Templat:18sx

Frot: dua lelaki menggosok zakar-zakar mereka bersama untuk mewujudkan sensasi seksual

Frot (Bahasa Perancis frotter, meraba) adalah seks bukan-penetrative lelaki ke lelaki, di mana pasangan lelaki terlibat dengan meraba zakar tegang pada zakar yang tegang, biasanya sementara semasa pelukan berhadapan penuh. Istilah ini sering digunakan bahawa aktiviti seperti itu dilakukan dengan kelebihsukaan daripada intimasi lelaki/lelaki lain seperti fellatio atau seks dubur, tetapi tidak seharusnya pada jumlah pengecualian aktiviti-aktiviti seperti itu. Juga, sementara suatu pelukan penuh sering difahami, kedudukan seksual lain untuk frot adalah kemungkinan.

Frot dapat dinikmati kerana ia secara mesra dan secara sewaktu stimulates setiap zakar pasangan, khususnya frenulum nerve bundle pada bahagian bawah tepi shaft, hanya di bawah pembukaan pundi kencing pada "kepala" zakar. (Sesetengah pengamal frot merujukkan bahagian frenulum zakar sebagai "bahagian manis" oleh kerana mereka mendapati bahawa perabaan frenulum-to-frenulum selanjutnya adalah cara yang paling dapat diharapkan untuk mendapatkan sensasi yang penuh kenikmatan.)

Sejak frot adalah suatu tindakan seks bukan-penetrative, risiko mengirimkan penyakit seks yang memerlukan hubungan lanjut di antara mucous membranes dan pra-ejakulasi, atau ejakulasi adalah secara besar dikurangkan. Yang ternyata, HIV adalah di kalangan penyakit yang memerlukan hubungan lanjut, dan oleh itu tidak kemungkinan dikirimkan melalui frot [1]. Pada tangan yang alin, frot dapat secara potensi memberikan suatu kesempatan "serangan" untuk sedikit pathogenic organisms yang memerlukan sentuhan kulit. Pada kategori ini adalah virus yang menyebabkan herpes kelamin dan warts kelamin, sama ada yang mana dapat, dalam sesetengah kes, membawa ke masalah kesihatan serius. Mikroorganisme lain yang dapat mengembara dari satu pasangan ke pasangan yang lain dapat, dalam sesetengah kes, membawa ke masalah kesihatan yang serius. Mikroorganisme yang dapat mengembara dari satu teman ke satu teman sewaktu suatu sesi frot termauk molluscum contagiosum dan crabs — yang, walaupun secara relatif dari suatu sudut pendirian perubatan, boleh menyebabkan sesetengah tingkat ketidakselesaan dan kemaluan. Pada masa yang sama, ia seharusnya difahami bahawa kesemua penyakit "pemancaran bersahaja" adalah kemungkinan, jika tidak melebihi, memancar sewaktu persetubuhan dubur lelaki-lekaki sebagaimana juga sewaktu frot.

Secara subjektif, para pengamal frot melaporkan bahawa tingkat tinggi pada "simetri erotik" tersirat dengan frot dapat membawa suatu perasaan kemesraan seksual tanpa memerlukan penetrasi setubuh. Dan yang lebih berkontroversi, sesetengah peguambela frot menegaskan bahawa simetri ini akan juga berniat untuk menghasilkan suatu kesan kuat kesamaan dan mengongsi kejantanan, dengan pendakwaan digunakan bahawa seks dubur lelaki/lelaki kemungkinan meninggalkan lelaki yang menerima merasa seperti dilemahkan berbandingkan dengan lelaki yang penetrating.

Tuduhan yang mengumpat ini oleh sesetengah peguambela frot, iaitu seks dubur lelaki/lelaki seharusnya dilihat sebagai secara psikologi kurang keseluruhannya dari frot, telah membawa ke pertikaian bertenaga — sering dari segi berkaitan secara lebih lebar pada ideologi politik gay. Untuk bahagian mereka, sesetengah lelaki gay yang mempertahankan pengesahan seks dubur telah mengumpat frottage sebagai suatu gantian sementara, bentuk kadar kedua kemesraan lelaki/lelaki - suatu yang lebih baik ditinggalkan pada para remaja belasan yang tidak berpengalaman dan lelaki lebih tua yang "dalam almari".

