Filem Ramen Tehmerupakan sebuah filem drama yang diarahkan oleh Eric Khoo dan dibintangi oleh Takumi Saitoh, Mark Lee, Seiko Matsuda, Jeannette Aw, Tsuyoshi Ihara, Tetsuya Bessho, Beatrice Chien. Filem ini merupakan sebuah filem bercorak drama. Filem ini telah ditayangkan kepada umum pada 2018.

Filem Ramen Teh
PengarahEric Khoo
Dihasilkan olehZhao Wei Films, Wild Orange Artists (Japan), Commes Des Cinemas (France), Version Originale (France
DibintangiTakumi Saitoh, Mark Lee, Seiko Matsuda, Jeannette Aw, Tsuyoshi Ihara, Tetsuya Bessho, Beatrice Chien
Diedarkan olehMk2 Films (Perancis), Clover Films
Tarikh tayangan
2018
Masa tayangan
90 minit
NegaraSingapura Singapura
BahasaBahasa Jepun, Bahasa Inggeris, Bahasa Mandarin, Bahasa Dialek China
BajetRM
Pecah panggungRM

Filem ini menggunakan bahasa Japanese, Inggeris, Mandarin, Chinese Dialect dan tayangannya memakan masa selama 90 minit.

Sinopsis sunting

Masato adalah tukang masak mee ramen muda di bandar Takasaki di Jepun. Selepas kematian ayahnya secara tiba-tiba, dia terjumpa beg baju berisi memorabilia dan buku nota merah yang dipenuhi dengan catatan dan gambar lama - ditinggalkan oleh ibunya dari Singapura, yang meninggal ketika dia baru berusia 10 tahun.

Bertindak dengan firasat, dia mengembara ke Singapura dengan buku nota itu, dengan harapan dapat menyatukan kisah hidupnya, serta ibu bapanya. Di sana ia bertemu Miki, seorang blogger makanan Jepun dan ibu tunggal yang membantu dia menjejaki kakak ibunya Ah Wee, yang mengendalikan gerai bak kut teh.

Masato mendapati bahawa neneknya Madam Lee masih hidup, dan dia memegang kunci kepada kisah cinta lembut dan bergelora ibu bapanya. Masato dan nenek cuba merawat patah hati masing-masing, dan mencari kebebasan di dapur di mana makanan yang mereka masak menjadi lebih baik berbanding ramuan bahan-bahannya.

Pelakon sunting

Para pelakon yang berlakon di dalam filem ini termasuk Takumi Saitoh, Mark Lee, Seiko Matsuda, Jeannette Aw, Tsuyoshi Ihara, Tetsuya Bessho, Beatrice Chien

Penerbitan sunting

Filem Ramen Teh ini , yang masa tayangannya sepanjang 90 minit ini dihasilkan oleh Zhao Wei Films, Wild Orange Artists (Japan), Commes Des Cinemas (France), Version Originale (France, dan syarikat pengedarnya adalah Mk2 Films (Perancis), Clover Films.

Keluaran dan sambutan sunting

Tayangan sunting

Filem terbitan Zhao Wei Films, Wild Orange Artists (Japan), Commes Des Cinemas (France), Version Originale (France ini dihasilkan untuk tayangan umum dalam format HD dan syarikat pengedarnya adalah Mk2 Films (Perancis), Clover Films.

Ulasan sunting

Runut bunyi sunting

Anugerah sunting

Rujukan sunting


Pautan luar sunting