XX Ray

Filem genre pengembaraan dan sains fiksyen Malaysia 1992 arahan Aziz M. Osman
(Dilencongkan dari Filem XX-Ray)

XX Ray ialah sebuah filem pengembaraan cereka sains Malaysia 1992 arahan Aziz M. Osman dengan idea oleh Azmil Mustapha dan cerita asal oleh Nahar Akhbar Khan. Ia merupakan filem pertama dalam trilogi XX Ray dan dibintangi oleh Aziz sendiri sebagai pelakon utama bersama Faizal Hussein, Nor Aliah Lee , Sharmaine Farouk, Ibrahim Pendek dan Edika Yusof.[2][3]

XX Ray
Poster keluaran tayangan
PengarahAziz M. Osman
PenulisNahar Akhbar Khan (cerita asal)
Lakon layarAziz M. Osman
Berdasarkanidea dari Azmil Mustapha
Dihasilkan oleh
  • Ruhani Abdul Rahman
  • Abdul Raouf Abdul Rahman (eksekutif)
Dibintangi
SinematografiBadaruddin Azmi
Disunting olehMariam Ibrahim
Muzik olehAzman Abu Hassan
Syarikat
penerbitan
Nizarman (M) Sdn. Bhd.
Tarikh tayangan
  • 24 Disember 1992 (1992-12-24) (Malaysia)
[1]
Masa tayangan
116 minit
NegaraMalaysia
BahasaMelayu
BajetRM1.5 juta
Pecah panggungRM1.2 juta

Filem ini berkisarkan tentang Amir, Anuar, dan rakan-rakan mereka yang melalui pengembaraan menarik setelah sebuah metorit (tahi bintang) jatuh berhampiran sebuah perkampungan Iban di Sarawak. Amir yang kemudiannya mencipta alat untuk melihat sejauh mana metorit tersebut boleh diaplikasikan, mengalami banyak kesulitan apabila dia bertukar menjadi orang halimunan.

XX Ray telah ditayangkan kepada umum pada 24 Disember 1992 dan telah diiktiraf sebagai filem cereka sains pertama Malaysia.[4][5] Filem ini menerima ulasan yang rata-ratanya positif dan telah meraih kutipan sebanyak RM1.2 juta.[6] Kesinambungannya, XX Ray II telah ditayangkan kepada umum pada 1995, diikuti oleh siri TV susulannya, Misi XX-Ray pada 2006 dan filem ketiga, XX Ray III pada 2019. Ini juga merupakan filem terakhir lakonan Ibrahim Pendek sebelum kematiannya pada 2003.

Sinopsis sunting

Filem ini bermula dengan meteorit mendarat berhampiran sebuah perkampungan Iban di Sarawak, yang di mana seorang lelaki yang tidak dikenali mengusir penduduk kampung yang ingin melihat batu tersebut. Insiden tersebut tersebar luar di akhbar, dan menarik perhatian seorang penuntut universiti Anuar.

Amir, tergesa-gesa untuk menyertai sahabat baiknya Anuar dan Zurina. Zurina yang rapat dengan Aishah secara tidak sengaja mendedahkan kepada Aishah bahawa Amir akan menyertai mereka, menyebabkan situasi yang memalukan, yang lebih dirumitkan dengan kedatangan yang tidak dijangka oleh Karim, yang merupakan playboy kampus dan anak lelaki seorang Dato.

Sebelum kelas Profesor Amin, Amir menyalahkan Anuar dan Zurina kerana mengaturkan pertemuan dengan Aishah walaupun meminatinya dalam diam. Kemudiannya Anuar memberitahu Amir tentang berita metorit. Amir memutuskan untuk menyiasat meteorit itu sebagai bahan penyelidikan, dan itu membawanya dan Anuar bertemu dengan bapa saudara Anuar yang bernama Ismail di Kuching.

