Nausicaä of the Valley of the Wind (filem)

Nausicaa dari Lembah Angin (Jepun: 風の谷のナウシカ, Hepburn: Kaze no Tani no Naushika) ialah anime 1984 Jepun filem pengembaraan fantasi animasi pasca malapetaka amat dahsyat yang ditulis dan diarahkan oleh Hayao Miyazaki, berdasarkan manganya sendiri 1982 dengan judul yang sama. Isao Takahata menghasilkan filem untuk Tokuma Shoten dan Hakuhodo, dengan animasi Top Kraf. Joe Hisaishi terdiri mengarang skor muzik filem itu. Filem ini dibintangi oleh suara Sumi Shimamoto, Goro Naya, Yoji Matsuda, Yoshiko Sakakibara dan Iemasa Kayumi.[1]

Nausicaa dari Lembah Angin
Jepun風の谷のナウシカ
HepburnKaze no Tani no Naushika
Poster pawagam Jepun bagi Nausicaa dari Lembah Angin, direka dan dilukis oleh Yoshiyuki Takani
PengarahHayao Miyazaki
PenulisHayao Miyazaki
Berdasarkanmanga Nausicaa dari Lembah Angin oleh
Hayao Miyazaki
Dihasilkan olehIsao Takahata
Dibintangi
  • Sumi Shimamoto
  • Gorō Naya
  • Yōji Matsuda
  • Yoshiko Sakakibara
  • Iemasa Kayumi
Sinematografi
  • Koji Shiragami
  • Yukitomo Shudo
  • Yasuhiro Shimizu
  • Mamoru Sugiura
Disunting oleh
  • Tomoko Kida
  • Naoko Kaneko
  • Masatsugu Sakai
Muzik olehJoe Hisaishi
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehToei Company
Tarikh tayangan
  • 11 Mac 1984 (1984-03-11)
Masa tayangan
117 minit
NegaraJepun
BahasaBahasa Jepun

Filem ini mengisahkan kisah Nausicaa (Shimamoto), seorang puteri muda dari Lembah Angin yang terlibat dalam perjuangan dengan Tolmekia, sebuah kerajaan yang cuba untuk menggunakan senjata kuno untuk menghapuskan serangga hutan gergasi mutan. Nausicaa mesti menghentikan Tolmekians dari menyebabkan makhluk-makhluk ini marah.

Filem ini dikeluarkan di Jepun pada 11 Mac 1984. Walaupun dicipta sebelum Studio Ghibli ditubuhkan, filem ini dianggap sebagai permulaan studio dan sering dimasukkan sebagai sebahagian daripada karya Studio, termasuk Himpunan Studio Ghibli DVD dan Blu-rays.[2]

Plot sunting

Seribu tahun telah berlalu sejak Tujuh Hari Kebakaran, perang kiamat yang memusnahkan tamadun manusia dan menghasilkan Hutan Toksik yang luas,[Note 1] hutan yang dikerumuni serangga gergasi mutan di mana segala-galanya membawa maut kepada manusia. Penempatan berselerak wujud di mana-mana Hutan Toksik tiada. Lembah Angin adalah salah satu penyelesaian tersebut. Peneroka Lembah mempunyai ramalan mengenai seseorang, "memakai jubah biru, turun ke medan emas, untuk menyertai ikatan dengan bumi agung dan memberi petunjuk kepada orang-orang ke tanah suci akhirnya".

Nausicaa, puteri dari Lembah Wind yang tangkas, ceria dan cintakan keamanan, telah berjaya berbaik-baik dengan yang Hutan Toksik. Dia meneroka hutan dan berkomunikasi dengan makhluk, termasuk raksaksa seperti trilobite-berperisai yang dipanggil Ohm.ref group="Note">Pronunciation: Ohm: /m/. The Japanese name, (王蟲 (Jepun: Ō mu(shi))), consists of the kanji for king and insect or bug. Transliterated as Ohmu in manga translations and as Ohm in the film's subtitles.</ref> Dia sering bergerak menggunakan peluncur berkuasakan-jet padat untuk mengetahui tentang asal-usul Hutan Toksik, memahami alam semula jadi dan juga mencari rawatan untuk kedua-dua manusia dan dunia.

Pada suatu malam, semasa lawatan mahaguru pedang Lembah itu, Tuan Yupa, pesawat kargo besar sayap tetap dari kerajaan Tolmekia terhempas di Lembah. Nausicaa cuba untuk menyelamatkan seorang penumpang di atas kapal, Puteri Lastelle dari Pejite yang cedera, yang merayu dengan Nausicaa untuk memusnahkan kargo yang dibawa sebelum mati. Kargo tersebut adalah embrio Pahlawan Gergasi, senjata bio genetik merbahaya yang menyebabkan Tujuh Hari Kebakaran. Pihak Tolmekian menyerang merampas embrio dan Lastelle. Pesawat Tolmekian, bagaimanapun, telah diserang oleh serangga mutan sebelum ia terhempas. Salah satu serangga kemudian muncul cedera dari bangkai pesawat dan seolah-olah bersedia untuk menyerang penduduk kampung yang ketakutan, tetapi Nausicaa menggunakan pembesar suara kecil untuk mencipta nada nyaring yang membantu menenangkannya dan selepas menaiki peluncur-jetnya dia, memberi arah kepada serangga tersebut untuk keluar dari kampung kearah selamat.

