Panglima Harimau Berantai

Filem Panglima Harimau Berantai merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Malaysia pada tahun 1969. Filem Panglima Harimau Berantai diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna.

Panglima Harimau Berantai
PengarahS. Kadarisman
PenulisS. Kadarisman
Lakon layarS. Kadarisman
DibintangiEd Osmera
SinematografiHitam Putih
Muzik olehAhmad Nawab
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehShaw Organisation
Tarikh tayangan
1969
Masa tayangan
100 Minit
Negara Malaysia
BahasaMelayu

Pengarah sunting

Filem Panglima Harimau Berantai diarah oleh pengarah S. Kadarisman pada 1969.

Sinopsis sunting

Andi Ujang yang bergelar Harimau Berantai telah dilucutkan jawatan sebagai panglima kerana kekejamannya. Beliau melarikan diri ke sebuah kampung di pinggir hutan lalu membantu seorang wanita dan anak perempuannya membalas dendam di atas kematian suaminya.

Panglima Gayong telah mati diracun oleh Pendekar Galak. Andi Ujang merupakan anak murid kepada Panglima Gayong. Andi Ujang membantu Tanjong dan ibunya untuk menuntut bela di atas kematian Pendekar Gayong.

Pada suatu hari, negeri Tanjung Bayan telah di serang oleh Panglima Lima Bersaudara yang diketuai oleh Pendekar Gempita Alam. Paduka Demang meminta bantuan Andi Ujang untuk turut berjuang menentahg penjahat-penjahat itu. Tetapi Andi Ujang tidak mahu turut serta kerana telah berjanji dengan isterinya Tanjong yang akan meninggalkan dunia persilatan selepas mereka berkahwin.

Pelakon sunting

Penyanyi & Lagu sunting

Pautan luar sunting