Minat Amir bertambah apabila dia memperhatikan retakan pada pameran meteorit tersebut di Muzium Sarawak, menandakan ada terdapat serpihan. Amir, Anuar dan Ismail pergi ke perkampungan Iban tersebut. Mereka kemudiannya mendapat kebenaran dari Tok Ketua, yang merupakan pemimpin perkampungan Iban itu untuk mencari serpihan dan mencari abangnya Tok Binjai yang sudah lama menetap di area tersebut secara bersendirian kerana kulit dan mukanya yang rosak akibat penyakit kulit yang tidak diketahui.

Seorang lelaki misteri yang mengawasi Amir sejak di muzium, kemudiannya didedahkan menjadi sebahagian daripada seorang kumpulan duo bomoh (Beragas) dan pengikutnya (Kublai) yang mencari sifat ajaib meteorit itu. Cerita berlanjutan dengan acara perkampungan, pertemuan dengan Beragas yang mahukan batu tersebut, dan penemuan Amir yang tidak dijangka tentang sifat unik meteorit itu, termasuk sinar-X.

Amir mengubahsuai topi keledar untuk menggunakan kuasa meteorit itu, dan memanggilnya sebagai XX-Ray, yang membawa kepada satu siri peristiwa yang melibatkan Karim, sebuah kelab malam, dan Amir bertukar sebagai orang halimunan. Keadaan dirinya telah merumitkan keadaan, dan ia menyebabkan kekacauan di majlis ulang tahun Aishah.

Amir berkeras untuk mencari topi keledar itu semula, dan mereka meminta bantuan dari Profesor Amin. Beragas dan Kublai tiba di kampus dalam cubaan untuk mendapatkan semula meteorit itu.

Amir dan rakan-rakannya menemui topi keledar semula dan berdepan dengan Beragas dan Kublai, yang dibantu oleh Karim, di makmal. Beragas merampas batu serpihan tersebut dan meminta untuk menjadi manusia yang berukuran sederhana tercapai. Disebabkan dia menjadi bongkak, Beragas bertukar menjadi saiz sebesar tapak tangan.

Sebuah object terbang aneh (UFO) muncul di luar kampus, membekukan Karim dan mengembalikan Beragas kepada saiz normal. Seorang wakil makhluk UFO turun dan telah menjelaskan tujuan meteorit dan mengambilnya semula.

Makhluk tersebut kemudiannya membekukan Beragas dan Kublai, dan Amir menjadi normal semula. Pada hari berikutnya, semua individu yang dibekukan kembali normal seperti biasa, tetapi dipakaikan baju wanita oleh Anuar, lalu menjadi bahan ketawa pada semua orang di kampus.

Pelakon sunting

Penerbitan sunting

XX Ray merupakan hasil cetusan idea pelakon, Azmil Mustapha dan filem kedua terbitan Nizarman selepas Bintang Malam (1991). Ia juga merupakan filem kedua arahan Aziz M. Osman yang sebelum ini mengarahkan filem pertamanya, Fenomena (1990) di mana beliau turut berkhidmat sebagai penulis skrip dengan Nahar Akbar Khan menulis cerita asal.[10] Azman Abu Hassan menyumbangkan skor muzik,[11] manakala Mariam Ibrahim mengendalikan suntingan. Menurut penerbit, Ruhani Abdul Rahman, XX Ray memiliki potensi untuk menjadi sebuah "filem pecah panggung", mengikut jalan cerita dan mereka yang terlibat dalam pembikinan filem ini, sambil menyifatkannya sebagai sebuah karya berunsur fantasi.[12] Ruhani telah memperuntukkan RM250,000 untuk kesan khas yang akan dilakukan oleh pengarah fotografi dan jurukamera Badaruddin Haji Azmi.[13] Majlis pelancaran filem ini diadakan pada 12 Januari 1992 dan dirasmikan oleh Menteri Belia dan Sukan ketika itu, Annuar Musa.[14]