Keesokan harinya, tentera Tolmekian, yang diketuai oleh Puteri Kushana dan Pegawai Kurotowa, memasuki Lembah dan merampas embrio Pahlawan Gergasi, serta membunuh bapa Nausicaa yang sakit. Kushana merancang untuk mematangkan Pahlawan Gergasi dan kemudian menggunakannya untuk membakar Hutan Toksik, sungguhpun sejarah memberi amaran akibat yang membawa maut. Selepas menyaksikan kematian ayahnya, Nausicaa mengamuk dan membunuh beberapa orang askar Tolmekian sebelum Yupa campur tangan. Kushana mengumumkan keputusannya untuk pergi ke Pejite dengan Nausicaa bersama-sama dengan lima tebusan dari Lembah. Sebelum mereka keluar daripadanya, Yupa mendapat tahu menganai taman rahsia tumbuh-tumbuhan hutan. Menurut Nausicaa, tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di tanah dan air yang bersih tidak toksik. Tanah hutan, bagaimanapun, telah lama dicemari oleh manusia.

Kushana dan pasukannya tidak dapat sampai ke destinasi mereka, kerana pesawat pemintas Pejite yang tangkas menjatuhkan pesawat Tolmekian. Nausicaa, rakan-rakan tebusan beliau dan Kushana terhempas di dalam hutan, mengganggu beberapa Ohm, yang Nausicaa tenangkan. Dia kemudian pergi untuk menyelamatkan Asbel, juruterbang Pejite dan abang kembar Lastelle, tetapi kedua-duanya ditelan pasir hanyut dan berakhir di dalam dunia yang tidak toksik di bawah hutan. Nausicaa menyedari bahawa tumbuh-tumbuhan hutan membersihkan tanah atas yang tercemar, menghasilkan air bersih yang kekal tersembunyi bawah tanah.

Nausicaa dan Asbel kembali ke Pejite, tetapi mendapatinya dimusnahkan oleh serangga. Ketika menaiki sebuah pesawat tunggal, penduduk kampung yang masih hidup mendedahkan bahawa mereka mengupman makhluk untuk membasmi Tolmekians dan melakukan perkara yang sama di Lembah untuk menawan semula Pahlawan Gergasi. Untuk mengelakkan sebarang campur tangan, mereka menangkap Nausicaa. Kemudian, dengan bantuan Asbel dan ibunya, Nausicaa melarikan diri dengan menggunakan peluncur. Semasa terbang pulang, Nausicaa mendapati sepasukan tentera Pejite menggunakan bayi Ohm yang tercedera bagi mengumpan kawanan Ohm yang marah dalam bilangan beribu-ribu ke dalam Lembah. Pihak Tolmekians menggunakan kereta kebal dan kemudiannya Pahlawan Gergasi terhadap kumpulan itu, tetapi tidak berjaya: senjata api kereta-kereta kebal tidak mencukupi untuk mencederakan seorang Ohm dan Pahlawan Gergasi, setelah menetas terlalu awal, tidak lama kemudian telah hancur, walaupun berjaya memusnahkan beberapa gelombang Ohm.

Nausicaa membebaskan bayi Ohm dan mendapat kepercayaannya: dalam proses itu, pakaian merah jambunya berlumuran dengan darah biru Ohm, menukarnya menjadi biru sepenuhnya. Kedua-dua cuba untuk menghentikan kumpulan itu mengamuk, tetapi telah dilanggar, dan Nausicaa kelihatannya seolah-olah terbunuh. Kumpulan itu, bagaimanapun, mulai tenang, dan Ohmu menggunakan sesungut emas untuk menyembuhkan Nausicaa. Nausicaa bangkit semula dan mula menari di atas beratus-ratus sesungut emas bercahaya. Berpakaian biru dan berjalan menerusi hamparan emas, Nausicaa telah memenuhi ramalan tersebut. Ohmu dan Tolmekian telah meninggalkan Lembah tersebut selepas itu, sementara Pejites kekal bersama dengan penduduk Lembah, membantu mereka membina semula. Sementara itu, pokok baru mula tumbuh di bawah tanah.

Rujukan sunting

  1. ^ "Kaze No Tani No Naushika". www.bcdb.com, May 13, 2012
  2. ^ "Ghibli 101 FAQ // Studio Ghibli //". Nausicaa.net. Dicapai pada March 28, 2011.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "Note" ada tetapi tag <references group="Note"/> yang sepadan tidak disertakan