Filet mignon (bahasa Perancis untuk "filet comel" atau "filet cantik") ialah stik potongan daging lembu yang diambil dari daging batang pinang, atau otot psoas major lembu. Dalam bahasa Perancis, ia digelar filet de Boeuf, filet mignon. Dalam menu di Perancis, selalunya ia merujuk kepada daging babi berbanding daging sapi.

Filet Mignon
JenisPotongan daging lembu batang pinang
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Filet mignon dengan kentang lenyek, kacang dan cendawan
Filet mignon dibalut dengan daging bakon dengan sayur-sayuran yang pelbagai

Daging batang pinang terletak di kedua-dua sisi tulang belakang, dan biasanya dibahagikan menjadi dua potongan berbentuk lurus panjang daging lembu. Daging batang pinang kadang-kadang dijual keseluruhan. Jika bahagian hujung terkecil daging batang pinang dipotong menjadi bahagian mentah, bahagian yang dikenali sebagai filet mignon, atau filet, daripada daging tanpa tulang Perancis (mignon bermakna "kecil", kerana mignon betul-betul dipotong dari hujung kecil batang pinang itu). Filet ialah potongan daging lembu yang paling lembut, dan yang paling mahal. Rata-rata potongan daging itu dapat menyediakan tidak lebih daripada 4 hingga 6 filet. Disebabkan otot itu tidak menahan beban dan tidak banyak mengandungi serat, ia lebih lembut.

Nama lain sunting

Potongan daging sapi yang sama juga dapat digelar:

  • Bahasa Perancis : filet de bœuf
  • Bahasa Inggeris (AS): medallions, tenderloin steak
  • Bahasa Inggeris (UK & Ireland): fillet steak
  • Bahasa Inggeris (Australia): eye fillet


Di AS, bahagian hujung dan bahagian besar tengah daging batang pinang sering dijual sebagai filet mignon di pasar raya dan restoran. Istilah Perancis untuk pemotongan ini ialah tournedos (bahagian tengah lebih kecil), Chateaubriand (bahagian tengah lebih besar) dan biftek (dipotong dari hujung besar yang dikenali sebagai tête de filet (harfiah "kepala filet") dalam bahasa Perancis).[1]

Stik porterhouse dan stik tulang T ialah bahagian daging yang lebih besar yang merangkumi filet. Small medallion di salah satu sisi tulang filet, dan kepingan panjang daging di sisi tulang lain pula ialah steak strip.

Penyediaan sunting

 
Filet mignon tradisional dengan asparagus panggang

Filet dapat dipotong menjadi satu bahagian setebal dua inci, lalu dipanggang begitu sahaja. Filet juga boleh didapati di kedai sudah dipotong menjadi bahagian dan dibungkus dengan bakon. Haba tinggi ialah kaedah yang biasa untuk memasak filet, baik memanggang mahupun penggorengan. Bakon sering digunakan dalam memasak filet kerana rendahnya tahap lemak dalam filet.

Filet juga mempunyai tahap rendah marmar, atau lemak antara otot. Bakon digunakan untuk membungkus filet dan dilekatkan dengan pencungkil gigi kayu. Hal ini menambahkan rasa dan menjaga filet daripada kekeringan semasa proses memasak. Cara memasak tradisional bagi filet mignon ialah menyelar menggunakan haba tinggi dalam panggangan dengan masa yang singkat dan kemudian dipindahkan ke haba yang lebih rendah untuk mematangkan keseluruhan isi daging atau sesuai mengikut permintaan. Filet mignon sering disajikan kurang matang berbanding daging lain. Filet butterflied, yang mana ialah stik masak, bermaksud daging yang dihiris di bahagian tengah, dan dibuka bagi mendedahkan lebih banyak daging untuk dibakar semasa proses memasak.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Templat:Beef