Aziz sendiri turut berlakon dengan memegang watak sebagai Amir, Faizal Hussein memegang watak sebagai Anuar, manakala Sharmaine Farouk dan isteri Aziz ketika itu, Nor Aliah Lee (ketika itu dikenali dengan nama asal, Vianney Anastasia Lee) masing-masing memegang watak sebagai Zurina dan Aisyah. XX Ray ialah filem pertama lakonan Sharmaine.[15][16] Barisan pelakon lain termasuk Edika Yusof, Ibrahim Pendek, Ebby Yus, Shaharuddin Thamby, Syanie dan Bibiyana Loyola (kakak Nor Aliah Lee) yang menjayakan watak pembantu. Malek Noor dan Erma Fatima membuat penampilan khas. Yusof Haslam pada mulanya mahu membintangi filem ini dengan melakonkan watak Datuk Yahya (bapa kepada Karim), namun menarik diri sebelum penggambaran bermula.[13] Penggambaran sebahagiannya dijalankan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di Bangi dan Lembah Klang, Selangor; Kuala Lumpur dan Sarawak pada Januari dan Februari 1992.[17]

Muzik sunting

Lagu tema filem XX Ray yang bertajuk sama dipersembahkan oleh Azman Abu Hassan yang turut berkhidmat sebagai komposer dan penulis lirik. Filem ini turut menampilkan lagu "Mercu" dan "Bermula Cerita" yang dipersembahkan oleh Liza Aziz. Kedua-dua lagu ini dimuatkan dalam album pertama beliau yang mengambil namanya sebagai tajuk album, yang diterbitkan oleh Rediffusion Records (Redirec), manakala lagu "Rap XX Ray" dipersembahkan oleh Nana Nurgaya yang mengandungi sedutan audio daripada filem ini. Ini dimuatkan dalam album R.R.A.P: Rentak Rancak Ala Puisi terbitan EMI Music Malaysia.

Keluaran dan sambutan sunting

XX Ray ditayangkan pada 24 Disember 1992 di 13 pawagam seluruh negara. Tidak lama selepas ia dikeluarkan, filem ini menerima kutipan bersih RM33,739 paling tinggi bagi tayangan larut malam (Sabtu) dan tayangan pagi (Ahad).[18] Filem ini mencipta sejarah apabila meraih kutipan pecah panggung sebanyak RM500,000 dalam tempoh seminggu selepas tayangan perdana rasminya,[19] dan terus meningkat kepada RM780,000 pada minggu berikutnya.[20][21] Kutipan pecah panggung kemudian melonjak kepada RM1.2 juta pada hari ke-33 tayangannya.[22][23][24] XX Ray ditayangkan di Singapura pada 29 Mei 1993 dan mendapat sambutan di pawagam.[25][26]

Bagi mempromosikan filem ini, penerbit filem ini, Nizarman telah menganjurkan pertandingan kuiz yang terbuka untuk penyertaan kepada umum, di mana ia mendapat sambutan yang amat memberangsangkan.[27][28] Filem ini bersama-sama dengan Selubung, telah disenarai sebagai antara filem Melayu yang disiarkan di TV3 selepas tamat tayangan perdana di pawagam.[29]

Filem ini menerima ulasan positif daripada pengkritik filem. Seri Intan Othman dari Berita Harian menulis bahawa "idea yang kreatif, diselitkan unsur hiburan dan jenaka menjadi tunjak kekuatan" filem ini sambil mengatakan ia "berjaya memaparkan sebuah karya menarik sekaligus menaikkan martabat filem Melayu yang dikatakan semakin merosot sejak kebelakangan ini".[30] Kamil Othman, menulis untuk Sunday Mail memuji filem ini sambil menyifatkannya sebagai "sebuah dunia baru yang berani".[31] Menulis untuk New Straits Times, Suraya Al-Attas memuji gaya pengarahan Aziz kerana memberikan "sesuatu yang berbeza untuk filem Melayu" sambil menyifatkan kesan khas filem ini "cukup mengagumkan".[32]

