Flaks atau rami belanda[1] (Linum usitatissimum) ialah spesies tumbuhan dari anggota genus Linum keluarga Linaceae. Ia tanaman makanan dan serat yang ditanam di kawasan sejuk di dunia. Tekstil yang dibuat daripada rami dikenali di negara-negara Barat sebagai linen, dan secara tradisinya digunakan untuk cadar, pakaian dalam, dan alas meja. Minyak ini dikenali sebagai minyak biji rami. Sebagai tambahan untuk merujuk kepada tumbuhan itu sendiri, perkataan "flaks" boleh merujuk kepada serat-serat tidak berpintal daripada tumbuhan rami. Spesies tumbuhan dikenali hanya sebagai tumbuhan yang ditanam,[2] dan nampaknya telah didomestikkan hanya sekali dari spesies liar Linum bienne, yang disebut flaks pucat.[3]

Flax
Common Flax
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
L. usitatissimum
Nama binomial
Linum usitatissimum

Penerangan sunting

 
Kapsul

Beberapa spesies lain dalam genus Linum adalah serupa dengan rupa L. usitatissimum, flaks yang ditanam, termasuk beberapa yang mempunyai bunga biru yang sama, dan yang lain dengan bunga putih, kuning, atau merah.[4] Sesetengahnya adalah tumbuhan saka, tidak seperti L. usitatissimum, yang merupakan tumbuhan semusim.

Tanaman flaks yang ditanam tumbuh hingga 1.2 m (3 kaki 11 inci), dengan batang langsing. Daun hijau glaukus, berbentuk lanseolat langsing, 20-40 mm panjang, dan 3 mm lebar.

Bunganya berwarna biru pucat, berdiameter 15-25 mm, dengan lima kelopak. Buahnya adalah bulat, kapsul kering 5-9 mm diameter, mengandungi beberapa biji perang berkilat berbentuk seperti biji epal, dengan panjang 4-7 mm.

 
Bunga

Lihat pula sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Klinkert, H. C. (1930). Nieuw Maleisch-Nederlandsch Woordenboek Met Arabisch Karakter (dalam bahasa Belanda). Brill Archive. m/s. 485.
  2. ^ "Linum usitatissimum". Rangkaian Maklumat Sumber Germplasma (GRIN). Perkhidmatan Penyelidikan Pertanian, Jabatan Pertanian Amerika Syarikat. Dicapai pada 2 October 2014.
  3. ^ Allaby, R.; Peterson, G.; Merriwether, D.; Fu, Y.-B. (2005). "Evidence of the domestication history of flax (Linum usitatissimum L.) from genetic diversity of the sad2 locus". Theoretical and Applied Genetics. 112 (1): 58–65. doi:10.1007/s00122-005-0103-3.
  4. ^ Quanru Liu; Lihua Zhou. "Linum". Flora of China. 11. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 April 2015. Dicapai pada 2 October 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting