Frances Hardman Conroy [1] [2] (lahir 15 Mac 1953) merupakan seorang pelakon Amerika Syarikat. Beliau terkenal menerusi watak sebagai Ruth Fisher dalam siri televisyen Six Feet Under (2001–2005), yang mana beliau memenangi Golden Globe dan tiga Anugerah Guild Actors Screen . Beliau juga terkenal kerana memainkan versi lama Moira O'Hara dalam musim pertama siri antologi televisyen American Horror Story, yang memperoleh Conroy menerima pencalonan pertama Saturn Award for Best Supporting Actress on Television, dan juga pencalonan Anugerah Emmy Primetime untuk Outstanding Supporting Actress in a Miniseries or a Movie. Conroy kemudiannya memainkan watak sebagai The Angel of Death, Myrtle Snow, Gloria Mott, Mama Polk, Bebe Babbitt, dan Belle Noir pada tujuh musim lagi rancangan itu: Asylum, Coven, Freak Show, Roanoke, Cult, Apocalypse, dan <i id="mwLQ">Double Feature</i>. Conroy merupakan pelakon keempat yang telah muncul dalam kebanyakan musim rancangan itu. Untuk persembahannya dalam Coven, beliau dicalonkan sekali lagi untuk Primetime Emmy Award for Outstanding Supporting Actress in a Miniseries or a Movie. .

Beliau membintangi Dawn dalam musim pertama siri asal Hulu Casual, yang telah dicalonkan untuk Anugerah Golden Globe untuk musim pertamanya. Pada 2017, dia melakonkan watak Nathalie Raven dalam The Mist . Pada tahun 2019, beliau membintangi Joker sebagai ibu watak titular itu.

Kehidupan awal sunting

Conroy dilahirkan di Monroe, Georgia, merupakan anak perempuan kepada Ossie Hardman (née Ray) dan Vincent Paul Conroy. [3] Bapanya, yang berketurunan Ireland, merupakan seorang eksekutif perniagaan, dan ibunya juga bekerja dalam perniagaan. Semasa tahun persekolahan 1971–72, beliau belajar di Kolej Dickinson di Carlisle, Pennsylvania, di mana beliau menjadi ahli Mermaid Players dan muncul dalam produksi teater kolej. Beliau berpindah ke New York City untuk belajar drama di Neighborhood Playhouse dan Juilliard School . Beliau adalah ahli Kumpulan Drama Juilliard Divisyen 6 (1973–1977) yang turut disertai oleh Kevin Conroy (tiada hubungan), Kelsey Grammer, Harriet Sansom Harris, dan Robin Williams .

Kerjaya sunting

Semasa tahun 1970-an, beliau kerap membuat persembahan dengan syarikat teater (terutamanya The Acting Company ), dan muncul sebagai Desdemona di Teater Delacorte dalam produksi Othello bersama Richard Dreyfuss dan Raul Julia . Beliau kembali ke Delacorte pada musim panas 1998 sebagai, Mrs. Antrobus dalam The Skin Of Our Teeth karya Thorton Wilder . Salah satu penampilan filem pertamanya ialah sebagai pelakon Shakespeare dalam filem klasik 1979 karya Woody Allen , Manhattan . Pada tahun 1980, beliau membuat kemunculan sulung Broadway The Lady From Dubuque karya Edward Albee . Beliau memberi tumpuan terutamanya pada kerjaya pentasnya untuk dua dekad seterusnya, dan muncul dalam produksi seperti Our Town, The Little Foxes dan The Ride Down Mt. Morgan, selain menerima satu pencalonan Tony dan empat Drama Desk Award (termasuk kemenangan Drama Desk untuk The Secret Rapture ). Conroy mempunyai peranan kecil dalam filem Falling in Love tahun 1984, sebagai pelayan di restoran mewah. Pada tahun 1988, beliau muncul sebagai anak sulung kepada patriark Burt Lancaster yang sedang nazak dalam Rocket Gibraltar . Pada tahun yang sama, beliau muncul dalam watak sokongan dalam Dirty Rotten Scoundrels dan Another Woman . Pada tahun 1992, beliau memainkan watak guru sains politik Christine Downes dalam filem <i id="mwdg">Scent of a Woman</i> .

2001–05: Six Feet Under sunting

Beliau terkenal menerusi siri drama asal HBO Six Feet Under, yang dibintanginya dari tahun 2001 hingga tamat siri itu pada tahun 2005, dengan memainkan watak sebagai Ruth Fisher . Semasa siri ini dijalankan, Conroy memenangi Anugerah Golden Globe untuk Pelakon Wanita Terbaik – Drama Siri Televisyen pada tahun 2004. Beliau juga dicalonkan untuk empat Anugerah Primetime Emmy untuk Pelakon Utama Cemerlang dalam anugerah Siri Drama, namun tidak memenanginya. Bersama-sama pelakon rancangan itu, mereka telah dianugerahkan dua kali pada tahun 2003 dan 2004 Screen Actors Guild Award for Outstanding Performance by an Ensemble in a Drama Series, serta Conroy memenangi anugerah individu 2004 untuk Outstanding Performance by a Female Actor in a Drama Series . Siri yang berakhir pada tahun 2005 ini telah menyiarkan 63 episod asal.