Pada 14 November 2018, XX Ray telah dipertontonkan di Urbanscapes House 2, Jalan Hang Kasturi bersempena dengan penganjuran Urbanscapes Festival 2018 dan dianjurkan oleh Kelab Seni Filem Malaysia dan Cinephilia.[33] Aziz dalam satu temubual pada Januari 2019 bahawa beliau mempertimbang idea untuk tayangan semula filem ini. Beliau dinyatakan berkata: "Saya pernah ajukan idea penayangan semula filem XX Ray dan XX-Ray II kepada penerbit asal yakni Grand Brilliance tahun lalu dan masih menunggu maklum balas mereka sehingga ke hari ini,".[34] Aziz kemudian mengingati kembali filem itu dalam satu ciapan di Twitter pada April 2021: "XX Ray bukan filem terbaik saya. Filem terbaik saya belum buat".[35]

Anugerah sunting

Tahun Anugerah Kategori Penerima/Karya tercalon Keputusan Ruj.
1992 Festival Filem Malaysia ke-10 Skor Muzik Terbaik Azman Abu Hassan Menang [36][37]
Pengarah Harapan Aziz M. Osman Menang
Anugerah Khas Juri (Penggunaan teknik kesan khas) XX Ray Menang

Kesinambungan sunting

XX Ray II (1995) sunting

Kesinambungan filem ini, XX Ray II ditayangkan pada 25 November 1995, tiga tahun selepas kejayaan filem pertama.[38][39] Untuk filem ini, Aziz masih kekal sebagai pelakon utama dengan penambahan pelakon baru termasuk Lydiawati, Aleeza Kasim, Jalaluddin Hassan dan Azmil Mustapha.[40]

XX Ray III (2019) sunting

Susulan kejayaan dua filem XX Ray, Aziz M. Osman mula membayangkan idea untuk filem ini pada tahun 2011.[41] Aziz mengambil masa selama 20 tahun untuk mengarahkan XX Ray III kerana ingin memastikan plot dan jalan cerita ditampilkan segar dan tidak ketinggalan zaman.[42] Pencarian bagi pelakon utama dan penulisan skrip filem ini telah dimulakan pada Jun 2015.[43][44] Izzue Islam telah dipilih menjayakan watak utama dalam filem ini, bersama-sama pelakon baru termasuk Adam John, Dazrin Kamarudin, Nonny Nadirah dan Ardell Aryana. Aziz dan Faizal Hussein turut berlakon dengan membuat penampilan kameo. Kesinambungan dua filem XX Ray, XX Ray III ditayangkan pada 24 Januari 2019.

