Fearless Hyena ialah sebuah filem aksi seni bela diri dari Hong Kong tahun 1979 arahan Jackie Chan.

Fearless Hyena
Cover DVD Hong Kong
PengarahJackie Chan
Kenneth Tsang
PenulisJackie Chan
Kenneth Tsang
Dihasilkan olehHsu Li-hwa
DibintangiJackie Chan
James Tien
Dean Shek
SinematografiChen Yung-shu
Disunting olehLiang Yung-tsan
Muzik olehFrankie Chan
Syarikat
penerbitan
Goodyear Movie Company
Diedarkan olehLung Cheung Company Limited
Tarikh tayangan
17 Februari 1979
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
Pecah panggungHK$5,445,535 Million

Sinopsis sunting

Hing Lung ialah seorang pemuda yang hidup di kampung dengan datuknya, seorang ahli Kung Fu bernama Chen Peng-fei. Lung tidak belajar dengan baik dan dia selalu bermain judi serta terlibat dalam pergaduhan, yang mana membuatnya mengeluarkan ilmu-ilmu yang seharusnya dia simpan dengan rapi.

Pada suatu hari, Lung berjumpa dengan pengusaha yang menjual peti keranda yang dimiliki oleh seorang penjahat yang juga kadang-kadang menjual bekas peti keranda. Lung dipecat tanpa sengaja ketika dia memerangkap bosnya di dalam satu peti keranda yang ada. Setelah berjaya melarikan diri, dia berjumpa kembali dengan "sifunya" Tee Cha, pemimpin dari "Everthing Clan". Master Tee menawarkannya pekerjaan menjadi guru untuk murid-murid di perguruannya. Lung membuat kesalahan dengan menamakan persatuan dengan nama Klan Sien Yi. Hal itu menarik perhatian dari ahli Kung Fu yang sangat jahat iaitu Yen Ting Hua yang pernah membunuh ayah Lung.

Lung menjalani latihan di unicorn dan berlatih melawan musuh terbaik dari persatuan-persatuan yang lain. Hal ini meningkatkan kedudukan dari persatuan mereka, sekaligus memberikannya kesempatan untuk membalas dendam ke atas kematian ayahnya.

Pelakon sunting

Box office sunting

Filem ini mendapatkan pulangan kasar sebanyak HK $5,445,535 di box office Hong Kong.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting