Filem The Ice Pirates

The Ice Pirates (bahasa Melayu harafiah Lanun Air Batu) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 1984.

The Ice Pirates
Poster tayangan pawagam
PengarahStewart Raffill
DibintangiRobert Urich, Mary Crosby, Michael D. Roberts
Tarikh tayangan
1984
BahasaInggeris

Filem The Ice Pirates ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Stewart Raffill.

Pelakon sunting

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Robert Urich, Mary Crosby, Michael D. Roberts

Ringkasan sunting

Di masa hadapan, air merupakan bahan yang paling berharga. Dua lanun angkasa ditangkap, dijual kepada seorang puteri.

Filem ini berlangsung pada masa hadapan yang jauh di mana air tidak mencukupi dan dicatu sehingga ia dianggap sebagai bahan sangat berharga, kedua-dua sebagai satu komoditi dan sebagai mata wang dalam bentuk kiub air batu. Kuil Mithra mengawal air dan mereka memusnahkan dunia yang mempunyai air semula jadi meninggalkan galaksi hampir kering. Para lanun mendedikasikan hidup mereka untuk menyerang kapal-kapal dan merampas ais dari simpanan kargo untuk mencari rezeki.

Jason (Robert Urich) adalah pemimpin sekumpulan lanun yang menyerbu sebuah penjajap Templar untuk air batu, dan menemui seorang puteri yang cantik (Mary Crosby) dalam pod stasis. Dia memutuskan untuk menculiknya, membangunkannya, dan membimbangkan Templar. Jason dan lanunnya melarikan diri, tetapi dikejar oleh kapal Templar. Jason membiarkan beberapa orang anak kapalnya, Maida (Anjelica Huston) dan Zeno (Ron Perlman), melarikan diri manakala Roscoe (Michael D. Roberts) tinggal untuk membantu Jason. Dia ditangkap. Semasa penangkapan mereka, mereka bertemu Killjoy (John Matuszak) seorang yang telah berpura-pura sebagai sami untuk mengelak daripada perhambaan. Jason dan Roscoe dihukum menjadi hamba, satu proses yang merangkumi pengasian. Roscoe dan Jason dikecuali dari pengasian oleh puteri, yang telah mengambil minat di dalamnya. Princess Karina membeli mereka sebagai hambanya, untuk bekerja sebagai kakitangan semasa parti itu. Petang itu, mereka telah bersatu semula dengan Killjoy (menyamar sebagai robot). Jason, Karina, Roscoe, Killjoy dan Nanny berjaya meninggalkan planet ini sebelum Pemerintah Tertinggi (John Carradine) tiba untuk menangkapnya.

Princess Karina adalah manja, dan dia mengupah Jason supaya dia boleh mencari bapanya, yang dilaporkan hilang ketika mencari sebuah planet dengan air. Terdapat khabar angin bahawa dia menemuinya dan pihak Templars akan melakukan apa sahaja untuk menyimpan rahsia untuk mengekalkan kuasa. Di planet berikutnya, Jason dan Roscoe tidak perlu lagi bersatu semula dengan rakan-rakan lanun mereka, Maida dan Zeno. Mereka meneruskan untuk mencari planet yang "hilang" yang mengandungi sejumlah besar air. Planet ini perlu didekati pada sudut tertentu atau kapal itu akan terperangkap dalam masa selama-lamanya. Laluan ini nampaknya mengandungi beberapa jenis gangguan masa sebenar atau ilusi (menyebabkan kedua-dua wira dan penjahat mencapai usia tua semasa kemuncak peperangan).

Akhirnya, mereka diselamatkan oleh anak Karina dan Jason yang kini dewasa, hasil daripada tempoh pertemuan romantis sebelum memasuki medan penyelewengan masa. Ketika para wira keluar dari medan tersebut, usia semua orang kembali kepada asalnya, meninggalkan Jason dan Karin dengan pengetahuan bahawa mereka akan mempunyai anak bersama-sama.

Rujukan sunting


Pautan luar sunting