Friedrich III, Maharaja Jerman


Friedrich III (Bahasa Jerman: Friedrich Wilhelm Nikolaus Karl; 18 Oktober 1831 – 15 Jun 1888) atau Frederick III ialah Maharaja Jerman dan Raja Prusia selama 99 hari antara Mac dan Jun 1888, semasa Tahun Tiga Maharaja. Dikenali secara tidak rasmi sebagai "Fritz", beliau adalah anak tunggal Maharaja Wilhelm I dan dibesarkan dalam tradisi perkhidmatan tentera keluarganya. Walaupun diraikan sebagai seorang lelaki muda kerana kepimpinan dan kejayaannya semasa Perang Schleswig Kedua, Perang Austria-Prusia dan Perang Perancis-Prusia, baginda bagaimanapun menyatakan kebencian terhadap peperangan dan dipuji oleh rakan dan musuh kerana kelakuannya yang berperikemanusiaan. Berikutan penyatuan Jerman pada tahun 1871 bapanya, kemudian Raja Prusia, menjadi Maharaja Jerman. Selepas kematian Wilhelm pada usia sembilan puluh pada 9 Mac 1888, takhta diserahkan kepada Frederick, yang ketika itu menjadi Putera Mahkota Jerman selama tujuh belas tahun dan Putera Mahkota Prusia selama dua puluh tujuh tahun. Frederick menderita kanser laring apabila dia meninggal dunia, berumur lima puluh enam tahun, berikutan rawatan perubatan yang tidak berjaya untuk keadaannya.

Frederich III
Friedrich III pada 1888
Maharaja Jerman
Raja Prusia
Pemerintahan9 Mac 1888-15 Jun 1888
Didahului olehWilhelm I
Diikuti olehWilhelm II
Keputeraan18 Oktober 1831
Istana Baru,Potsdam,Prusia
Kemangkatan15 Jun 1888 (umur 56)
Istana Baru,Potsdam,Kerajaan Prusia,Empayar Jerman
Pemakaman18 Jun 1888
Friedenskirche, dan kemudian di sebuah mausoleum yang dipasang pada gereja, Potsdam
AnakandaWilhelm II, Maharaja Jerman
Charlotte, Adipati dari Saxe-Meiningen
Putera Henry
Putera Sigismund

Viktoria, Puteri Adolf dari Schaumburg-Lippe
Putera Waldemar

Sophia, Ratu Hellenes
Margaret, Landgravine dari Hesse
Nama penuh
Friedrich Wilhelm Nikolaus Karl
AyahandaWilhelm I
BondaPuteri Augusta dari Saxe-Weimar-Eisenach

Friedrich berkahwin dengan Victoria, Puteri Diraja, anak sulung Ratu Victoria dari United Kingdom. Pasangan itu serasi; ideologi liberal yang dikongsi bersama mereka menyebabkan mereka mencari perwakilan yang lebih besar untuk rakyat biasa dalam kerajaan. Frederick, walaupun latar belakang keluarga ketenteraan konservatifnya, telah mengembangkan kecenderungan liberal hasil hubungannya dengan Britain dan pengajiannya di Universiti Bonn. Sebagai Putera Mahkota, beliau sering menentang Canselor Jerman yang konservatif Otto von Bismarck, khususnya dalam bersuara menentang dasar Bismarck yang menyatukan Jerman melalui kekerasan, dan dalam mendesak supaya kuasa Canselor dikekang. Liberal di Jerman dan Britain berharap sebagai maharaja, Friedrich akan bergerak untuk meliberalisasikan Empayar Jerman.

Friedrich dan Victoria adalah pengagum besar Putera Albert, suami Ratu Victoria. Mereka merancang untuk memerintah sebagai raja bersama, seperti Albert dan Ratu Victoria, dan untuk memperbaharui apa yang mereka lihat sebagai kelemahan dalam cabang eksekutif yang Bismarck telah cipta untuk dirinya sendiri. Pejabat Canselor, yang bertanggungjawab kepada Maharaja, akan digantikan dengan kabinet gaya British, dengan menteri yang bertanggungjawab kepada Reichstag. Dasar kerajaan akan berdasarkan konsensus kabinet. Friedrich "menyifatkan Perlembagaan Imperial sebagai kekacauan yang direka dengan bijak. Menurut Michael Balfour:

Putera Mahkota dan Puteri berkongsi pandangan Parti Progresif, dan Bismarck dihantui oleh ketakutan bahawa sekiranya Maharaja tua itu mati—dan dia kini berusia tujuh puluhan—mereka akan memanggil salah seorang daripada Pemimpin progresif untuk menjadi Canselor. Beliau berusaha untuk berjaga-jaga terhadap giliran sedemikian dengan menjaga Putera Mahkota daripada kedudukan apa-apa pengaruh dan dengan menggunakan cara yang busuk serta adil untuk menjadikannya tidak popular.[1]

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Balfour, p. 70.

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

  • The War Diary of the Emperor Frederick III, (1870–1871) Written by Frederick III, translated and edited by Alfred Richard Allinson. New York, Frederick A. Stokes Company, 1927. – This is the translated collection of the then Crown Prince Frederick William's war diaries that he kept during the Franco-Prussian War.
  • Life of the Emperor Frederick Edited from the German of Margaretha Von Poschinger. New York and London, Harper & Brothers, 1901.
  • Van der Kiste, John (2001). Dearest Vicky, Darling Fritz: Queen Victoria's eldest daughter and the German Emperor. Sutton Publishing, Stroud. ISBN 978-0-750-93052-9.
  • Wagner, Arthur (1899). The Campaign of Königgrätz: A Study of the Austro-Prussian Conflict in the Light of the American Civil War.

Pautan luar sunting

Friedrich III, Maharaja Jerman
Tarikh keputeraan: 18 Oktober 1831 Tarikh kemangkatan: 15 Jun 1888
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
William I
Maharaja Jerman
Raja Prusia

9 Mac 1888 – 15 Jun 1888
Diikuti oleh:
William II

Templat:Rulers of Prussia