Dalam muzik, flat bermaksud "pic yang lebih rendah". Flat adalah bertentangan dengan sharp, iaitu peningkatan nada. Dalam notasi muzik, flat bermaksud "perendahan nada sebanyak satu semiton (separuh langkah)", dan diwakili simbol yang berasal daripada huruf kecil 'b' yang digayakan.[1][2] Sebagai contoh, muzik di bawah mempunyai tanda nada dengan tiga flat (menunjukkan sama ada E major atau C minor) dan not D, mempunyai tanda kromat flat.

 {
\override Score.TimeSignature #'stencil = ##f
\relative c'' {
 \clef treble \key es \major \time 4/4 des1
} }

Dalam perangai setara 12 nada, D♭, misalnya adalah bersamaan secara enharmonik dengan C♯, dan G♭ adalah bersamaan dengan F♯. Dalam mana-mana sistem penalaan lain, kesetaraan enharmonik sedemikian secara amnya tidak wujud. Untuk membenarkan intonasi saksama dilanjutkan, komposer Ben Johnston menggunakan syap sebagai tanda kromat untuk menunjukkan nota dinaikkan 70.6 sen (nisbah 25:24), dan tanda flat untuk menunjukkan nota diturunkan 70.6 sen.

Dalam intonasi, flat juga boleh bermaksud "sedikit rendah dalam nada" (dengan jumlah yang tidak ditentukan). Jika dua not serentak agak terkeluar dari nada, nada rendah (dengan mengandaikan yang lebih tinggi bernada betul) adalah "flat" dengan yang satu lagi.

Simbol berkaitan sunting

Flat ganda dua juga wujud, yang kelihatan seperti   (serupa dengan dua flat, ) dan menurunkan not sebanyak dua semiton, atau satu langkah penuh. Dari segi sejarah, untuk menaikkan flat berganda kepada flat tunggal, ia dikehendaki menggunakan notasi . Dalam skor moden, perwakilan satu flat sahaja () juga diterima.

 

Satu suku nada rata atau separuh rata, yang menunjukkan penggunaan nada suku, boleh ditandakan dengan pelbagai simbol, termasuk flat dengan garis miring ( ) atau tanda flat terbalik ( ). Flat tiga suku nada, flat setengah atau seskuiflat, diwakili oleh flat separuh dan flat biasa ( )

 

Walaupun sangat jarang berlaku, flat ganda tiga ( ) kadangkala boleh ditemui. [3] Ia merendahkan not sebanyak tiga semiton.

Rujukan sunting

  1. ^ Benward & Saker (2003). Music in Theory and Practice, Vol. 1, p. 6. McGraw-Hill, Seventh edition. "Flat ()—lowers the pitch a half step."
  2. ^ Flat, Glossary, Naxos Records
  3. ^ Byrd, Donald (September 2016). "Extremes of Conventional Music Notation". Indiana University Bloomington. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 March 2010. Dicapai pada 4 November 2016.