Adaptasi televisyen sunting

Pada tahun 2006, sebuah siri drama adaptasi filem ini telah diterbitkan dengan tajuk Misi XX-Ray, telah memulakan tayangan perdana di TV3 bermula 18 April 2006 hingga 5 Mei 2007 sebanyak 2 musim dan 26 episod. Idea untuk siri TV adaptasi filem ini telah diutarakan pada 1993 susulan kejayaan XX Ray.[45] Episod pengenalan telah diterbitkan sebagai telefilem telah bersiaran pada 15 April, iaitu 3 hari sebelum tayangan perdana rasmi drama ini. Antara barisan pelakon termasuk Syed Aiman, Farah Putri, Qazem Nor dan Raja Farah. Aziz M. Osman dalam satu sidang media drama ini, mengatakan biarpun masih menggunakan perkataan XX-Ray, namun jalan cerita yang ditonjolkan dalam drama itu berbeza dengan filem asal.[46]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s "Catatan penerbitan XX Ray". Filem Kita. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Oktober 2015. Dicapai pada 4 Januari 2013.
  2. ^ Mohd Nasif Badruddin (25 April 2006). "Aziz, XX-Ray sudah serasi". Harian Metro. Dicapai pada 21 Januari 2021.
  3. ^ Muhammad Fairos Azizan (9 Disember 2018). "XX Ray masih ada peminat". Berita Harian. Dicapai pada 2 September 2019.
  4. ^ "Ada kelainan dalam XX-Ray". Berita Minggu. 29 November 1992. Dicapai pada 16 Oktober 2020.
  5. ^ Amir Muhammad (27 Jun 1992). "An interlude of foul-ups and inane dialogue for viewers" [Selingan dialog busuk dan tidak sopan untuk penonton] (dalam bahasa Inggeris). New Straits Times. Dicapai pada 26 Oktober 2019.
  6. ^ Rosidi Daud (9 Januari 1993). "Meteoric success" [Kejayaan bermeteor] (dalam bahasa Inggeris). The Malay Mail. Dicapai pada 18 Januari 2020.
  7. ^ Seri Intan Othman (20 Disember 1992). "Faizal bosan pegang watak budak nakal". Berita Minggu. Dicapai pada 26 Oktober 2019.
  8. ^ Saodah Ismail (15 Disember 1992). "Sharmaine tak lupa XX Ray". Harian Metro. Dicapai pada 9 Februari 2021.
  9. ^ Roslen Fadzil (14 Disember 1992). "Edika jadi 'kaki buli'". Harian Metro. Dicapai pada 9 Februari 2021.
  10. ^ Noor Azman Shamsuddin (21 Jun 1992). "Uji kemampuan Aziz". Berita Minggu. Dicapai pada 26 Oktober 2019.
  11. ^ Rosidi Daud (30 Mac 1992). "Raya cheer with the stars" [Ceria Raya bersama bintang] (dalam bahasa Inggeris). The Malay Mail. Dicapai pada 1 September 2019.
  12. ^ Zieman; Suraya Al-Attas (11 Mei 1992). "Film-makers under siege" [Pembikin filem dikepung] (dalam bahasa Inggeris). New Straits Times. Dicapai pada 1 Februari 2021.
  13. ^ a b Zieman (22 Januari 1992). "Ray of hope from adventure-comedy" [Sinar harapan dari komedi-pengembaraan] (dalam bahasa Inggeris). New Straits Times. Dicapai pada 23 Oktober 2020.
  14. ^ "Pelancaran XX Ray". Harian Metro. 12 Januari 1992. Dicapai pada 13 Januari 2020.
  15. ^ "Sharmaine terkilan". Berita Harian. 12 Disember 1992. Dicapai pada 1 September 2019.
  16. ^ Rosmin Darus (13 September 1992). "'Hidup gembira' falsafah Min". Berita Minggu. Dicapai pada 18 Januari 2020.
  17. ^ Rosidi Daud (15 Januari 1992). "A co(s)mic ray" [Sinaran ko(s)mik] (dalam bahasa Inggeris). The Malay Mail. Dicapai pada 23 Oktober 2020.
  18. ^ Zubairi Zabidin (25 Disember 1992). "XX Ray pungut RM33,739". Berita Harian. Dicapai pada 4 Februari 2021.
  19. ^ Seri Intan Othman (1 Januari 1993). "XX Ray pungut RM500,000". Berita Harian. Dicapai pada 13 Februari 2021.
  20. ^ Zubairi Zabidin (5 Januari 1993). "XX Ray cipta sejarah industri filem tanahair". Berita Harian. Dicapai pada 1 September 2019.
  21. ^ "XX Ray dapat sambutan". Utusan Malaysia. 6 Januari 1993.
