Royal FrieslandCampina N.V. merupakan koperasi tenusu multinasional Belanda yang berpusat di Amersfoort, Belanda. Ia ditubuhkan hasil penggabungan antara Friesland Foods dan Campina pada 31 Disember 2008.

Royal FrieslandCampina N.V.
Jenis/bentuk sahKoperasi
IndustriPemprosesan makanan
PendahuluFriesland Foods
Campina
Ditubuhkan31 Disember 2008; 15 tahun yang lalu (2008-12-31)
Ibu pejabatAmersfoort, Belanda
Tokoh pentingHein Schumacher (CEO)
KeluaranProduk tenusu
Hasil€11 bilion (2016)
Bilangan kakitangananggaran 22,000
Anak syarikatFrieslandCampina Ingredients, FrieslandCampina Hungary, FrieslandCampina Engro Pakistan, FrieslandCampina WAMCO, FrieslandCampina Germany, FrieslandCampina Belgium, Alaska Milk Corporation, Debic, DFE Pharma, dutch Lady Milk Industries Berhad, Napolact Sunting ini di Wikidata
Tapak webFrieslandCampina.com
Twitter: frieslndcampina Instagram: frieslandcampina.careers Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ia merupakan koperasi tenusu terbesar di dunia dan salah satu daripada 5 syarikat tenusu teratas di dunia dengan pendapatan tahunan sebanyak 11 bilion euro (2016). FrieslandCampina mempunyai pejabat cawangan di 33 negara dan mempunyai sejumlah 21,927 orang.

Jenama utamanya ialah Friesche Vlag (atau Frisian Flag di Indonesia), Chocomel, Fristi, Dutch Lady, Appelsientje, Milner, Campina, Landliebe, Optimel, Mona dan "Mix'it". Produk FrieslandCampina dipasarkan di lebih daripada 100 buah negara.

Sejarah sunting

Royal FrieslandCampina diuruskan sebagai koperasi, dengan asal-usulnya pada 1879. Ia telah berkembang melalui penggabungan dan pengambilalihan.

Pada akhir 1997, empat koperasi tenusu Belanda bergabung untuk membentuk Friesland Coberco Dairy Food. Pada bulan Jun 2004, Queen Beatrix dari Belanda memberikan status Royal FCDF. FCDF dinamakan semula sebagai Royal Friesland Foods.

Campina telah diwujudkan pada tahun 1989 oleh penggabungan dua koperasi tenusu serantau, Melkunie Holland dan DMV Campina. Selepas penggabungan ini syarikat itu dinamakan Campina Melkunie sehingga merosotnya nama Melkunie pada tahun 2001.

Pada tahun 2004 Campina dan Arla Foods, koperasi tenusu Denmark, mengumumkan rancangan untuk penggabungan,[1] namun perancangan tersebut dibatalkan pada April 2005 akibat sebab tidak diketahui[2] walaupun rancangan bagi bentuk lain kerjasama masih dikatakan sedang dipertimbangkan.

Pada 19 Disember 2007 Campina dan Friesland Foods mengumumkan bahawa syarikat sedang meneroka kemungkinan penggabungan. Kesatuan Eropah meluluskan penggabungan kedua-dua koperasi dengan syarat mereka menjual beberapa bahagian keju dan tenusu tertentu.[3]

Rujukan sunting

Pautan luar sunting