Star Trek III: The Search for Spock

Star Trek III: The Search for Spock (bahasa Melayu harafiah Laluan Bintang III: Pencarian bagi Spock ) ialah sebuah filem fiksyen sains Amerika 1984, yang ditulis dan diterbitkan oleh Harve Bennett, diarahkan oleh Leonard Nimoy, dan berdasarkan siri televisyen Star Trek. Ia adalah filem ketiga dalam francais Star Trek dan merupakan bahagian kedua arka cerita tiga filem yang bermula dengan Star Trek II: The Wrath of Khan (1982) dan berakhir dengan Star Trek IV: The Voyage Home (1986). Selepas kematian Spock (Nimoy), krew USS Enterprise kembali ke Bumi. Apabila James T. Kirk (William Shatner) mengetahui bahawa roh Spock, atau katra, disimpan dalam fikiran Dr. Leonard "Bones" McCoy (DeForest Kelley), Kirk dan syarikat mencuri USS Enterprise yang telah ditamatkan perkhidmatan untuk mengembalikan mayat Spock ke dunia asalnya .

Star Trek III: The Search for Spock
PengarahLeonard Nimoy
PenulisHarve Bennett
Dihasilkan olehHarve Bennett
DibintangiWilliam Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley
SinematografiCharles Correll
Disunting olehRobert F. Shugrue
Muzik olehJames Horner
Diedarkan olehParamount Pictures
Tarikh tayangan
(1984-06-01) 1 Jun 1984 (umur 39)
Masa tayangan
105 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$16 juta[2]
Pecah panggung$87 juta

Filem Star Trek III: The Search for Spock ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Leonard Nimoy.

Pelakon sunting

Filem Star Trek III: The Search for Spock ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley.

Ringkasan sunting

Laksamana Kirk dan krew anjungannya memperjudikan kerjaya mereka mencuri Enterprise yang dinyahtauliah bagi kembali ke planet Genesis larangan bagi mendapatkan kembali tubuh Spock.

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "STAR TREK III - THE SEARCH FOR SPOCK (PG)". British Board of Film Classification. May 18, 1984. Dicapai pada May 22, 2013.
  2. ^ Fisher, Bob (April 1984). "Director Leonard Nimoy focuses on 'Star Trek III: The Search for Spock". On Location: the Film and Videotape Production Magazine. 7 (12): 34.

Pautan luar sunting