Fish upon the Sky (Bahasa Thai: ปลาบนฟ้า; RTGSPla Bon Fah) adalah tahun 2021 siri televisyen Thailand yang dibintangi Naravit Lertratkosum (Pond) dan Phuwin Tangsakyuen (Phuwin) Siri ini berdasarkan novel dengan nama yang sama oleh JittiRain. JittiRain juga mencipta novel hit-series-bertukar Theory of Love dan 2gether: The Series (bersama dengan sekuelnya Still 2gether dan 2gether: The Movie )

Fish upon the Sky
Genre
Berdasarkan daripada
Fish upon the Sky novel by JittiRain
PenciptaJittiRain
Ditulis oleh
  • Sakon Wongsinwiset
  • Ritthikrai Kanchanawiphu
  • Sureechay Kaewses
  • Pattarawalai Wongsinwises
PengarahSakon Wongsinwiset
Dibintangi oleh
  • Phuwin Tangsakyuen
  • Naravit Lertratkosum
Lagu pembukaanข้างๆ (RTGSKhaang lit. Beside) by Thanawin Teeraphosukarn
Lagu penutupคนแบบไหน (RTGSKon Baeb Nai lit. What Kind of Person (Are you looking for?)) by Sahaphap Wongratch
Negara asalThailand
BahasaThai
Bilangan musim1
Bilangan episod12
Penerbitan
PenerbitNoppharnach Chaiwimol
PenyuntingSataporn Panichraksapong
LokasiThailand
Pemasangan kamera
multiple camera setup
Tempoh siaran45-60 minutes
Syarikat penerbitan
GMMTV
Syarikat pengedaran
GMMTV
Penyiaran
Saluran asal
Siaran asal09 April 2021 (2021-04-09) – 25 Jun 2021 (2021-06-25)
Pautan luar
GMM 25 Show Details
Tapak sesawang penerbitan GMMTV

Diarahkan oleh Sakon Wongsinwiset (Golf) dan dihasilkan oleh GMMTV, siri ini adalah salah satu daripada enam belas siri televisyen tawaran GMMTV untuk 2021 semasa acara "GMMTV 2021: The New Decade Begins" pada 3 Disember 2020. [1][2][3] Siri ini ditayangkan pada GMM 25 dan LINE TV pada 09 April 2021, [4] disiarkan pada hari Jumaat pada pukul 20:30 ICT dan 22:30 ICT. [5] Siri ini berakhir pada 25 Jun 2021.

Sinopsis sunting

Pi, seorang pelajar pergigian tahun kedua yang kutu buku, mempunyai rahsia terhadap Muang Nan, seorang pelajar tahun 2 yang baik hati dan tampan di Jabatan Sains Kesihatan Bersekutu. Seiring dengan keperibadian Nan yang ramah dan ramah, Pi tidak cukup yakin dengan penampilannya dan dia merasa tidak berdaya. Dia meminta kakaknya Duean dengan Kitty Gang nasihatnya dan membantunya mendapatkan perubahan dari seorang budak lelaki kutu buku yang berubah menjadi penampilan yang tampan dan bergaya untuk mempunyai keyakinan yang cukup untuk memikat Nan. Ketika Pi akhirnya memiliki keyakinan untuk mengaku pada Nan, dia bertemu dengan Mork, seorang pelajar perubatan yang menarik yang muncul entah dari mana, dan juga berusaha untuk mendapatkan perasaan Nan.

Pi merasa putus asa dan putus asa berusaha mengatasi Mork. Dia cuba meminta pertolongan dari kakaknya, tetapi bukannya menolong, Duean bertemu dengan Meen, seorang pelajar yang lebih segar yang menjadikan kehidupan Duean berantakan. Oleh itu, dia tidak dapat menahan rancangan melebihi usaha Mork untuk menarik perhatian Nan, dia berusaha menghadapinya sendirian tetapi dia tidak cukup bernasib baik untuk mengalahkannya. Namun, semuanya mulai berubah ketika Pi mula mengalami berbagai jenis perasaan terhadap Mork, menjadikannya lebih membingungkan baginya. Adakah dia akan meneruskan pengakuannya kepada Nan? Atau cinta baru akan mekar ke arah Mork?[6]

Pelakon dan watak sunting

Berikut adalah pemeran siri ini:

Utama sunting

  • Phuwin Tangsakyuen sebagai Pattawee "Pi" Panichapun - Seorang pelajar Pergigian tahun kedua kutu buku yang seorang yang introvert, rumit, tidak berminat, terlalu fokus pada kajian, anti-sosial dan dia tidak peduli dengan penampilannya seperti mempunyai cermin mata tebal dan pendakap, alasan mengapa dia dibuli. Tetapi kerana ini, dia memutuskan untuk berubah menjadi seorang lelaki yang tampan dan tampan untuk disarung dengan perasaanya, Muang Nan. Minat cinta Mork.
  • Naravit Lertratkosum (Pond) sebagai Sutthaya "Mork" Nithikornkul - Pelajar Perubatan tahun kedua yang panas selalu suka menggoda Pi. Rakan karib Muang Nan dan sangat menyukai Pi. Dia kemudian mengungkapkan bahawa dia adalah "Lelaki di Fakulti Berdekatan".
  • Trai Nimtawat (Neo) sebagai Dollawee "Duean" Panichapun - Seorang pelajar Kejuruteraan tahun lima yang lidah dan tajam. Pemimpin Kitty Gang , kakak kedua Pi dan sangat menyukai Meen.
  • Thanawin Teeraphosukarn (Louis) sebagai Sittha "Meen" Nithikornkul - Pelajar perubatan tahun pertama, adik Mork dan kemudian, minat cinta Duean. [7]
  • Sahaphap Wongratch (Mix) sebagai Muang Nan - Pelajar tahun kedua yang baik dan tampan di Jabatan Sains Kesihatan Bersekutu, sahabat Mork dan crush Pi.

Menyokong sunting

  • Thanawin Pholcharoenrat (Winny) sebagai Koh - salah seorang anggota Kitty Gang yang ganas dan berkepala panas.
  • Thanaset Suriyapornchaikul (Euro) sebagai Yok - anggota Kitty Gang yang disebut "gadis magnet".
  • Chayapol Jutamas (AJ) sebagai Jeans - Kitty Gang ahli yang suka mengikuti audisi, tetapi dia tidak pernah diterima.
  • Kittipop Sereevichayasawat (Satang) sebagai James - Kitty Gang ahli yang suka membaca manga dan bermain permainan mudah alih.
  • Ployshompoo Supasap (Jan) sebagai Bam - Sahabat terbaik Mork.
  • Phatchara Thabthong (Kapook) sebagai Guru Namphueng - Guru di provinsi Nakhon Nayong, yang menjadi ngeri Kitty Gang .
  • Phromphiriya Thongputtaruk (Papang) sebagai Wan - Seorang doktor ER dan abang sulung Duean dan Pi.

Peranan tetamu sunting

  • Darina Bunchu (Nancy) sebagai Prik Pao - salah satu dari Yaoi Girls , yang mengirim Pi dan Mork.
  • Thawatchai Petchsuk (Yourboy Nuree) sebagai Kluea Kang - salah satu Yaoi Girls , yang pertama kali mengirimkan Pi dan Mork, tetapi kemudian mengirim Mork dan Bam, menjadikannya dan Prik Pao saingan.
  • Chotipat Surasawat (Jeng) sebagai Phu (Ep. 9)

Soundtracks sunting

Title Romanized title English title Artist(s) Ref.
ข้างๆ Khang Khang Beside Thanawin Teeraphosukarn (Louis) [8]
คนแบบไหน Kon Baeb Nai What Kind of Person (Are you looking for?) Sahaphap Wongratch (Mix) [9]

Rujukan sunting

  1. ^ "[LIVE] งานแถลงข่าว #GMMTV2021 : The New Decade Begins". youtube.com. GMMTV. Dicapai pada 15 Mei 2021.
  2. ^ ""GMMTV" จัดงานใหญ่ "GMMTV 2021 The New Decade Begins" เปิดโผ 16 ซีรีส์เรื่องเยี่ยม พร้อมเผยโปรเจกต์ใหม่สุดปัง ทัพนักแสดงชื่อดังร่วมงานกว่า 100 ชีวิต". www.gmm-tv.com/news/. GMMTV. Dicapai pada 15 Mei 2021.
  3. ^ "ปลาบนฟ้า [Fish upon the sky]". twitter.com/. GMMTV on Twitter. Dicapai pada 15 Mei 2021.
  4. ^ "These are 5 most-watched Thai Boys Love dramas on LINE TV during Songkran break". www.timeout.com/bangkok/news/. Time Out Bangkok editors. Dicapai pada 15 Mei 2021.
  5. ^ "ซีรีส์เด็ด 7 วันรวด! GMM25 ส่งซีรีส์ 4 เรื่อง ให้ดูยาวๆ ตั้งแต่วันจันทร์-วันอาทิตย์ เวลา 20:30 น." www.gmm25.com/. GMM25. Dicapai pada 15 Mei 2021.
  6. ^ "FISH UPON THE SKY". madan.fun/en/. aditchaya.s. 27 April 2021. Dicapai pada 15 Mei 2021.
  7. ^ "'หลุยส์ ธณวิน'ควบ 2 หน้าที่ โอดร้องเพลงประกอบ'ปลาบนฟ้า'ไม่ง่าย". Thai Post | อิสรภาพแห่งความคิด (dalam bahasa Thai). 22 April 2021. Dicapai pada 20 Mei 2021.
  8. ^ "ข้างๆ Ost.ปลาบนฟ้า Fish upon the sky – Louis Thanawin". youtube.com. GMMTV Records. Dicapai pada 15 Mei 2021.
  9. ^ "คนแบบไหน Ost.ปลาบนฟ้า Fish upon the sky – Mix Sahaphap". youtube.com. GMMTV Records. Dicapai pada 15 Mei 2021.

Pautan luaran sunting