Fotometer Api Fotoelektrik

Fotometer api fotoelektrik adalah alat yang digunakan dalam analisis kimia bukan organik untuk menentukan kepekatan ion logam tertentu, antaranya natrium, kalium, litium, dan kalsium. Logam kumpulan 1 dan Kumpulan 2 adalah sangat sensitif kepada pengukuran cahaya api kerana mempunyai tenaga pengujaan rendah.

Fotometer api fotoelektri FP8800 adalah untuk penentuan serentak sehingga 4 kepekatan unsur bumi alkali dan alkali dalam sampel air. Ihsan daripada A.KRÜSS Optronic
Sampel analisis dengan menggunakan fotometer api fotoelektrik

Secara teorinya, analisis sampel oleh fotometer api dikawal oleh ujian api dengan keamatan warna api yang diukur oleh litar fotoelektrik. Keamatan warna bergantung kepada tenaga yang telah diserap oleh atom yang mencukupi untuk mengewap atom. Sampel diperkenalkan kepada api pada kadar yang tetap. Penapis memilih warna yang dikesan oleh fotometer dan menghalang pengaruh ion lain. Sebelum digunakan, peranti ini memerlukan penentukuran dengan satu siri piawaian taraf ion yang hendak diuji.

Pengukuran cahaya api adalah neutral ( tetapi murah berbanding dengan spektroskopi pemancaran api, di mana cahaya yang dipancarkan dianalisis dengan monochromator. Statusnya adalah sama dengan kolorimeter (yang menggunakan penapis) berbanding spektrofotometer (yang menggunakan monochromator). Ia juga mempunyai pelbagai logam yang boleh dianalisis dan had pengesanan juga dipertimbangkan.