Ferdinand von Richthofen

German scientist

Ferdinand Freiherr von Richthofen (5 Mei 1833 - 6 Oktober 1905) adalah seorang pengembara Jerman, ahli geografi, dan ahli sains. Beliau terkenal dengan istilah "Seidenstraße" dan "Seidenstraßen" = "Jalan Sutera (s)" atau "Laluan Sutera (s)" pada tahun 1877. Beliau juga orang yang seragamkan amalan chorography dan chorology. Beliau adalah seorang bapa saudara kepada juruterbang Perang Dunia I, Manfred von Richthofen, paling dikenali sebagai "Red Baron".

Ferdinand von Richthofen
(1833-1905)
Kelahiran(1833-05-05)5 Mei 1833
Meninggal dunia6 Oktober 1905(1905-10-06) (umur 72)
WarganegaraJerman
Pusat pendidikanUniversity of Breslau
University of Berlin
Kerjaya saintifik
Bidanggeografi
InstitusiUniversity of Bonn
University of Leipzig
University of Berlin
Pelajar kedoktoranSven Hedin
Alfred Philippson
Arthur Berson
Wilhelm Sievers

Biografi sunting

Beliau dilahirkan di Carlsruhe, Prusia Silesia dan mendapat pendidikan di Breslau dan Berlin. Beliau mengembara atau mengkaji dengan Alps Tyrol dan Carpathians di Transylvania. Pada tahun 1860, beliau menyertai Ekspedisi Eulenburg, ekspidisi Prusia yang melawat Ceylon, Jepun, Taiwan, Sulawesi, Jawa, Filipina, Siam, Burma antara tahun 1860 dan 1862. Tiada kerja penting hasil daripada perjalanan ini, kebanyakan rekod dan koleksi Richthofen telah hilang. China pada masa itu yang tidak boleh diakses kerana pemberontakan Taiping, tetapi Richthofen kagum jika dapat meneroka China. Dari 1862-1868, beliau bekerja sebagai seorang ahli geologi di Amerika Syarikat, menemui emas di California. Beliau kemudian disusuli kepentingannya di China oleh beberapa siri jelajah perjalanan di sana, dan juga ke Jepun, Myanmar, dan Jawa.

Dia menerbitkan penemuan geografi, geologi, ekonomi dan etnologi dalam tiga jilid dalam atlas, bagaimanapun tidak meliputi seluruh bidang atau menyiapkan pelan pengarang. Hasil kerja ini muncul di Berlin pada 1877-1885 di bawah tajuk China; Ergebnisse eigner Reisen und darauf gegründeter Studien. Dalam karya ini, penulis bukan sahaja menulis berkenaan dengan geologi tetapi dengan setiap subjek yang diperlukan untuk sebuah risalah geografi umum. Paling ketara dia memberi perhatian kepada sumber-sumber ekonomi negara yang dia merentasi. Beliau juga menulis siri berharga surat kepada Dewan Perdagangan Shanghai, dan buat pertama kali menarik perhatian kepada kepentingan Coalfields daripada Shantung, dan Kiaochow sebagai pelabuhan.

Beliau telah dilantik menjadi profesor geologi di Universiti Bonn bermula pada tahun 1875, tetapi tidak diduduki sepenuhnya kerana kerja-kerja dan kepentinganya di China. Dia tidak mengambil tugas profesor sehingga tahun 1879. Beliau menjadi profesor geografi di Universiti Leipzig pada tahun 1883, dan profesor geografi di Friedrich Wilhelm University of Berlin pada tahun 1886. Beliau menduduki kedudukan kedua sehingga kematiannya. Ceramah beliau menarik banyak pelajar yang kemudiannya menjadi terkenal dalam kerja geografi, dan untuk terus berhubung dengan mereka beliau menubuhkan majalah mingguan geografi iaitu "kolokium." Antara pelajar beliau yang terkenal adalah Sven Hedin, penjelajah Sweden. Beliau berkhidmat sebagai Presiden Persatuan Geografi Jerman selama bertahun-tahun dan mengasaskan Berlin Hydrographical Institute.[1]


Beliau meninggal dunia pada tahun 1905 di Berlin, Jerman.

Penerbitan sunting

Dalam Bahasa Jerman sunting

  • “Die Kalkalpen von Vorarlberg und Nordtirol” in Jahrbuch der geologischen Reichsanstalt; 1859–1861
  • “Die Metallproduktion Kaliforniens” in Petermanns Mitteilungen; 1865
  • China, Ergebnisse eigner Reisen und darauf gegründeter Studien (China: The results of my travels and the studies based thereon), 1877–1912, 5 vols. and atlas
  • Aufgaben und Methoden der heutigen Geographie (an address delivered at Leipzig, 1883)
  • Führer für Forschungsreisende (A guide for the traveling researcher), Berlin, 1886
  • Triebkräfte und Richtungen der Erdkunde in neunzehnten Jahrhundert (address on his election as rector, Berlin, 1903)

Dalam Bahasa Inggeris sunting

* Comstock Lode: Its Character, and the Probable Mode of Its Continuance in Depth (1866)
  • Principles of the Natural System of Volcanic Rocks (1867)
  • Letters to the Shanghai Chamber of Commerce (1869–72)

Rujukan sunting

  1. ^ edited by Randy Jacobs, with Robert M. Ormes. (2000). Guide to the Colorado mountains. Golden, Colo: Colorado Mountain Club Press. m/s. 50. ISBN 978-0-9671466-0-7.CS1 maint: extra text: authors list (link)