Suatu sudut pandangan gantian adalah bahawa frottage pada umunya, adalah uniseks, atay mungkin berorientasi wanita, tindakan seksual, "sesuatu yang dapat dinikmati dengan sesiapa pun. Sama juga dengan pasangan transeksual pada mana-mana belang. Frottage adalah kesan terakhir pelekat kesempatan sama...Kaum Lesbian adalah wirawati tidak bernyanyi perabaan. Mereka dapat melakukannya tidak seperti orang lain dapat (gambarkan sepasang gunting), dan mereka juga mempunyai nama mereka sendiri untuknya: tribadisme, [suatu istilah berasal dari perkataan Greek untuk "raba", dan itulah] mengikut sejarah digunakan secara bertukaran dengan lesbian."[2] Menurut cara ini pada melihatkan perkara-perkara, penetrasi, termasuk penetrasi dubur, adalah keseksualan "didefinisikan lelaki".[3]

Miripnya, istilah "friktasi" dapat merujukkan pada makna lebih lebar pada "frottage"[4] tetapi ia juga dapat menjelaskan seks zakar-zakar khususnya.[5]

Sebahagiannya oleh kerana perkataan "frottage" adalah secara potensi ambiguous sebagai suatu istilah descriptive untuk pelbagai pilih atur seks bukan-tembusan, dan sebahagiannya kerana frottage dilihat sebagai "foreplay sahaja" atau "suatu penggantian untuk benda yang benar," sesetengah lelaki bermula mengguna dan mencadang bentuk ringkasannya "frot" dengan khususnya tuju makna seks zakar-ke-sakat sebagai suatu tindakan kegemaran atau lebih gemar. Iaitu, bentuk pendek membawa pengalakan implicit "Frot™: Tanyakan pada namanya!", untuk meminjam sebuah frasa tangkapan iklan.

Asal-usul istilah frot sunting

Tindakan fizikal frot pramuncul evolusi hominid ke manusia dan bonobo, dan bermuncul secara sering dalam aktiviti homoseksual pada kedua-dua spesis berkaitan secara genetik ini.[6]

Meskipun, konsep frot tidak berwujud sehingga baru-baru ini, apabila Bill Weintraub coined istilah frot pada 2000 dalam rencananya, "Frot: The Next Sexual Revolution", yang memanggil pada lelaki gay untuk menggunakan keseksualan frot dan menolak "cultural deathgrip" pada keseksualan dubur.

"Gerakan berkembang ini pada lelaki ke frot yang meninggalkan seks dubur bukan hanya sekadar cita seksual. Ia memergi lebih lanjut daripada itu, kerana ia adalah suatu penolakan imej sendiri yang keterlaluan dan tidak berkesihatan pada lelaki gay yang telah mendominasikan hidup kita untuk bergenerasi. Ia seperti impulse kemaskulinan lain di kalangan jemaah gay, suatu kejelasan tidak sedar berkumpulan membetulkan suatu fenemenon psikic yang telah linger terlalu lama dalam satu arahan. Jadi ia bukanlah suatu kemalangan yang para lelaki yang suka frot menolak hampir setiap aspek sedunia seks dubur, memeluk kesamaan dan kemaskulinan sebagai inti seorang pengalaman lelaki gay, dan sering, walaupun tidaknya selalu, mencari kelibatan pada hubungan sukan lelaki tradisional seperti wrestling dan tinju".

Oleh itu, konsep frot berpunca pada suatu konteks suatu perdebatan di kalangan masyarakat gay lelaki, mengenai peranan seks dubur dalam budaya gay. Walaubagaimanapun, istilah frot tidak lagi memerlukan anggapan hostility pada seks dubur.

Sinonim sunting

Sebelum frot digunakan sebagai istilah teknikal kelakuan ini, alternatif-alternatif ayng ada termasuk penggeseran (walaupun geseran merujukkan pada mana-mana geseran kelamin, termasuk frottage, coitus dan pelancapan), dan kehadapanan.

Rabaan kelamin-kelamin adalah suatu istilah yang sering digunakan oleh ahli primatologi untuk menjelaskan tribadisme di kalangan jantina bonobo.[7] It is sometimes used in reference to bonobo males with the colorful term "penis fencing".