2005–10: Desperate Housewives dan How I Met Your Mother sunting

Pada tahun 2008, beliau mendapat pelakon jemputan dalam Desperate Housewives sebagai Virginia Hildebrand, seorang wanita kaya yang cuba membeli cinta keluarga Solis.

Bersama-sama dengan banyak penampilan sebagai tetamu di televisyen pada pertengahan tahun 2000-an, beliau melakonkan watak sebagai ibu Barney Stinson, Loretta Stinson menerusi siri How I Met Your Mother, . Dan pada tahun 2010, Conroy membawakan watak Angie Dinkley dalam rancangan animasi Scooby-Doo! Mystery Incorporated .

Pada tahun 2010, Conroy memainkan watak Madylyn, isteri kepada watak Robert De Niro (sebagai Jack Mabrey), dalam filem thriller John Curran, Stone . Pada tahun yang sama, Conroy memainkan watak berulang Peggy Haplin dalam siri drama ABC, Happy Town .

2011–2017: American Horror Story dan Joker sunting

Pada tahun 2011, beliau telah berlakon dalam siri drama baharu untuk FX, American Horror Story . Conroy adalah salah seorang daripada dua pelakon, selain Alexandra Breckenridge, memainkan watak wanita bernama Moira O'Hara . Apabila musim tersebut berakhir pada tahun 2011, telah diumumkan bahawa rancangan itu bertujuan untuk menjadi siri antologi, di mana setiap musim akan berbeza sepenuhnya dengan watak baharu setiap musim. Pada masa ini, Conroy telah dicalonkan untuk Anugerah Emmy Primetime kelima dalam kategori Outstanding Supporting Actress in a Miniseries or a Movie .

Untuk musim kedua, yang digelar Asylum, Conroy menyertai semula siri tersebut dan memainkan watak Shachath, selain watak tidak bernama dalam arka berbilang episod. Pada tahun 2013, beliau membintangi Royal Pains sebagai Blythe Ballard. Beliau juga membintangi filem televisyen Ring of Fire, di mana beliau melakonkan watak sebagai Maybelle Carter. Conroy sekali lagi menjadi pelakon untuk musim ketiga American Horror Story atau dikenali sebagai Coven, sebagai Myrtle Snow. Beliau kemudiannya dicalonkan untuk Anugerah Emmy Primetime keenam dan pencalonan keduanya untuk Outstanding Supporting Actress in a Miniseries or a Movie.

Pada 2014, beliau kembali untuk musim keempat siri itu, bertajuk Freak Show, sebagai Gloria Mott, seorang wanita kaya yang anak lelakinya yang psikotik dan manja ingin menyertai pertunjukan aneh itu. Conroy kemudiannya kembali pada tahun 2016, Roanoke, sebagai kanibal.


Pada tahun 2015, Conroy melakonkan watak sebagai Dawn on siri asal Hulu Casual . Pada Julai 2017, telah diumumkan melalui Twitter bahawa Conroy akan muncul dalam American Horror Story: Cult, menandakan penampilan keenamnya dalam rancangan itu.  .

2018–sekarang: American Horror Story dan The Power of the Dog sunting

Pada tahun 2018, Conroy mengulangi peranannya sebagai Myrtle Snow dan Moira O'Hara dari Coven and Murder House dalam American Horror Story: Apocalypse karya Ryan Murphy yang menjadi penampilan ketujuhnya dalam rancangan itu. Conroy turut membintangi filem Joker 2019, sebagai ibu kepada watak utama iaitu Joker.

Beliau kembali ke francais American Horror Story pada 2021 dengan American Horror Story: Double Feature . Pada tahun yang sama beliau bertindak sebagai Mrs. Burbank dalam filem <i id="mw2w">The Power of the Dog</i> yang mendapat pujian kritis, memenangi Satellite Award pertamanya dan menerima pencalonan untuk Critics' Choice Awards sebagai ahli pelakon.

Kehidupan peribadi sunting

Pada tahun 1980, beliau berkahwin dengan Jonathan Furst; sebelum bercerai pada akhir 1980-an. Pada tahun 1992, Conroy telah berkahwin dengan pelakon Jan Munroe.   

  1. ^ The Best Plays of 1976–1977. 1976. ISBN 9780396075011.
  2. ^ Willis, John, penyunting (1978). "Measure for Measure (cast)". John Willis' Theatre World 1976-1977 Season Volume 33. Crown Publishers. m/s. 174. Dicapai pada 2021-04-27.
  3. ^ "Paid Notice - Deaths CONROY, OSSIE RAY". The New York Times. 27 September 1997.