  22. ^ "XX Ray sudah kutip RM1.2j". Berita Harian. 22 Januari 1993. Dicapai pada 1 September 2019.
  23. ^ Hanim Mohd Salleh (28 Januari 1993). "XX Ray capai box office". Berita Harian Singapura. m/s. 5.
  24. ^ "Aziz M. Osman scores another hit" [Aziz M. Osman cipta satu lagi kejayaan] (dalam bahasa Inggeris). The New Paper. 29 Januari 1993. m/s. 24.
  25. ^ "Sambutan baik untuk XX Ray di Singapura". Berita Harian. 4 Jun 1993. Dicapai pada 13 Januari 2021.
  26. ^ Nafsiah Jani (7 Jun 1993). "XX Ray berjaya di Singapura". Harian Metro. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  27. ^ "Kuiz XX Ray dapat sambutan". Berita Harian. 11 Februari 1993. Dicapai pada 1 September 2019.
  28. ^ "Pemenang kuiz XX Ray diketahui esok". Berita Harian. 10 Mac 1993. Dicapai pada 1 September 2019.
  29. ^ Zubairi Zabidin (28 Januari 1993). "Dua penerbit filem terkejut". Berita Harian. Dicapai pada 1 September 2019.
  30. ^ Seri Intan Othman (13 Disember 1992). "Filem XX Ray bertaraf antarabangsa". Berita Minggu. Dicapai pada 26 Oktober 2019.
  31. ^ Kamil Othman (10 Januari 1993). "XX Ray - A brave new world?" [XX Ray - Sebuah dunia baru yang berani?] (dalam bahasa Inggeris). Sunday Mail. Dicapai pada 18 Januari 2020.
  32. ^ Suraya Al-Attas (9 Januari 1993). "Local sci-fi watchable" [Sci-fi tempatan boleh ditonton] (dalam bahasa Inggeris). New Straits Times. Dicapai pada 4 Februari 2021.
  33. ^ "Urbanscapes Festival 2018 - Tayangan dan Apresiasi Filem XX Ray". Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia. 14 November 2018. Dicapai pada 9 Februari 2019.
  34. ^ Ashraf Nasser (9 Januari 2019). ""XX-Ray 1 & 2" bakal ditayangkan semula?". Cinema Online. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 April 2022. Dicapai pada 8 April 2019.
  35. ^ Hanafis Haris (5 April 2021). ""XX Ray bukan filem terbaik saya" - Aziz M. Osman". Astro Gempak. Dicapai pada 2 September 2021.
  36. ^ "Senarai penuh pencalonan FFM10". Berita Minggu. 15 November 1992. Dicapai pada 2 September 2019.
  37. ^ "The list of winners" [Senarai pemenang] (dalam bahasa Inggeris). The Malay Mail. 18 November 1992. Dicapai pada 2 September 2019.
  38. ^ Roslen Fadzil (1 Disember 1995). "Dimensi unik industri filem". Harian Metro. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  39. ^ Kebayan (26 November 1995). "Usaha Aziz ubah sejarah masa depan". Metro Ahad. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  40. ^ "XX Ray sequel soon" [Kesinambungan XX Ray akan menyusul] (dalam bahasa Inggeris). The New Paper. 16 Mei 1994. m/s. 22.
  41. ^ "Aziz M Osman Rancang Filem XX Ray III?". Rotikaya.com. 12 Disember 2011. Dicapai pada 2015-11-28.
  42. ^ Azizi, Mohd Al Qayum (12 Ogos 2015). "Aziz M Osman Bakal Terbitkan Sekual 'XX Ray 3'". mStar. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-14. Dicapai pada 28 November 2015.
  43. ^ "Aziz M Osman Umum Pembikinan Sekuel XX Ray, Cari Hero Baru". My News Hub.com. 3 Jun 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-02-21. Dicapai pada 28 November 2015.
  44. ^ Azzyati Ahmad (3 Jun 2015). "Aziz M Osman cari hero baharu bintangi filem XX Ray III". Astro Awani. Dicapai pada 28 November 2015.
  45. ^ Roslen Fadzil (11 Januari 1993). "XX Ray jadi siri televisyen". Harian Metro. Dicapai pada 13 Januari 2021.
  46. ^ Khadijah Ibrahim (19 April 2006). "Misi XX-Ray beri peluang kepada pelakon baru". Utusan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Disember 2017. Dicapai pada 24 April 2010.

Pautan luar sunting