Ujang (filem)

filem Malaysia terbitan tahun 1988
(Dilencongkan dari Filem Ujang)

Ujang merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Malaysia pada 1988.[1] Filem Ujang diterbitkan dalam bentuk filem warna.

Ujang
PengarahOthman Hafsham
PenulisNorzah (cerita asal)
Lakon layarOthman Hafsham
Dihasilkan olehAk Foo
DibintangiMalek Noor
Liza Othman
Shukery Hashim
Shaharuddin Thamby
Ziela Jalil
Susan Lankester
Tarikh tayangan
1988
Masa tayangan
115 minit
Negara Malaysia
BahasaMelayu

Filem Ujang mula ditayangkan pada 1988 di pawagam seluruh negara. Menampilkan Malek Noor, Shukery Hashim dan ramai lagi.

Pengarah sunting

Filem Ujang diarah oleh pengarah Othman Hafsham pada 1988.

Ringkasan sunting

Filem ini mengisahkan tentang seorang pemuda bernama Limbong yang mahu membalas dendam terhadap Datuk Alang yang telah membunuh ayahnya dan telah membutakan sebelah matanya. Datuk Alang merupakan orang ternama yang zalim dan kejam. Dia telah menyalahgunakan kuasa yang dimiliki untuk mengekalkan pengaruhnya dengan penuh kejahatan.

Datuk Alang mempunyai ilmu persilatan batin dan ilmu hitam yang tinggi dan luar biasa. Dia kebal dari senjata, malah mempunyai kekuatan dan kelincahan yang hebat walaupun diusia emas. Bukan mudah untuk Limbong berhadapan dengan Datuk Alang. Walaupun dia mempunyai ilmu persilatan yang tinggi setelah bertahun-tahun berguru.Tetapi, dengan semangat juang yang tinggi, dia akhirnya dapat menumpaskan Datuk Alang yang kejam itu.

Pelakon sunting

Lagu sunting

Pencapaian sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting