Fromage blanc (UK: /ˌfrɒmɑːʒ ˈblɒ̃/;[1] Sebutan bahasa Perancis: [fʁɔmaʒ blɑ̃]; juga dikenali sebagai maquée) adalah keju segar yang berasal dari utara Perancis dan selatan Belgium. Nama ini bermaksud "keju putih" dalam bahasa Perancis. Fromage frais berbeza daripada fromage blanc , mengikut undang-undang Perancis:[2]

Fromage blanc
Fromage blanc dalam pinggan dan bekasnya
Nama alternatifmaquée, fromage frais
JenisKeju Perancis, fromage frais Sunting ini di Wikidata
Tempat asalPerancis
Bahan utamasusu penuh atau skim, krim
Bahan yang biasa digunakanCow's milk Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Denominasi fromage frais dikhaskan untuk keju tidak matang yang menjalani penapaian yang kebanyakannya laktik. Keju putih peram yang dipasarkan di bawah nama segar atau keju segar mesti mengandungi flora hidup ketika jualan kepada pengguna.

Oleh itu, fromage frais mesti mengandungi kultur hidup apabila dijual, manakala penapaian telah terhenti bagi kes fromage blanc.

Fromage frais ialah keju lembut berkrim dibuat dengan susu penuh atau skim dan krim. Ia adalah sama dengan beberapa jenis kuark. Ia mempunyai ketekalan keju krim, tetapi kurang lemak. Fromage blanc tulen hampir bebas lemak, tetapi krim sering ditambah untuk meningkatkan rasa, yang juga meningkatkan kandungan lemak, lazimnya setinggi lapan peratus daripada jumlah berat.

Fromage blanc boleh disajikan sama ada sebagai pencuci mulut yang serupa dengan yogurt, biasanya dengan menambah buah-buahan, atau hidangan savouri. Dalam kebanyakan negara-negara Barat, fromage blanc dijual di pasar raya bersama yogurt.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ fromage blanc in the Oxford British & World English Dictionary
  2. ^ Note d'information accompagnant le décret n°2007-628 relatif aux fromages et spécialités fromagères Ministère de l'économie Diarkibkan 2013-05-13 di Wayback Machine