Seks kelamin-kelamin adalah suatu istilah penjesalan fizikal untuk seks di mana adanya hubungan di antara kelamin-kelamin itu, dengan penamaan konvensyen seperti "seks kelamin-dubur" dan "seks kelamin-lisan".[8]

Kegunaan dalam budaya gay dan mainstream sunting

Istilah slanga untuk frot termasuk "rabaan zakar", "bumping dicks", "knocking cocks", "gaya Oxford", "rabaan Princeton" dan "rabaan Liga Ivy".[9]

  • Istilah slanga seperti "gaya Oxford" dan "rabaan Princeton", semua dalam rujukan pada universiti atau sekolah asrama, merujukkan pada apabila seorang teman mengalihkan zzakarnya di antara abdomen, peha, atau kadang-kadangnya punggung kepunyaannya dan temannya. Oleh itu, ia adalah frottage (dari segi aktiviti bukan penetratif), tetapi ia bukan frot dalam segi yang sesuai.
  • Buku 1998 Wrestling for Gay Guys oleh Donald Black mencirikan senarai gaya-gaya wrestling yang termasuk "climax wrestling" juga digelar "cockfighting".
  • Bill Weintraub, mengguamcarakan frot sebagai keluahan sas pada keseksualan lelaki-lelaki di lama webnya[10] and in a few interviews and op-ed pieces,[11]

Kegunaan dalam haiwan bukan-manusia sunting

Aktiviti-aktiviti homoseksual bonobo adalah keminatan khas oleh kerana kehampiran genetiknya dengan manusia, meskipun tidak terkiranya pada kemiripan keseksualan bonobo telah dijelaskan sebagai "bukan didorong oleh orgasma atau mencari keluaran. Tidak juga ia sering didorong secara pembiakan. Seks untuk seekor bonobo adalah kasual, ia cepat".[12] Di kalangan spesis bonobo, frot sering bermuncul apabila dua jantan berayun dari sebatang lengan pokok dan melibatkan main lawan zakar. Frot juga bermuncul apabila dua jantan berasa dalam kedudukan missionary. Suatu bentuk khas frot digelar "perabaan punggul" sering bermuncul di mana para jantan berdiri belakang ke belakang pada kesemua empat dan meraba bahagian kemaluan-dubur bersama.[13]

Frot telah diperhatikan di antara dua kerbau manatees, dengan kata penghubung "bercium". Ikan lumba Hidung-botol telah diperhatikan meraba kelamin mereka terhadap bahagian kelamin lelaki lain sering membawakan penembusan torehan kelamin, atau kurang umumnya dubur.[14] Bentuk-bentuk frot lain juga adalah umum di kalangan mamalia homoseksual yang aktif. [perlu rujukan] Kebanyakan spesis burung tidak memiliki zakar; untuk haiwan-haiwan itu, perbezaan di antara seks tembusan dan bukan-tembusan tidak wujud, walaupun tunggangan dan inseminasi adalah aspek umum kehomoseksualan avian walaupun suatu organ phallic tidak hadir.

Lihat pula sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Kelly, Jeffrey A (1995-10). "Advances in HIV/AIDS education and prevention". Family Relationship. 44 (4): 345–352. doi:10.2307/584989. ISSN: 0197-6664. Check date values in: |date= (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)
  2. ^ http://archives.xtra.ca/Story.aspx?s=31148
  3. ^ http://www.thefword.org.uk/features/2007/10/sexual_healing_1
  4. ^ "Aaron's Dictionary of Gay Terms, F". Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  5. ^ "sex-lexis.com's Dictionary of sexual terms, entry for "frictation"]". Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  6. ^ R. C., Kirkpatrick (2000). "The Evolution of Human Homosexual Behavior". C41urrent Anthropology: 385. ISBN 1-0768-88-1. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  7. ^ de Waal, Frans B. M. (1995). "Bonobo Sex and Society". Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  8. ^ "Safer Sex for Women who Have Sex with Women". LGBT Health Channel. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  9. ^ "What's Rub Got to Do With It?". Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  10. ^ Weintraub, Bill. "The Man2Man Alliance".
  11. ^ Weintraub, Bill. "Cockrub Warriors Rule! Frot: The Next Sexual Revolution".
  12. ^ www.ishipress.com/sci-bono.htm
  13. ^ community-2.webtv.net/headbands/GAYANIMALS/index.html
  14. ^ community-2.webtv.net/headbands/GAYANIMALS/index.html

Bacaan lanjut sunting

  • B. Bagemihl, Biological Exuberance: Animal Homosexuality and Natural Diversity (1999)
  • Olivia Judson., Dr. Tatiana's Sex Advice to All Creation (2002)

Templat:Sex Templat:Sexpositions