia, keihatan dalam versi lama Firefox (dari 2008)

Favicon juga boleh digunakan untuk mempunyai laman kegemaran tanpa teks, menjimatkan ruang.

Rujukan sunting

  1. ^ Lane, Dave (9 August 2008). "Creating a Multi-Resolution Favicon Including Transparency with the GIMP". Egressive.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 December 2010. Dicapai pada 25 February 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "What's With Google's New Mini Icon?". BBC. 20 January 2009. Dicapai pada 25 February 2011. That 16x16 pixel square is the size of the favicon in question, if not the scope.

Pautan luar sunting