Tan Sri Datuk Seri Dr. Fong Chan Onn adalah merupakan ahli politik Malaysia dan beliau merupakan bekas Menteri Sumber Manusia dari Disember 1999 sehingga Mac 2008. Sebelum itu beliau memegang portfolio Timbalan Menteri Pelajaran daripada Oktober 1990 hingga Disember 1999. Beliau telah berkahwin untuk dengan Puan Sri Datin Seri Tan Lay Hwa dan mempunyai 3 orang anak lelaki.


Fong Chan Onn
冯镇安 (Cina)

PSM; DGSM, DCSM, DMSM (Mel); PhD
Anggota Parlimen Malaysia
untuk Alor Gajah, Melaka
Dalam jawatan
2004–2013
Didahului olehAbu Seman Yusop
Digantikan olehKoh Nai Kwong
Menteri Sumber Manusia Malaysia
Dalam jawatan
1999–2008
Didahului olehLim Ah Lek
Digantikan olehSubramaniam Sathasivam
Anggota Parlimen Malaysia
untuk Selandar, Melaka
Dalam jawatan
1990–2004
Didahului olehKok Wee Kiat
Digantikan olehKonstituensi dibubarkan
Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan MCA Negeri Melaka
Dalam jawatan
2007–2008
Didahului olehPoh Ah Thiam
Digantikan olehWee Ka Siong
Butiran peribadi
Lahir (1944-02-29) 29 Februari 1944 (umur 80)
Seremban, Negeri Sembilan, Malaya Jepun (kini Malaysia)
Parti politik(MCA)
sebahagian daripada Barisan Nasional
PasanganPuan Sri Tan Lay Hwa (陈丽华)
Anak-anak3
Alma materUniversity of Canterbury
University of Rochester
PekerjaanAhli politik
ProfesionKejuruteraan elektrik
Laman web rasmifongchanonn.blogspot.com

Pendidikan sunting

Dr Fong menerima sarjana muda dalam kejuruteraan elektrik dari Universiti Canterbury di New Zealand dan seterusnya menerima MBA dan ijazah doktor falsafah dalam penyelidikan operasi dan ekonomi industri di University of Rochester, New York.

Kerjaya politik sunting

Beliau adalah Naib Presiden Persatuan Cina Malaysia (MCA) - parti kedua terbesar dalam parti gabungan Barisan Nasional selepas 1996 dan turut juga menjadi Ahli Parlimen Selandar (dinamakan semula sebagai Alor Gajah pada tahun 2004), Melaka selepas 1990. Kawasannya telah dilihatnya mengalami pertumbuhan yang sangat pesat di bawah pemegangannya. Sebagai Menteri Sumber Manusia, Dr Fong telah membawa banyak perubahan kepada Kementerian, termasuk mendirikan Pertukaran Buruh Elektronik untuk pencari kerja, menukar prmprosesan tuntutan-tuntutan SOCSO dengan menggunakan komputer dan memperluaskan dan meningkatan Institut-institut Latihan Perindustrian. Sebagai Timbalan Menteri Pendidikan, Dr Fong diingati di atas usahanya dalam menyuntik tenaga dan pengiktirafan di sekolah-sekolah Cina. Dr Fong juga menjawat Majlis Teknologi Maklumat Negara, Jawatankuasa Kabinet di Persaingan Negara dan Jawatankuasa Kabinet mengenai Keutuhan Dalam Pengurusan Kerajaan. Beliau adalah juga seorang ahli bagi Majlis Universiti Tunku Abdul Rahman, yang ditubuhkan oleh MCA.

Dr Fong turut mengetuai Biro Dasar Ekonomi MCA (dahulunya dikenali sebagai Biro Ekonomi MCA) dan MCA Jawatankuasa Perhubungan Kerajaan Kelantan. Beliau juga menjawat Majlis Presiden MCA dan Biro Politik MCA. Beliau turut menyertai dengan aktif di perbincangan MCA mengenai isu-isu ekonomi, politik, kebudayaan, masyarakat dan pendidikan, termasuk Majlis Perunding Ekonomi Negara, penyediaan Akta Pendidikan 1991 dan penubuhan Universiti Tunku Abdul Rahman. Beliau juga membincangkan mengenai Parti dan pandangan-pandangan masyarakat mengenai isu-isu ini dalam forum-forum antarabangsa. Dr Fong juga telah menulis beberapa buku dan banyak artikel dalam majalah-majalah antarabangsa atau bab di buku.

Dr Fong memulakan kerjayanya dalam Perkhidmatan Awam dalam Jabatan Telekomunikasi Kuala Lumpur. Beliau merupakan Dekan Fakulti Ekonomi & Pentadbiran, Universiti Malaya dalam 1990. Sebelum ini, beliau merupakan ahli Yayasan Orang Jepun, Institut Pembangunan Ekonomi, Tokyo (1979) dan sebagai Profesor Pertukaran Fulbright, Universiti Stanford (1980).

Pilihan raya Malaysia 2008 sunting

Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008, Datuk Seri Dr Fong Chan Onn bertanding menggunakan tiket Barisan Nasional . Beliau telah bertanding di kawasan parlimen Alor Gajah , negeri Melaka. Datuk Seri Dr Fong Chan Onn telah menang dengan mendapat undi sebanyak 26354.

Calon lawan ialah Tan Lay Siang dari DAP dari 13,470 - Kalah . Peratus pengundi yang keluar ialah 77.37%. Undi rosak sebanyak 1953.

Pautan luar sunting

Laman peribadi Dr. Fong Diarkibkan 2006-06-20 di Wayback Machine


Penyandang Terdahulu Timbalan Menteri Pelajaran
 ??– Kini
Penyandang Kemudian
??
Penyandang