Festival Bunga Api Sumidagawa

Festival Bunga Api Sumidagawa (隅田川花火大会, Sumidagawa Hanabi Taikai) merupakan festival bunga api tahunan yang disambut pada hari Sabtu terakhir pada bulan Julai di Sungai Sumida di Asakusa dan dilakukan sebagai meneruskan tradisi Jepun yang merupakan sebuah pertandingan antara kumpulan-kumpulan piroteknik. Ia adalah kebangkitan semula perayaan yang diadakan dalam Zaman Edo, dan setiap tahun menarik hampir sejuta penonton. Acara yang sama diadakan pada masa yang sama di seluruh Jepun.

Festival Bunga Api Sumidagawa
隅田川花火大会
Pertunjukan bunga api ketika festival
Nama rasmiSumidagawa Hanabi Taikai (隅田川花火大会)
Diraikan oleh/di
Tokyo, Jepun
UpacaraPertunjukan bunga api
Bermula1978
TarikhHari Sabtu terakhir pada Julai

Sejarah sunting

 
Hiroshige - Bunga api di Ryōgoku - BMA

Tradisi perayaan bunga api Sumidagawa dapat dikesan kembali ke kebuluran Kyōhō pada tahun 1732, apabila bunga api dilancarkan sebagai sebahagian daripada perayaan untuk orang mati. Negara itu berada dalam krisis ekonomi, dan rakyat mengalami kelaparan dan penyakit pada tahap yang lebih tinggi daripada biasa. Oleh itu, upacara dan perayaan di mana bunga api memainkan pelbagai peranan. Ia merupakan perkabungan untuk si mati, serta meraikan kehidupan, dan hiburan untuk rakyat yang dilanda kemiskinan.

Asalnya dipanggil Ryōgoku Kawabiraki (両 国 川 開 き), paparan ini telah menjadi dibuatkan sebagai tradisi pada tahun 1810, dan persaingan mulai muncul atas pengendalian perayaan pada setiap tahun. Kesatuan ahli piroteknik Tamaya (玉 屋) dan Kagiya (鍵 屋) dengan cepat menjadi dua pesaing utama, yang memulakan tradisi persaingan. Setiap kesatuan akan cuba menarik perhatian penonton, dengan melebihi satu-sama lain, untuk mendapatkan populariti dan sokongan. Bilangan penonton terus berkembang, dan mereka mula menjerit nama-nama kesatuan artis-artis bunga api kegemaran mereka. Ia telah menjadi sebahagian daripada budaya Jepun untuk menjerit "Tamaya" sambil menonton bunga api.

Walaupun Tamaya datang untuk menikmati kemasyhuran ke atas Kagiya, Tamaya menyebabkan kebakaran besar pada tahun 1843, dan sokongan untuk kesatuan itu hilang. Perayaan bunga api, jika diteruskan, akan dipindahkan jauh dari kota, ke lokasi yang jauh lebih jauh dan lebih selamat.

Tradisi ini selamat daripada pergolakan Pemulihan Meiji pada tahun 1868, dan berterusan hampir setiap tahun sehingga ia berhenti pada tahun 1920-an, dan berhenti sepenuhnya semasa Perang Dunia II dan beberapa dekad selepas itu. Akhirnya, pada tahun 1978, tradisi ini telah dikembalikan semula, dan masih diteruskan sehingga kini.

Pada 2011, perayaan ini ditangguhkan sehingga 27 Ogos berikutan gempa bumi dan tsunami Tōhoku 2011.

Pada 2018 pula, perayaan ini ditangguhkan dari 28 Julai ke hari seterusnya (29 Julai) akibat Taufan Jongdari yang melanda Jepun pada waktu itu.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "隅田川花火大会が29日に延期…台風12号の影響で". Sports Hochi (dalam bahasa Jepun). 27 Julai 2018. Dicapai pada 29 Julai 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)

Pautan luar sunting